was het plaatsen van een aantal kleine verlichtingspunten op de dam niet makkelijker/ mooier geweest? Dat is ook voor eventuele hulpdiensten/ visite praktischer
Makkelijker zeker niet: Kabel ingraven onder de (enigszins diagonaal liggende) inrit door etc. - en da's dan nog maar op één plaats in de wereld.
De visite komt meestal voorwaarts, en als het nodig is kan ik die altijd begeleiden bij het weggaan.
Vwb hulpdiensten: wel eens gezien wat
die aan schijnwerpers achterop én opzij hebben zitten? Die redden zich wel...
Kortom, het "anderzijds" genoemde prevaleert.
zette ik bij het acheruitrijden als hulpmiddel wel eens mijn mistachterlicht aan
Dat heb ik de laatste maanden dus noodgewongen ook gedaan, maar dat werkt ook maar zeer matig. Rood licht schijnt toch niet zo sterk.
Destijds had ik op mijn NSU Prinz ook één gewone 55W mistlamp achterop gemonteerd. Alleen te bedienen met een (veer)schakelaartje op mijn letterlijk zelfgetimmerde (want houten) "middenconsole". Mocht natuurlijk ook niet, maar kon niet anders. Hielp trouwens ook verrassend goed tegen grootlichtflitsende opzijduwers op de snelweg...
Is net zo lelijk, maar een stuk minder functioneel omdat het aangelichte grondvlak dan aanmerkelijk smaller wordt. En ik kan nu eenmaal niet vlak achter de auto op de grond kijken, maar wel via beide spiegels net ernaast. Daarom zitten ze waar ze zitten - zo breed mogelijk, maar wel buiten bereik van eventuele bumperkussers. Door de bolling van de achterklep zijn ze iets naar beneden en iets naar buiten gericht; de 3 rijtjes leds staan trouwens ook in horizontale spreiding gericht om het licht vooral in de breedte te spreiden.
Zo heb ik er het maximale profijt van zonder verdere kunstgrepen te hoeven uithalen. De dealer heeft alles keurig netjes (en in overleg) gemonteerd en aangesloten.
Ik ben er content mee.