Beladen is een vak apart / gebruik dakkoffer

floyd2

Forumguru
Dus je rijstijl daar op aanpassen en niet proberen om in 7 uurtjes in oostenrijk op de ski's te staan.
Helaas zie ik in de praktijk dat veel mensen denken dat dit niet voor hun van toepassing is. (maar de kruik gaat net zo lang te water.....)
 

Testedoene

Forumguru
Ook ik rij (in de zomer) met een dakkoffer richting het zuiden.
In de dakkoffer zit:
-een picknick-mand (just in case)
-strandhanddoeken
-zwemtoebehoren van de kids
-hoofdkussens (ergonomische)
-...
Toch ruim 50 kg in totaal (dakkoffer inclusief).
De eigenlijke koffer zit tot de nok (onder zeil) volgeladen.

Eerlijk gezegd voel ik zeer weinig verschil behalve dan het wat hogere verbruik.
Het filmpje kan ik hier niet zien dus ik weet natuurlijk niet welke maneuvers aangehaald worden.

Tijdens de vakantie zelf rij ik ook met de dakkoffer rond (nipt onder de 1,90m hoogte).
In totaal toch zeker 3.000 km's waarvan ik niet kan zeggen dat ik een situatie tegengekomen ben die anders aanvoelt dan zonder die rugzak op het dak.
 

michelover

Forumguru
Ik heb ze afgelopen wintersport weer zien rijden , de mensen die denken dat een achterbak van een station tot het dak gevuld moet worden. En dan zonder afscherming naar de achterbank , en het liefste ook op de achterbank nog bagage. En uiteraard ook de schijnbaar onvermijdelijke dakkoffer ook nog gemonteerd. Er hoeft maar iets mis te gaan en de hele inboedel ligt over de autobahn. Maar "gelukkig" rijden de meeste NL'ers nog steeds 120 of langzamer op de autobahn , het is alleen jammer dat ze ook met 120 inhalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, als het mee moet, dan moet het nu eenmaal mee.
Maar met een beetje slim stuwen en vastzetten kun je veel narigheid bij een noodstop of erger aardig voorkomen.
 

s-line

Forumguru
Maar de meeste mensen willen ook werkelijk alles meenemen. Zoveel zelfs dat er nog een dakkoffer op een auto moet met een kofferbak inhoud van 630+ liter.:sterretjes:En je ziet ze ook regelmatig rijden met een koffer op het dak en dan gewoon 180km/h of meer. Vorig jaar in een duitsblad ook zo een test gelezen over beladen van een dakkoffer en zelfs bij een noodstop kan bijv. een klein koffertje in zo'n bak een snelheid/kracht krijgen die vergelijkbaar is met een zak cement die je van een 60meter hoge toren gooit. Maar dat lijkt men zich niet te realiseren. Het einige wat telt,lijkt wel, om op te scheppen (op je werk of verjaardag) in hoeveel uurtjes je het gereden!
 

hemi24

Forumguru
prachtig: vrouwtjes dummy mooi met de voetjes op het dashboard en een paar 1½ ltr flessen in een koelbox, met jeu-des-boules spel op de achterbank! ;)

Afgezien van opvoeding zijn die tenen boven het dashboardkastje bij mij ook altijd uit veiligheid al een serieuze no-go..!
 

Canon-Eye

Forumguru
zelfs bij een noodstop kan bijv. een klein koffertje in zo'n bak een snelheid/kracht krijgen die vergelijkbaar is met een zak cement die je van een 60meter hoge toren gooit.
Regel 1/één bij ladingzekering is: als het even kan, opsluiten die handel - zorgen dat er geen bewegingsruimte voor, achter of naast is. Zoals de Duitsers dat zo treffend omschrijven: formschlüssige Ladungssicherung.

In het kader van een chauffeurstraining op dit gebied hebben we wel eens een demo opgezet, waarbij een rij lege, goed dichtgevouwen standaard verhuisdozen tegen het kopschot was geplaatst en klem daar tegenaan een goedgesjord/gewikkeld maar verder los staand pallet van een paar honderd kilo.
Bij een noodstop in rechte lijn vanaf ca. 50 km/u (met open zijkanten, zodat het goed te zien was) gebeurde er helemaal niets.
Datzelfde pallet vervolgens ca. 20 cm naar achteren (vrij van de dozen) geplaatst en wederom een noodstop gemaakt: alle dozen volledig geplet.

Voor wie er belangstelling voor heeft: kijk op deze site. Wordt maandelijks aangevuld met nieuwe foto's van voorbeelden en eventuele gevolgen van verkeerd beladen/zekeren. Op de homepage van de site is keuze uit o.a. Engels en Duits; NL zit helaas niet in het pakket. Maar de uitgebreide commentaren en toelichtingen lezen loont wel de moeite - die zijn leerzaam en vaak tamelijk geestig*).

<edit>
*) zeker voor Duitsers... ;)
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Tja, dat is ook vaak de oorzaak van de weekend-ongevallen met voornamelijk jongeren. Ja maar overdag als ik alleen in de auto zit kan ik ook zo hard door deze bocht, vergetend/onwetend dat een auto met vijf personen erin net even anders reageert op jou bevelen.
 

s-line

Forumguru
Jij hebt zeker geen dochters? ;) En daarnaast: een O2 is maar 590 liter.

Ik kan kiezen:
1. de bagageruimte tot het dak vol (ik heb een scheidingsnet) en nog wat tassen los over de rest van de auto
2. laadruimte vol tot ongeveer dat rolding, nog een goed zicht rondom, dakkoffer op het dak, geen spullen in de rest van de auto

Optie 2 is een stuk comfortabeler.
Nee sorry, ik heb 3 zonen 2 tieners en 1 van 8. Maar wij krijgen gewoon alles in de kofferbak met de rollo dicht. Naar wintersport en ook in de zomer vakantie.
Ik doelde op een Superb kwa kofferbak!
En ik kan blijkbaar heel goed een auto in pakken. Nog nooit wat te kort gekomen op de vakantie.:D:jaja:
Zelfs nu in mijn Peus kan gewoon alles in wat mee moet!:thumbsup:
 
Leuk filmpje!
De Faab voldoet ook kwa ruimte , gelukkig . Wel met 1 kindje.
Laat het wel duidelijk zijn dat inpakken zeer belangrijk is, dus niet boven de rollo en vastzetten waar het kan.
(ik kam echt niet zonder me binnenspiegel!)
Snowboards passen gelukkig net achter mijn stoel , maar ik zal ooit wel een dakkoffer nodig hebben...:D
 

Canon-Eye

Forumguru
auto's met twee dakkoffers. Volgens mij zijn auto's daar niet op gebouwd.
Onzin natuurlijk.
Niet de omvang is bepalend - zeker niet bij een behoorlijke stroomlijn - maar het gewicht. Dus als je daar vooral de lichte maar volumineuze spullen in stopt (bv. slaapzakken e.d.) zie ik geen reden om daar laatdunkend over te doen.

Als ik mijn kajak op het dak heb, gebruik ik die ruimte ook om er spatzeil, zwemvest en andere lichte toebehoren in op te bergen. Dan ligt dat niet in de weg bij de andere vakantiebagage - even los van het gegeven dat we tegenwoordig een caravan hebben, maar dat was de voorafgaande 45 vakantieseizoenen nog niet het geval.
 
Bovenaan Onderaan