Chiellinda
Actief lid
Hoi Allemaal,
Ik heb de hele zoekfunctie doorgespit en denk dat ik mogelijk ook aan de beurt ben. In september 2015 hebben wij een Superb combi met DSG 7 gekocht uit maart 2014 met 27.000 km op de teller. Inmiddels een stuk mee gereden en de km stand staat nu op 35.000
Hier het mogelijke probleem:
Als ik met een koude motor ga rijden en ik accellereer weg vanuit een bocht of rotonde dan hoor ik een soort resonerend/gebrom in de cabine. De DSG staat dan in de 'D'. Als ik hem in de handmatige stand zet en ik rijd op dezelfde manier vanuit een rotonde dan hoor ik het voornamelijk in de 4e en 5e versnelling. Als in deze versnellingen vol gas geef lijkt het of tijdens dat ik dat zware geluid hoor of de toerenteller niet netjes mee omhoog gaat. Het lijkt alsof hij af en toe 100 a 300 toeren even niet netjes mee omhoog gaat en dan ineeens naar boven schiet. Dan stijgt de toerenteller weer even mooi mee en dan hoor ik weer dat geluid en slaat ie weer even 100 toeren over bijvoorbeeld.
Ik kan dit elke keer reproduceren als ik naar mijn werk rijd en terug dus ik dacht ik ga naar de dealer waar we hem in september gekocht hebben. Daar hadden ze gelijk tijd voor me en er was een monteur die binnen 5 minuten een hoes over de bijrijder stoel heen deed en een stuk met mij mee ging rijden. Uiteraard was de auto door het rijden naar de dealer helemaal op temperatuur en kreeg ik het niet voor elkaar om hem te laten zien wat het probleem was. Het geluid was weg en ook overslaan van de toeren was nagenoeg niet meer te zien.
De monteur heeft vervolgens de auto uitgelezen en kwam hier geen schokkende dingen tegen zij hij later. Ook zei hij dat er in het verleden wel veel DSG 7 waren met koppeling problemen maar dat in deze al een gemodificeerde zat die nagenoeg geen problemen geeft???(geen idee) Wel had hij een software update gevonden in de computer die ze konden uitvoeren. Netjes een leenauto meegekregen en na een uurtje kon ik de auto weer ophalen voorzien van nieuwe software.
Ik reed ermee terug naar huis en hij reed wel iets beter. Dit gaat dan voornamelijk over de schakelmomenten. Dit lijkt iets vloeiender te gaan en hij schakelt volgens mij iets later over van 1 naar 2 en gaat volgens mij iets eerder terug naar 1.
De volgende dag weer naar het werk toe met koude motor maar het probleem is nog steeds aanwezig. Weer dat geluid en het 'doorslippen'(???) van de koppeling in 4 en 5. Zojuist de dealer weer gebeld en die geeft aan eerst 1000 km af te willen wachten totdat de bak weer is ingeleerd. Daarna moet ik weer bellen voor het vervolg.
Mijn vragen:
- Is dit herkenbaar voor anderen?
- Hoe kan het dat het bijna weg is als de motor warm is?
- Meestal lees ik dat de 2e koppeling vaker op is dan de eerste. Kunnen ze ook allebei op zijn na 35.000 km?
- Ik heb begrepen dat het te controleren is hoe ver de koppeling vesleten is. Hoe moet ik dat doen?
- Is het handig om ook alvast langs DSG dokter/JD te gaan? Willen die ook diagnose stellen zonder dat je gelijk al de DSG laat tunen(wat zeker gaat gebeuren als deze problemen voorbij zijn)
Alvast bedankt vor jullie expertise
Ik heb de hele zoekfunctie doorgespit en denk dat ik mogelijk ook aan de beurt ben. In september 2015 hebben wij een Superb combi met DSG 7 gekocht uit maart 2014 met 27.000 km op de teller. Inmiddels een stuk mee gereden en de km stand staat nu op 35.000
Hier het mogelijke probleem:
Als ik met een koude motor ga rijden en ik accellereer weg vanuit een bocht of rotonde dan hoor ik een soort resonerend/gebrom in de cabine. De DSG staat dan in de 'D'. Als ik hem in de handmatige stand zet en ik rijd op dezelfde manier vanuit een rotonde dan hoor ik het voornamelijk in de 4e en 5e versnelling. Als in deze versnellingen vol gas geef lijkt het of tijdens dat ik dat zware geluid hoor of de toerenteller niet netjes mee omhoog gaat. Het lijkt alsof hij af en toe 100 a 300 toeren even niet netjes mee omhoog gaat en dan ineeens naar boven schiet. Dan stijgt de toerenteller weer even mooi mee en dan hoor ik weer dat geluid en slaat ie weer even 100 toeren over bijvoorbeeld.
Ik kan dit elke keer reproduceren als ik naar mijn werk rijd en terug dus ik dacht ik ga naar de dealer waar we hem in september gekocht hebben. Daar hadden ze gelijk tijd voor me en er was een monteur die binnen 5 minuten een hoes over de bijrijder stoel heen deed en een stuk met mij mee ging rijden. Uiteraard was de auto door het rijden naar de dealer helemaal op temperatuur en kreeg ik het niet voor elkaar om hem te laten zien wat het probleem was. Het geluid was weg en ook overslaan van de toeren was nagenoeg niet meer te zien.
De monteur heeft vervolgens de auto uitgelezen en kwam hier geen schokkende dingen tegen zij hij later. Ook zei hij dat er in het verleden wel veel DSG 7 waren met koppeling problemen maar dat in deze al een gemodificeerde zat die nagenoeg geen problemen geeft???(geen idee) Wel had hij een software update gevonden in de computer die ze konden uitvoeren. Netjes een leenauto meegekregen en na een uurtje kon ik de auto weer ophalen voorzien van nieuwe software.
Ik reed ermee terug naar huis en hij reed wel iets beter. Dit gaat dan voornamelijk over de schakelmomenten. Dit lijkt iets vloeiender te gaan en hij schakelt volgens mij iets later over van 1 naar 2 en gaat volgens mij iets eerder terug naar 1.
De volgende dag weer naar het werk toe met koude motor maar het probleem is nog steeds aanwezig. Weer dat geluid en het 'doorslippen'(???) van de koppeling in 4 en 5. Zojuist de dealer weer gebeld en die geeft aan eerst 1000 km af te willen wachten totdat de bak weer is ingeleerd. Daarna moet ik weer bellen voor het vervolg.
Mijn vragen:
- Is dit herkenbaar voor anderen?
- Hoe kan het dat het bijna weg is als de motor warm is?
- Meestal lees ik dat de 2e koppeling vaker op is dan de eerste. Kunnen ze ook allebei op zijn na 35.000 km?
- Ik heb begrepen dat het te controleren is hoe ver de koppeling vesleten is. Hoe moet ik dat doen?
- Is het handig om ook alvast langs DSG dokter/JD te gaan? Willen die ook diagnose stellen zonder dat je gelijk al de DSG laat tunen(wat zeker gaat gebeuren als deze problemen voorbij zijn)
Alvast bedankt vor jullie expertise