Automaat in noodloop

Anton Sietsma

Nieuw lid
Hallo,
Wat mankeerde er uiteindelijk aan? En heb jij de auto in Frankrijk laten maken?
Hoelang heeft dat dan ongeveer geduurd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Maarten_skoda

Nieuw lid
Diagnose van de volkswagen/skoda garage was dat de megatronic vervangen moest worden. Hiervoor moest iets besteld worden. Auto heeft ruim een week bij de garage gestaan in Oostenrijk.
 

MGR2

Nieuw lid
Heb ik deze maand ook ervaren. Enkel versnelling 2, 4 en 6 nog beschikbaar. Oplossing was eenvoudig volgens de dealer: Mechatronica volledig vervangen. Probleem opgelost. Is voor mij makkelijk praten met een leasewagen.... sorry. Viel wel nog onder de garantie en coulance van SKODA (Kodiag uit 2019)
 

Incognico

Nieuw lid
Afgelopen zomer kregen wij problemen met de automaat van onze Kodiaq 1.5tsi greentech. De automaat ging over in de noodloop en alleen de 2e, 4e en 6e versnelling waren nog beschikbaar.
...
Zijn er op hier op het forum meer leden die dit probleem ook hebben gehad?

Ik had het van de zomer ook auto net 4jaar oud 50k gelopen. Megatronic vervangen, skoda betaalde het onderdeel en arbeidsloon 50% , was uiteindelijk € 300,00 ipv € 1795,00 die de dealer in eerste instantie meldde. Misschien heeft mijn 50 jarige ervaring inde autobranche geholpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Boxer

Nieuw lid
Bekend probleem en blijkbaar is onderdeel niet te leveren. Mijn Skoda staat al 7 weken (!) op de Mechatronic te wachten bij mijn Skoda dealer. Zucht...
 
Hier precies hetzelfde, sta nu in Albanië en voor tweede keer in een jaar tijd dit probleem, vorig jaar sensor vervangen. Dit keer kreeg ik eerst dd melding dat versnellingsbak oververhit was, maar wel door kon rijden. Auto aan de kant gezet en direct versnelling in noodloop.
Ben benieuwd of firmware update werkt
 

Boxer

Nieuw lid
Heeft uiteindelijk 2 maanden bij garage (A-point) gestaan. Het valt mij in bovenstaande reacties op dat het vaak in het buitenland gebeurd (ik was in Frankrijk). Blijkbaar is de automaat niet goed opgewassen tegen zware belasting.
 
Nou is Frankrijk een plek waar mensen ook nog wel eens met een caravan naartoe gaan. Wat zou dan de beste manier zijn om de automaat niet teveel te belasten? Gewoon in D en gaan? Of in S en meer toeren laten maken? Zelf flipperen? En dan op toeren laten afremmen bergafwaarts? Nooit eerder eigenlijk over nagedacht wat het beste is met een automaat…
 

Boxer

Nieuw lid
Ik tel in dit onderwerp 8 mensen met dit probleem. Hiervan waren er 6 (Marcel, Eppie, Maarten, Anton, Sjoer en Boxer) in het buitenland. Dat is toch vrij apart te noemen.
 

Arjan1985

Forumguru
Hebben jullie expertise van onafhankelijke experts gevraagd? Wellicht levert dat iets op ook kwa oplossing. Volgens mij zijn er DSG experts die ook preventief de software kunnen aanpassen, beter opschakelen, etc. Ik zie het vaak voorbij komen op het forum als er gechipped wordt aan het motor blok en dsg wordt dan meegenomen, ook als een vorm van preventief onderhoud zodat die dsg bak dan langer mee gaat. (Correct me if I’m wrong).
Uiteraard ( maar wederom correct me if I’m wrong). Als ik met de bus van het werk (dsg7 diesel) met een zware trailer rijd is het eerste wat ik doe handmatig schakelen. Zo laag in de toeren voelt persoonlijk niet goed.
En in de bergen kan het geen kwaad om in 1 vaste versnelling een berg op te rijden. En tevens vaak dezelfde versnelling te dalen. Als je hem in D laat staan zou die gewoon opschakelen (afdalend) en brand je je remmen op.
 

Canon-Eye

Forumguru
En in de bergen kan het geen kwaad om in 1 vaste versnelling een berg op te rijden. En tevens vaak dezelfde versnelling te dalen.
Dat is iets van vroeger, toch? Misschien dat het bij diesels nog (een beetje) werkt, maar ik weet nog van mijn Fabia Greenline 1.2TDI dat die in van die diepgaande Noorse tunnels naar 700+ meter onder de fjorden door met 5-7% afdaling het zelfs in de tweede versnelling niet hield - moest om de 10 à 15 seconden even stevig op de rem om het toerental een beetje beschaafd te houden. Om dan na het diepste punt tegen zo'n zelfde helling heel tevreden naar boven te knorren in minstens de 4e versnelljng.
Met de Leon heb ik het het terugschakelen in de M-stand wel geprobeerd, maar die 1.0TSI heeft zelfs op de vlakke weg al geen remmende compressie van enige betekenis, dus in heuvelachtig landschap of erger reken ik helemáál nergens op. Bergop zal hij zich wel redden met z'n 115 pk, afgaande op hoe vlot hij het hier al doet met 1160 kilo caravan aan en op de haak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan