Fabia 1 1.4 MPI 68 pk slaat soms af en is traag

Jazzy

Lid
Onze Fabia 1.4 met 68 pk liep al niet zo lekker rond, bij het wegrijden uit stilstand moets je aardig wat toeren houden omdat de motor anders helemaal dood viel. Inmiddels heb ik het gasklephuis gereinigd en dat hielp al een heel stuk. Sationair loopt hij nu rustig rond en als je de airco aanzet gaat de motor netjes iets meer toeren draaien, in plaats van bijna afslaan.

Toch merk je onder het rijden nog wel eens dat wanneer je de koppeling intrapt dat de motor bijna of helemaal afslaat. Inmiddels heb ik nog 4 nieuwe (iridium) bougies er in gezet maar dat maakt geen merkbaar verschil. Bij het uitlezen zijn er geen fouten te zien en het verbruik schommelt rond de 8 l/100 km bij gemiddeld stads- en snelwegverkeer.

Verder vind ik de auto traag. Dat is natuurlijk subjectief maar het optrekken gaat niet al te vlot en bij sommige toerentallen lijkt hij even iets feller door te trekken dan anders, geeft bijna het idee dat hij sneller zou moeten kunnen zijn.

Heeft iemand tips voor me om dit aan te pakken? Gaat dan vooral om het afslaan.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je ook de basisafstelling uitgevoerd van het gasklephuis?
@Deusjevo. Hier zitten geen bougiekabels op. Deze auto heeft een bobineblok.
 

deusjevo

Forumguru
:grin: Had eigenlijk 't zelfde met m'n eend, daar waren het dus de bougiekabels die sluiting maakten, vandaar... :grin:
 

Cordoba

Forumguru
Misschien lekkage in inlaattraject, waardoor LMM te weinig luchtdebiet meet? (en ECU dus te weinig brandstof in laat spuiten)
 

ronald_j

Actief lid
Toch kan het best wel kloppen dat het een ontstekingsprobleem is.

Ik had vergelijkbare klachten voordat een ontstekingsspoel de geest gaf. Het heeft nog maanden geduurd voordat hij het helemaal opgaf, maar na vervangen van de spoel waren deze verschijnselen weg.
 

Cordoba

Forumguru
Heeft dit blok 1 bobine, of 1 bobine per cilinder? Als ie meerdere bobine's heeft, kun je kijken of de garage een testexemplaar heeft. Door een goed exemplaar steeds te wisselen van plaats, moet je op een gegeven moment de slechte bobine kwijt zijn (er vanuit gaande dat er maar 1 bobine kuren heeft)
 

Monteurtje

Forumguru
Deze motoren hebben 1 bobineblok voor alle 4 bougies en zit ook direct op de bougies gemonteerd. Kosten á 200 euro en nog wat.
Wat je ook nog even kan doen is met remreiniger op het inlaattraject spuiten, NIET in het gasklephuis. Maar langs de aansluiting op cilinderkop onder gasklephuis, ed. Als de motor anders begint te lopen dan heb je daar ergens lekkage.
Lees net dat Cordoba dat ook al zegt.
 

Jazzy

Lid
Ik heb van de week het gasklephuis nogmaals gereinigd, op het oog was alle zwarte aanslag al weg maar ik heb nu echt de laatste restjes weggepoetst. Ik wilde de gasklep niet zelf bewegen dus heb hem in de afstelmodus gezet en iemand het gaspedaal in laten trappen, nu kon ik mooi de zijrandjes van de klep schoonmaken en nog wat meer bij het asje schoonmaken.

Hij loopt nu direct beter maar ik ben niet helemaal overtuigd. Voor de zekerheid heb ik een ander bobineblok gehaald maar die moet ik er nog opzetten. Het zou mij verbazen als het echt een groot verschil maakt maar he weet maar nooit.
 

ronald_j

Actief lid
Ik hoor ook veel mensen zeggen dat het pas echt goed schoon wordt als je de hele boel uit elkaar haalt en dan schoonmaakt. Echter zijn er ook veel die het doen zoals jij. Wat is wijsheid? Wie zal het zeggen.
 

Jazzy

Lid
Deze keer heb ik hem er op laten zitten maar de vorige keer er afgehaald. Probleem is dat je verder niets kunt losmaken aan het gasklephuis, het enige verschil is dat je hem in je hand kunt houden als je hem demonteert.
 

turboturbo

Forumguru
Maar als je hem laat zitten, wat gebeurt er dan met de evt. spatjes vuil die je aan het wegpoetsen bent? Of verbranden die vanzelf wel in de motor, verderop?

(sorry als dit een noob vraag is)
 

Jazzy

Lid
Dat verbrandt wel, dat is geen probleem. Als je de boel maar netjes schoon hebt eerst, er moeten natuurlijk geen zandkorreltjes naar binnen rollen.

Op zich is loshalen veel makkelijker werken, maar je hoort wel eens dat het ding stuk gaat als je de gasklep met de hand gaat bewegen. Daarom heb ik het de tweede keer even zo gedaan.
 
Bovenaan Onderaan