Brandstoffilter en bougies zelf vervangen.

Sebastian

Donateur
Skoda Fabia Combi Elegance 2001 1.4 16V 55 kW AUA

Ik wil zelf proberen de bougies en het brandstoffilter te vervangen en heb daar wat vragen over. Ik heb weinig kennis van autotechniek maar durf het denk ik wel aan.
Alvast dank! :thumbsup:
 

milanseegers

Forumguru
Wat betreft het brandstof filter klopt het filmpje. Soms heb je een 3e leiding. Hou in de gaten welke leiding waarheen gaat. Je kunt ook een kleine plat brk Tang gebruiken om de het klemmechaniek van de aansluitingen in te drukken. Er absoluut niet aan gaan trekken.

Wat betreft de bougies. Koude motor. Eventuele bobines met 2 schroeven draaiers er uit wippen. Bedrading wegvouwen. Losdraaien met bougiesleutel. Nieuwe bougies 'handvast' + beetje. Zeker niet met kracht aandraaien!!

Succes ermee!
 

milanseegers

Forumguru
Nee hoor! Hoeft niet. Mag ook vol zitten.
Haal je sleutel wel uit het contact om te voorkomen dat de brandstof pomp gaat lopen. Dan wordt het een smerige boel. Hehe. Trek desnoods de zekering er uit, dan weet je dat hij uit blijft.

Overigens bij het loshalen van de leidingen zal er wel wat brandstof uit komen. Wees hier op bedacht. Draag een veiligheidsbril en absoluut niet roken maar dat lijkt me voor de hand liggend!
 

Niels83

Forumguru
wat je bij de bougies volgens mij vergeet is om met wat perslucht de bougie ruimte even schoon te spuiten voor je de bougies vervangt. anders kan eventueel vuil dat daar licht in je motor komen. Zo heb ik het iig altijd geleerd. Heeft me weleens een brommer gekost door het niet te doen.
 

milanseegers

Forumguru
@Niels83 goede tip! dat kan natuurlijk zeker geen kwaad. Ik doe het eigenlijk nooit. Probeer altijd voorzichtig en schoon te werken, nooit fout gegaan.

Ben wel benieuwd wat er in de verbrandingsruimte van je brommer is gevallen wat heeft gemaakt dat deze stuk ging? Over het algemeen vind ie een zandkorrel of olie propje niet erg en hoest het er wel weer uit via de uitlaat. Een stuk metaal zal misschien hebben gezorgd voor de ellende?
 

Niels83

Forumguru
Ik heb dat verder niet meer onderzocht. Maar na het vervangen van de bougie ging die slechter lopen, en later bleek de compressie weg te zijn. Niks geks verder gedaan aan het ding.
Ik gebruik altijd zo'n spuitbusje.
 

Sebastian

Donateur
Heeft even geduurd maar heb eindelijk tijd gevonden om wat aan de auto te doen. Afgelopen week alvast het luchtfilter vervangen. Viel hartstikke mee. Gelijk ook het interieurfilter gedaan.

Deze week de bougies en brandstoffilter. Ik ga voor Bosch bougies. Via m'n kenteken weet ik i.i.g. dat ik de juiste bestel. Valt me wel op dat ik meerdere types kan bestellen. Ik hou het merk zoals gezegd op Bosch. Maar welke? Gewoon eentje uit de prijsklasse rond €8 of maakt zo'n dure met Iridium (ca. €15 p/s) echt een groot verschil?

Mijn motor wijkt toch wat af van het voorbeeld in de openings post. Zijn deze stekkertjes net zo makkelijk los te krijgen (omhoog wippen, of...?) en vallen ze diep naar beneden? En zo ja, kom ik daar in met een eenvoudige bougiesleutel?

Alvast dank!
376530dba2a14e1108c2ad0f51a77d8d.jpg
 

milanseegers

Forumguru
Zo te zien heeft jouw blok een 'centrale' bobine ipv 4 losse. De stekkertjes die je ziet zijn de doppen die direct op je bougie zitten. Kun je er zo af wippen. Als ik het zo zie hoef je dan het kunststof deel wat de kabels geleid niet te verwijderen en kun je er bij met je bougie sleutel.

Ik rijd altijd met de voorgeschreven 'standaard' bougies van Bosch of Beru (goede ervaring mee).. Met motorblok is hier immers voor ontworpen.
Heb geen ervaring met het iridium spul, maar voor het zelfde geld kun je je bougies vaker vervangen... Denk dat dat de verbranding meer ten goede komt en de motor dat fijner vindt ;)
 

Sebastian

Donateur
Dank je, Milan. Ik ga de gewone bestellen.
Ik ben later vandaag even onder de auto gekropen om te zien of ik het aandurf om het brandstoffilter echt zelf te vervangen. Filmpjes op Youtube zijn duidelijk maar ik heb toch wat moeite met het vinden van het juiste filter.

Als ik via mijn kenteken bij wat onderdelen sites kijk dan zie ik verschillende opties. Maar echt specifiek voor een AUA motor zoek dan kom ik uit bij zoiets als deze. Wat ik zie op Youtube is het losklikken van 2 of 3 connectoren en vervangen maar. Deze heeft echter 2 connectoren maar aan 1 kant ook nog een grote opening in het midden.

Als ik dat vertaal naar het filter onder mijn auto dan zou de roestige dop (is het een dop?) dus niet bij het filter horen maar bij de auto?
7kWeB6V.jpg


Hoe moet ik dit zien? Ik denk dat ik het wel aankan maar ik ga er liever goed voorbereid in dan halverwege erachter komen dat ik een onderdeel tekort kom. Of erger...

Ander kant van de pomp is overigens:
NYeLTBF.jpg


Ik weet het... veel vragen... maar enorm gewaardeerd! :cheers:
 

milanseegers

Forumguru
Hi @Sebastian volgens mij heb je de goede gevonden. Wat betreft dat roestige deel; klopt deze krijg je er niet bij. Dit deel past inderdaad in de opening die je beschrijft. er zit een metalen klem omheen die het eea bij elkaar houd. Je ziet deze op de eerst foto duidelijk zitten. Onthoud goed hoe deze precies zat, terugplaatsen kan verwarrend zijn ;). Je ziet dat de verbindingen in te drukken zijn met een tangetje oid. Er niet aan gaan trekken; het is Broos aluminium.

Bovendien, beter te veel vragen dan te weinig. Leuk dat je dit wil ondernemen. :)
 
Bovenaan Onderaan