Fabia I raambediening werkt niet goed

Peter1407

Nieuw lid
Hallo ik ben Peter en sinds een 1,5 jaar in het bezit van een Skoda Fabia uit 2005. Ondanks dat de auto het meest door mijn kinderen wordt gebruikt rijd ook ik er altijd met heel veel plezier in.

Over het algemeen rijdt deze auto probleemloos maar hij heeft nu een eigenaardige klacht, waarvan ik het antwoord niet heb kunnen terugvinden op het forum (misschien heb ik wel niet goed gezocht).

Sinds een aantal dagen werkt de elektrische bediening van de beide voorramen of wel of of niet. Ik heb al gekeken naar de zekeringen en heb de stekker van de bediening aan de bestuurders kant los gehaald. Tot nu toe niet heeft dat niet geholpen. Ben vanmiddag maar even bij de plaatselijke Skoda dealer langs gegaan en die vermoeden (80% zekerheid) dat het probleem in het motortje zit.

Heeft iemand ervaring met deze klacht, of weet de oplossing? De kosten voor het motortje vind ik nogal veel (€176 incl btw) en wil deze pas aanschaffen als ik "zeker" weet dat dit de oplossing is voor mijn probleem

Ben benieuwd naar jullie reactie

Joske

Forumguru
Sinds een aantal dagen werkt de elektrische bediening van de beide voorramen of wel of of niet. Ik heb al gekeken naar de zekeringen en heb de stekker van de bediening aan de bestuurders kant los gehaald.
bedoel je dan dat je met de schakelaars aan de bestuurderskant problemen ondervindt om de beide ramen te bedienen?

Kan je met de schakelaar aan de passagierskant het raam daar wél vlot bedienen?

Anders zou ik toch eerder de schakelaar/fiche verdenken aan kant bestuurder.

2 raammotoren (bestuurder én passagier) tegelijk kapot lijkt mij nogal stug..

Peter1407

Nieuw lid
Hallo Joske,

Dat klopt.

Ik kan de ramen of bedienen met alle schakelaars, dus zowel aan bestuurderskant als aan passagierskant of geen enkele schakelaar werkt.

Ik heb het idee ook dat het in de schakelaar/fiche zit aan de bestuurderskant ... ipv motor

KWc

Lid
zelfde probleem gehad. Soms hielp herstarten van de wagen.

Uiteindelijk bleek inderdaad de raamschakelaar/module in het bestuurdersportier kapot. Geheel vervangen loste het probleem helemaal op. Ding kostte 3 jaar terug ca. 40 euro. Is makkelijk zelf te vervangen...

Peter1407

Nieuw lid
Bedankt voor jullie hulp. Heb raamschakelaar/module zojuist besteld. Hoop dat dit idd oplossing van probleem is.

RapidFrans

Senior Member
Het wil ook nog wel eens de steker pootjes in de schakelaarmodule zijn die wat vuil zijn geworden. Ik had dit pro bleem ook en heb toen de pennetjes met een zoet schuurpapiertje wat schoongemaakt. sindien geen last meer.

Peter1407

Nieuw lid
Helaas de schakelaar module is niet het probleem. Zojuist vervangen door een nieuwe maar probleem is nog steeds aanwezig. Weet iemand nog een andere oplossing?

Joske

Forumguru
@insomnia

Schakelaar voor elektrische ruitbediening uit- en inbouwen

Uitbouwen

Aanwijzing
De schakelaar is vastgeschroefd aan de afdekkap.

– De afdekking -1- uit de portierleuning klikken.
– Stekerverbinding lostrekken.
– De bevestigingsbouten -3- losdraaien en het bedieningsdeel -2- wegnemen.

Inbouwen
– Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.

S96-0094.png

KWc

Lid
Helaas de schakelaar module is niet het probleem. Zojuist vervangen door een nieuwe maar probleem is nog steeds aanwezig. Weet iemand nog een andere oplossing?
ai, dan moet je alles doormeten tussen raam en zekering. Ik zeg maar wat: Verbinding in het deurscharnier gecheckt? Zekering gecontroleerd/ evtl corrosie af geschuurd? Enz.

Skoder

Lid
Zelfde een keer gehad, is de accu nog 100% ? Verder heb ik destijds het aangegeven bij de dealer toen ik nog een beurt liet doen door hun.
Ze hebben toen een zekering vervangen of de contacten nagekeken, mogelijk de ECU gereset en sindsdien altijd perfect gedaan.
Symptonen waren dat de automaat niet meer het raam bediende maar dat ik deze zelf tot het einde door moest vast houden.

Een keer omhoog en omlaag doen, dan leer je de computer hoe ver het raam kan, dan pakte de automaat het erna gewoon op bij mij.

gerritfee

Nieuw lid
Heb dit zelfde probleem aangekaart bij de dealer.
Valt nog onder garantie maar ze kunnen of willen niks doen tegen dit probleem.
Jammer dat ze dit niet kunnen of willen verhelpen.

fsiteur

Nieuw lid
ik heb sinds kort hetzelfde probleem met de ramen. Geen enkele bedieningsschakelaar werkt meer dus wellicht zijn de schakelaars kapot. Weet iemand waar je de schakelaars het beste en voordeligst kan bestellen? Gewoon via een Skoda dealer of ergens via internet misschien? Alvast bedankt. Floris

turboturbo

Forumguru
Als alle bedieningsschakelaars het tegelijk niet meer doen, is het dan niet juist een logischer gevolgtrekking dat er meer centraal (bijv iets in de keten vóór de bedieningsschakelaars) iets stuk is?

Schakelaars gaan toch niet ineens allemaal stuk?

Klacht mijnerzijds mbt de schakelunit voor de raambediening: de 2 knoppen boven de raambediening (bediening centrale deurvergrendeling binnen) branden bij starten nog, maar na enkele meters valt 1 vd 2 uit.
Heb ook al eens een nieuwe unit (sloop) gemonteerd, maar klacht blijft.
Lampjes doen het. Geloof niet dat die vd sloop net zo defect is als de originele unit, dat is te veel toeval.
Iemand toevallig?

Bovenaan Onderaan