Dashboardmelding achterbank neergeklapt

KWc

Lid
Beste fabia-rijders,

Al een tijdje gaat het dashboardlampje oplichten dat meldt dat de achterbank is neergeklapt telkens ik over een hobbel rijd.


Weten jullie waar die sensor zit? Misschien gewoon kwestie van weer gangbaar maken of toch iets los...
Betreft Fabia Combi (bj 2005).

dank
 

Bosi

Lid
Wel bekend probleem, de schakelaar zit verwerkt in de beugel waar de achterleuning van bank in vergrendeld (is een zwarte schuif schakelaar) aan de pasagierzijde, Heb er zelf een aantal dagen mee lopen stoeien, maar je krijgt de schakelaar nooit helmaal meer in de goede stand, had naast het probleem dat het lampje (tussen de lampjes van de richtaanwijzer en het groot licht in op het dashboard) knipperde als je over een verkeersdrempel heen reed of bleef branden als een volwassene achterin ging zitten. Heb toen de draadjes met een connecter kortgesloten (Bereikbaar als je even de bekleding aan de zijkant van de deur openmaakt (met de rug leuning naar beneden geklapt). Wat de meer waarde van dit lampje is is mij totaal ontgaan.
 

Afrit13

Forumguru
Wat de meer waarde van dit lampje is is mij totaal ontgaan.

Volgens mij zit de middelste driepuntsgordel aan de rugleuning vast. Als er iemande de middelste driepuntsgordel gebruikt en de rugleuning niet vergrendeld zit, heeft de gordel ook niet veel effect meer... Vandaar de waarschuwing.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb ditzelfde gehad. De schakelaar die in de bank verwerkt zit was afgebroken en daar zou een nieuwe in moeten had men het destijds over. De schakelaar zit gecombineerd met het mechanisme wat de bank op zijn plek houdt. Althans dat is mij destijds verteld.

Dit betekende dus dat de bank open zou moeten om het te repareren.
 

Bosi

Lid
Volgens mij zit de middelste driepuntsgordel aan de rugleuning vast. Als er iemande de middelste driepuntsgordel gebruikt en de rugleuning niet vergrendeld zit, heeft de gordel ook niet veel effect meer... Vandaar de waarschuwing.

Ik heb even gekeken en inderdaad, kijk weer wat geleerd.

Wat betreft de opmerking van ReflexCs, de bank zelf hoeft niet open of uit elkaar, tenzij de kunstof nok in de rugleuning die de schakelaar bedient is afgebroken. De schakeklaar zelf (ziet er uit als een zwarte schuif met een scheve voorzijde en je kunt hem ca. 1 cm naar binnen drukken/schuiven) zit verwerkt in de metalen beugel waarin de rug leuning vasthaakt/vergrendelt. Deze is vrij eenvoudig te benaderen, door een deel van de bekleding, tussen de achterdeur en kofferbak te verwijderen. Ik weet niet of deze schakelaar gewoon te verkrijgen is, maar ik vond het te veel gedoe om erna te informeren. Bij mij lijkt het erop dat de schakelaar is uitgelubberd, het is een verbreek schakeling en als de rug leuning iets naar voren (bij het rijden over een drempel) of juist naar achter gaat (bij een volwassene achterin) wordt het contact verbroken en gaat het lampje branden. Ik heb het getest en het verschil zat hem in 1-2 mm. Omdat het niet lukte om iets aan de schakelaar te wijzigigen, heb ik de twee draadjes door verbonden om te voorkomen dat het controle lampje gaat branden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nuttige voorziening, maar blij dat ik dat niet heb. Om nou tijdens de vakantie een week of drie tegen zo'n rood lampje aan te moeten kijken lijkt me toch ook niks... :nono:
 

Joske

Forumguru
Luxe uitvoering van de Fabia dan? mijn Fabia Combi 2006 heeft zo geen lampje alvast..
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien geen 3-puntsgordel maar een 2-punter voor de middenpositie? Dan is de noodzaak voor zo'n signaal ook weg...

Eerlijk gezegd zou ik op dit moment niet eens kunnen zeggen wat ik daar voor gordel heb zitten. Kan het ook niet checken nu, want de bank ligt al een week plat vanwege kluswerkzaamheden. En géén waarschuwingen gezien dus...
 

Joske

Forumguru
ahhh! goede opmerking @Canon-Eye :thumbsup:

jouw opmerking zette mij aan het denken, mijn achterbank gaat in zijn geheel neer, niet in delen. Dat is vast de reden ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het probleem vaker gelezen, misschien is het ook op te lossen door een tape rondom het beugeltje te doen waar ie in 'haakt', of door de beugel iets te verbuigen. Als de schakelaar is afgebroken, zal dit natuurlijk niet meer helpen.

Overigens is het niet alleen van nut bij gebruik van een 3-puntsgordel in het midden, maar ook om bij stevig remmen of niet al te zware aanrijding de bagage beter in de kofferruimte te houden (zeker bij een deelbare achterbank, houdt zo'n rugleuning maar beperkt de lading tegen).
 

Bosi

Lid
Ik heb het probleem vaker gelezen, misschien is het ook op te lossen door een tape rondom het beugeltje te doen waar ie in 'haakt', of door de beugel iets te verbuigen. Als de schakelaar is afgebroken, zal dit natuurlijk niet meer helpen.

Overigens is het niet alleen van nut bij gebruik van een 3-puntsgordel in het midden, maar ook om bij stevig remmen of niet al te zware aanrijding de bagage beter in de kofferruimte te houden (zeker bij een deelbare achterbank, houdt zo'n rugleuning maar beperkt de lading tegen).

Heb dat en nog een aantal andere opties uitgeprobeerd, het probleem zit hem nu juist niet in het contact maken van de schakelaar, maar het verbreken. Op de schakelaar staat altijd een signaal, indien de verbinding in de schakelaar wordt verbroken, krijg je de melding op je dashboard. Het probleem is, dat als de schakelaar net niet ver genoeg of juist net iets te ver wordt ingedrukt het contact wordt verbroken en je dus de melding krijgt. Het punt tussen contact maken en contact verbreken is maar 1-2 mm (zowel naar voren als naar achteren) en er valt niets te verbuigen (Heb alle richtingen geprobeerd). Als het metalen veertje in de schakelaar uit is gelubberd, kun je niets meer verstellen.
 
Bovenaan Onderaan