Dashcam aansluiten

Ik heb een dashcam aan het voorraam zitten maar wil hem graag zo aansluiten dat hij automatisch start en stopt met opnemen als ik de auto op en van het contact zet want nu vergeet ik hem te vaak uit te zetten.
Daarvoor moet hij dus op een punt zijn aangesloten waar alleen stroom op staat wanneer de auto op het contact staat. Waar vind ik zo'n punt, ik dacht eerst hem af te tappen van de aanvoer van de radio maar de radio houdt weliswaar op met spelen als ik het contact af zet maar de radio kan ook spelen met het contact af.
Tussen de stoelen zit een sigarettenaanstekeraansluiting maar die heeft altijd stroom dus die kan ik niet gebruiken.
 

EdK

Forumguru
Van de radio aftappen gaat tegenwoordig niet meer omdat je 2 constante 12VDC draden hebt ! De unit word uitgezet door de canbus ....
De wcd heeft ook een vaste voeding zoals je zelf al had geconstateerd !
Je zal dus vanaf je zekeringkast een nieuwe draad moeten trekken en in zekeringkast even moeten meten welke aansluiting dus geschakeld is !
Hoe dit aan te sluiten is op vele plekken op forum wel wat te vinden ook zo in het dashcam topic !!
 

Slider

Forumguru
Hoe heb je hem nu aangesloten? Telkens de sig plug in de houder prikken?
Ik doe al jaren via een piggyback zekering naar een sigarette contra stekker.

HTB147iHRFXXXXcIXVXXq6xXFXXX6.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
sigarettenaansteker-contraplug-ingangsspanning-12-volt

Heb van Ali een set van alle 3 de zekering soorten, ik elke auto zoek ik weer een geschakelde 12V, waar ik de piggyback bij in prik en aftak naar de contraplug.
Via het dak en A stijl leidt ik de kabel onzichtbaar naar de zekering kast links naast het stuur (althans daar zit de mijne).
Kan altijd dashcam wisselen of auto, alles is plug en play en aanpasbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Pindasaus

Forumguru
Als je het helemaal mooi wilt doen, pak je een lege plek in de zekeringenkast. Daar stop je een nieuw contact in. Je hebt een draad nodig, een timercontact in de goede maat en een krimptang. Eventueel kan je ook draden kopen waar al een contact op is gekrompen, die worden verkocht als reparatiedraad.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een lege plek in de zekeringenkast neem hoe weet ik dan of er alleen maar stroom op staat als het contact wordt ingeschakeld?
 
Ik heb mijn dashcam uiteindelijk via een ODB adapter aangesloten. Er zit zoveel elektronica in mijn auto en zit nog in de fabrieksgarantie dat ik niet met zekeringen durfde te rommelen. Via zo’n adapter ging het aansluiten echt heel makkelijk en de camera doet wat jij zoekt, dus automatisch opstarten bij rijden, 10 minuten na afsluiten uitschakelen, bij beweging van het voertuig schakelt hij ook weer in, en bij accu onder een bepaalde waarde schakelt hij uit. Misschien ook iets om naar te kijken?
 
Bovenaan Onderaan