Ervaringen Ei ach Pro en caravan

Cootje

Lid
Hallo allemaal,

Er staan al heel wat berichten op het forum omtrent verlagen en daaruit heb ik geleerd dat Eibach Pro veren uitstekend over/naast de OEM dempers passen.

Ook ik ervaar een 'slappe' achterkant.
Waarschijnlijk werkt het 4x4 systeem hier ook in het nadeel, maar ik sla soms tegen de eindstops op zo'n 60 km/u weg met van die snelheidsreducerende bulten (en nee, daar knal ik niet met 80 eroverheen ). De caravan erachter met 75 kg kogeldruk werkt niet in het voordeel.

Eerst zat ik aan MAD heavy duty vervangingsveren of hulpveren te denken, maar dat de achterkant hier tot 2 cm hoger komt te liggen vind ik niet mooi.

De keuze is eigenlijk op de Eibach veren gevallen, maar is er iemand die ervaring heeft met de sleurhut aan de haak en Eibach op de OEM dempers?

Alvast dank
 

Kempes

Forumguru
Ligt er wel aan hoe oud de oem dempers zijn...als deze er al te lang onder zitten is het advies om deze mee te vervangen..
 

Cootje

Lid
Dank voor de reacties.

@Kempes , precies 5 jaar en 110.000 snelwegkilometers.
Ze zijn nog steeds "droog" en voelen goed aan. Die gok durf ik wel te nemen.
Het is puur dat de vering te week is t.o.v. de demping.
Evengoed dank voor de input; je hebt me wel getriggerd. Ik ga toch 's na of het in mijn geval de meerkosten waard is om ook de dempers te vervangen. Ik wil alleen niet verder dan 3 cm verlagen i.v.m. de caravan. De kogel van de sleurhaak zit standaard niet bepaald extreem hoog....
 

micky

Forumguru
Ik heb met 2 auto's totaal 275.000 km gereden op Eibach veren, beide ook met de caravan erachter, super goed bevallen Audi A4 avant uit 2009 en Skoda Octavia Combi uit 2014' de Skoda vorige week ingeleverd met 105.000km erop.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

micky

Forumguru
@Cootje ja, de set voor de Skoda gewoon bij de dealer besteld, die hebben de originele veren voor aflevering vervangen door de Eibach's. de set voor de A4 heb ik in 2009 zelf bestelt en onder gebouwd na aflevering van de nieuwe auto.
 

stijnheidi

Senior Member
Geen ervaring met eibach en sleurhut maar wel met eibach en volle vakantiebepakking. Mijn ervaring is dat de auto naar verhouding met eibach ongeveer 1 cm minder zakt dan met de standaard veren. Natuurlijk wordt ie in totaal wel lager na de verlaging en volle bepakking... Als je nog twijfelt over je dempers ik heb nog de achterdempers liggen met 30dkm ervaring. Deze mogen voor een klein prijsje weg.
 

oco1979

Forumguru
Als je de oemdempers zou vervangen,eens zien wat de meerprijs is voor sportdempers,eibach veren en sportdempers is betere combi dan oem,zijn beter op elkaar afgesteld,ter info zijn er veel filmpjes waar ze een wagen testen :
-opstelling enkel veren met oem demper
-opstelling veren en sportdemper
-opstelling schroefkit

doen daarmee bovchten en remtesten.

is van beter tot super combinatie.

Alles heeft natuurlijk zijn prijs.
 

Cootje

Lid
Allen,

Dank voor de reacties. De Eibach Pro Kit is besteld.
Ongetwijfeld zal een volledige vervanging nog beter tot z'n recht komen, maar gezien de positieve ervaringen met de pro kit op OEM dempers ga ik dit eerst proberen.

@stijnheidi: ik meld me als de achterdempers reden tot twijfel geven :jaja:
 

Cootje

Lid
Hallo,

De Eibach Pro kit zit er nu sinds juni vorig jaar onder en het staat super.
Met de caravan heb ik de progressieve werking ook als positief ervaren. Weinig doorhangen met 75 kg kogeldruk en een volle kofferbak.

Wat ik echter nu te vaak ervaar is dat in een Vinexwijk waar ik wel 'ns kom, de bodem vaak die fijne korte drempels raakt. Zelfs tergend langzaam de drempels schuin aanrijden helpt niet.
Nu liggen de wintersloffen (205/55/16) er onder en die zijn een dikke 5 mm geringer in omtrek dan de zomersloffen (225/40/18), dus dat helpt ook niet positief mee.

Zijn er meer van jullie die de Eibach Pro Kit er onder hebben zitten en hier last van hebben?

Dank!
 

eriktv

Forumguru
Hier in het Noorden zijn er gelukkig weinig drempels, maar ook in de Vinexwijken waar mijn familie woont geen problemen gehad.

Ik schrok me alleen wel rot toen ik laatst de garage van mijn schoonouders in wilde rijden! Net voor de achterwielen zit aan beide kanten een plastic kap, met een opstaand randje, waarmee ik tegen de grond klapte. Achteruit krijg ik hem gelukkig wel de garage wel in. Ik heb de plastic kap losgemaakt, teruggebogen en weer vastgezet. Vraag: kan dit plastic randje eraf gezaagd worden? Is dit slechts een 'laatste waarschuwing' alvorens je iets kwetsbaars raakt, of heeft het nog een andere functie?

Voor de rest: zeer tevreden met de Eibach Pro Kit en Bilstein dempers van @Antera en ben benieuwd naar eerste ervaringen met de caravan.
 

stijnheidi

Senior Member
Volgens mij is dat plastic kapje met randje een los deel van de stroomlijnplaat. Ik zou hem niet afzagen maar geheel demonteren of wachten totdat ie er vanzelf afgaat ;)
Een andere optie is hem achter iets hoger te zetten, door een ander veerrubber (weet niet precies hoe het heet) te gebruiken. Ik heb er een van ik meen een Audi tt inzitten die 5 mm dikker is. Scheelt net dat kleine beetje.
 

eriktv

Forumguru
Was het maar schuren geweest... Was meer met een harde klap ineens tot stilstand komen op de rand van de garage. En dan uitleggen aan de schoonfamilie waarom je in 's hemelsnaam je auto verlaagt... :D

Maar goed, overbodig plastic dus. Binnenkort eens wat gewichtsbesparing doorvoeren :thumbsup:
 

Cootje

Lid
Ik ga bijna denken dat ik de verkeerde Eibach Pro Kit heb ontvangen (4x4 versie is toch bijna 150 kg zwaarder dan de FWD).
Bovenstaand lees ik iets over de achterveren zetten d.m.v. een veerrubber? Kan dat?

Zakt de auto overigens met de standaard dempers verder dan met bijvoorbeeld Bilstein dempers i.c.m. Eibach Pro Kit?
 

Antera

Donateur
Die rubbers van de TT zijn idd een mooie oplossing om hem iets hoger te leggen achter.Een 4x4 heeft wel ander aslasten maar afhankelijk van de aslasten kan ik pas zeggen of en welke veren er onder de auto moeten zitten.

Afhankelijk btw wat voor drempels je hebt kan het zijn dat je wat schaaft van het onderlipje op de voorbumper.
 
Bovenaan Onderaan