EGR klep afdichten

Hey medegebruikers,

Ik speel al een tijdje met de gedachten om mijn EGR klep dicht te laten zetten door middel van een plaatje.
Ik rij zelf een Fabia RS en dan de Y6 uitvoering. Wie heeft er ervaring hiermee en weet of het storingslampje dan aangaat. En of zoals ze beweren zuiniger gaat lopen?

Wie heeft hier antwoord op??
 

leo442

Forumguru
De moderne EGR-systemen zijn niet meer te foppen, daar ook de gasdoorstroming gecontroleerd wordt.
Maar proberen staat vrij natuurlijk!
 

The bone collector

Senior Member
Het eenvoudige afdoppen met een plaatje bestaat niet meer, je moet ze ook laten wegschrijven, anders krijg je problemen.

De vraag is wat het in de toekomst zal geven bij een jaarlijkse keuring (apk), het is helemaal niet moeilijk om vast te stellen dat een EGR-klep afgedopt is. In het slechtste geval moet je ze dan terug in werking stellen.
 
Ja oke maar @the bone collector als je EGR helemaal dicht zit met roet heeft het ook totaal geen zin. Ik neem aan dat de dealer deze niet eerst zal schoonmaken alvorens ze over gaan tot apk keuren.
 

turboturbo

Forumguru
Dan zullen ze je vast offreren om je EGR te vervangen, teneinde de APK succesvol af te kunnen ronden.... :greedy:
 

The bone collector

Senior Member
Hier in België is mijn Felicia ooit afgekeurd geweest voor te veel uitstoot hoor, een combinatie van vervuilde injectoren en EGR, door veel korte afstanden te rijden. Vuil of afgedopt, dat kon niemand wat schelen in het keuringsstation, ik had 14 dagen tijd om het op te lossen of ik mocht niet meer op de openbare weg.

Vandaag keuren ze blijkbaar nog niet zo streng dat enkel een afgedopte EGR problemen geeft. Dat hoor ik toch nog nergens, maar wat binnen enkele jaren? Misschien moet je dan opnieuw software aanpassingen laten doen, dat wou ik maar aangeven.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij de apk gaan ze echt niet kijken of je je EGR afgedopt hebt en al helemaal niet of je hem weggeschreven hebt uit de software. Die kijken enkel naar de uitstoot. Als je hem niet wegschrijft gaat je lampje branden en als je dan naar de APK gaat zal ie mogelijk daarop afgekeurd worden.
Vroagah was de EGR klep van m'n TDI ook afgedopt en nooit problemen mee gehad bij de keuring.
 

Joske

Forumguru
r
Met een afgedopte EGR heb je toch juist schonere uitlaatgassen? (want; betere verbranding)
minder roet en co2 klopt, maar wel veel meer schadelijke stikstofverbindingen. De zogenaamde NOx'en. Daarom net is de EGRklep in het leven geroepen. Want dan kan je katalysator tot 98% uitstoot verminderen, anders werkt ie minder goed door de overflow aan NOx'en.
;)
 

Canon-Eye

Forumguru
minder roet en co2 klopt
Dit wringt een beetje met wat ik me nog herinner van organische scheikunde... (en juist het lange termijn-geheugen blijft 't langste intact!)

Roet ontstaat vooral bij onvolledige verbranding van de koolwaterstoffen. Door de uitlaatgassen via de EGR nog eens door de cilinder te jagen wordt de verbranding vollediger en de hoeveelheid roet minder (en voor het restant is er dan nog het roetfilter).

Voor wat betreft de CO2 geldt, dat je de maximale hoeveelheid ervan krijgt bij volledige verbranding van de koolwaterstoffen (die immers bestaan uit C-, H- en O-atomen - de laatste in de verhouding 2:1). Bij volledige verbranding ontstaat er CO2 en H2O oftewel water. Anders gezegd, de totale hoeveelheid CO2 die uiteindelijk wordt uitgestoten kent in principe een 1 op 1 relatie met de hoeveelheid brandstof die wordt verstookt.
De functie van de EGR-klep is dan ook in basis niet anders dan ervoor zorgen dat ook het laatste restje energie nog zoveel mogelijk uit de uitlaatgassen wordt geperst. Dit zou het brandstofverbruik in absolute zin moeten verminderen, en dááruit volgt dan een evenredige vermindering van de uitstoot.
 

The bone collector

Senior Member
Je laatste redenering volg ik niet (en van de rest ken ik niks :D ): waarom zou het brandstofverbruik moeten verlagen door uitlaatgassen opnieuw in de cilinders te sturen? Volgens mij is het net omgekeerd, meestal wordt aangegeven dat een motor wat zuiniger wordt zonder EGR-klep. En dat lijkt mij ook logisch, je hebt een minder goede verbranding en dus minder vermogen. Net zoals je met een getunede motor in principe zuiniger kan rijden, zal je met deze "gedetunede" versie in principe minder zuinig rijden.
 

leo442

Forumguru
Dit wringt een beetje met wat ik me nog herinner van organische scheikunde... (en juist het lange termijn-geheugen blijft 't langste intact!)

Roet ontstaat vooral bij onvolledige verbranding van de koolwaterstoffen. Door de uitlaatgassen via de EGR nog eens door de cilinder te jagen wordt de verbranding vollediger en de hoeveelheid roet minder (en voor het restant is er dan nog het roetfilter).

Voor wat betreft de CO2 geldt, dat je de maximale hoeveelheid ervan krijgt bij volledige verbranding van de koolwaterstoffen (die immers bestaan uit C-, H- en O-atomen - de laatste in de verhouding 2:1). Bij volledige verbranding ontstaat er CO2 en H2O oftewel water. Anders gezegd, de totale hoeveelheid CO2 die uiteindelijk wordt uitgestoten kent in principe een 1 op 1 relatie met de hoeveelheid brandstof die wordt verstookt.
De functie van de EGR-klep is dan ook in basis niet anders dan ervoor zorgen dat ook het laatste restje energie nog zoveel mogelijk uit de uitlaatgassen wordt geperst. Dit zou het brandstofverbruik in absolute zin moeten verminderen, en dááruit volgt dan een evenredige vermindering van de uitstoot.

Dit verhaal past niet in de auto-wereld.
 

leo442

Forumguru
Je laatste redenering volg ik niet (en van de rest ken ik niks :D ): waarom zou het brandstofverbruik moeten verlagen door uitlaatgassen opnieuw in de cilinders te sturen? Volgens mij is het net omgekeerd, meestal wordt aangegeven dat een motor wat zuiniger wordt zonder EGR-klep. En dat lijkt mij ook logisch, je hebt een minder goede verbranding en dus minder vermogen. Net zoals je met een getunede motor in principe zuiniger kan rijden, zal je met deze "gedetunede" versie in principe minder zuinig rijden.

Klopt!
 

Canon-Eye

Forumguru
Je laatste redenering volg ik niet (en van de rest ken ik niks): waarom zou het brandstofverbruik moeten verlagen door uitlaatgassen opnieuw in de cilinders te sturen?
Als de uitlaatgassen nog brandbare bestanddelen bevatten, dan hebben deze een zekere verbrandingswaarde oftewel ze bergen nog wat energie in zich. Daar doel ik op.

Voor het overige: ik ben altijd bereid om mijn mening v.w.b. de functie van de EGR op te geven voor een betere - mits die vergezeld gaat van enige onderbouwing. Met alleen maar "dit verhaal past niet" kan ik dan niet zoveel; iets meer uitleg zou ik wel waarderen.
 

Joske

Forumguru
Uitlaatgasrecirculatie

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie



Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later.
Als alternatief is er ook lagedruk-EGR bekend bij dieselmotoren, waarbij er na het uitlaatgasbehandelingssysteem uitlaatgas afgetakt wordt, dat weer teruggevoerd wordt naar de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
 

The bone collector

Senior Member
Als de uitlaatgassen nog brandbare bestanddelen bevatten, dan hebben deze een zekere verbrandingswaarde oftewel ze bergen nog wat energie in zich. Daar doel ik op.


Maar dan moet er opnieuw brandstof worden toegevoegd, de uitlaatgassen verbranden niet opnieuw uit zichzelf. Dus de conclusie dat dit goed zou zijn voor het verbruik is wat te kort door de bocht, dat is alles wat ik wou zeggen.
 
Bovenaan Onderaan