De VAG 1.8T motoren staan bekend om het feit dat ze erg veel last hebben van sludge vorming. Gaat je oliedruk lampje branden (met een piep signaal), rij dan niet verder maar laat de auto afslepen naar de garage. Bij mij kon de dealer niets vinden. Het lampje was weer uit, de oliedruk was ok, er zat een nieuwe druksensor in, nieuwe olie enz. Niets aan de hand toch, het zal wel een electrische storing zijn. Als het lampje weer brandt maar even langs komen om te kijken of het probleem te traceren is. Een weekje later brandde het lampje weer. Gewoon doorrijden, mechanisch is alles ok. Nee dus, 15km verder was de motor aan gort. De sludge blokkeerde het aanzuigfilter van de oliepomp. Het was onder garantie, dus dat viel mee voor mij.
Ik ben daarom van plan bij elke verversing van de olie de motor te laten reinigen met flushing oil. Dat is een heel dunne 20W20 olie met heel veel reinigende bestanddelen. Oude olie er uit laten lopen, flushing oil er in, motor half uur stationair laten draaien (niet mee rijden!), flushing oil met drab aftappen, nieuw oliefilter er op, en nieuwe longlife olie er in.
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ik ben daarom van plan bij elke verversing van de olie de motor te laten reinigen met flushing oil. Dat is een heel dunne 20W20 olie met heel veel reinigende bestanddelen. Oude olie er uit laten lopen, flushing oil er in, motor half uur stationair laten draaien (niet mee rijden!), flushing oil met drab aftappen, nieuw oliefilter er op, en nieuwe longlife olie er in.
Heeft iemand daar al ervaring mee?