[Fabia MK1] Schuim in koelvloeistof + zoete geur

dlmh

Senior Member
Beste allen,

Sinds een week of twee hangt er een vreemde zoetige geur in de auto die ik niet helemaal kan herleiden. Omdat de Fabia I nogal eens wat problemen had met de koppakking moest ik hier meteen aan denken. Aan de onderkant van de dop van het koelvloeistofreservoir zit wat wit/roze schuim en ook aan de binnenkant van de mond van het reservoir (zie foto's). De koelvloeistof zelf lijkt wel vrij helder, en het schuim zit niet aan de vuldop van de motorolie of de peilstok.

Moet ik voor de zekerheid even langs de garage?

Het gaat om een motor met motorcode AQW, dit is een 1.4 MPI blok van Skoda.

Dank!
 

Bijlagen

  • IMG_0004_2.jpg
    IMG_0004_2.jpg
    671,6 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0003_2.jpg
    IMG_0003_2.jpg
    686,1 KB · Weergaven: 134
  • IMG_0002_2.jpg
    IMG_0002_2.jpg
    567,4 KB · Weergaven: 127
  • IMG_0001_2.jpg
    IMG_0001_2.jpg
    894,1 KB · Weergaven: 124
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Het lijkt alsof er iets in de koelvloeistof bijkomt, dus een lek is zeker niet uitgesloten. Het ziet er precies naar uit dat er olie in terecht komt, dus misschien dat de koppakking toch (weer) door is?

Welke problemen heb je al gehad met de koppakking? Al eens kop moeten laten afvlakken en pakking vervangen?
 

dlmh

Senior Member
Het lijkt alsof er iets in de koelvloeistof bijkomt, dus een lek is zeker niet uitgesloten. Het ziet er precies naar uit dat er olie in terecht komt, dus misschien dat de koppakking toch (weer) door is?

Welke problemen heb je al gehad met de koppakking? Al eens kop moeten laten afvlakken en pakking vervangen?

Ik heb de Fabia pas sinds november 2013, nog geen eerdere problemen gehad met de koppakking. De garage waar deze altijd onderhouden is heeft ook geen melding gemaakt van dit probleem, maar wel dat de auto ingeruild is door de vorige eigenaar wegens een probleem met de stuurbekrachtiging (wat gerepareerd is).
 

Joske

Forumguru
Ah begrijp het, je doelde op het model Fabia in het algemeen.. dacht dat je het over jouw eigen Fabia had. Recent aangekocht dus nog volop garantie zou ik denken? Zeker niet te lang wachten en eens richting garage gaan me dunkt! Je kan ook eens kijken of het schuim zich vormt bij draaiende motor, zoja moet ie toch ergens lucht aanzuigen wat dus op een gescheurde kop of een lekke koppakking kan duiden.
 

dlmh

Senior Member
Ah begrijp het, je doelde op het model Fabia in het algemeen.. dacht dat je het over jouw eigen Fabia had. Recent aangekocht dus nog volop garantie zou ik denken? Zeker niet te lang wachten en eens richting garage gaan me dunkt! Je kan ook eens kijken of het schuim zich vormt bij draaiende motor, zoja moet ie toch ergens lucht aanzuigen wat dus op een gescheurde kop of een lekke koppakking kan duiden.

Aangeschaft bij een handelaar, dus geen garantie. We hebben zelf met de garage gebeld voordat we naar de Fabia gingen kijken en die vertelde dat deze altijd goed was onderhouden. Afgezien van het defect aan de pomp van de stuurbekrachtiging was deze volgens hen verder in orde.

De motor heeft motorcode AQW en het bouwjaar is 2002 (juni). Wat ik zo kan vinden op dit forum is dat alleen modellen uit 2001 en ouder een specifiek probleem hebben met een lekkende koppakking en dat dit in latere revisies is verbeterd.

Overigens is het schuim niet donkerbruin of zwart, maar meer witrozig. We rijden voornamelijk langere ritten (>40km).
 

Joske

Forumguru
een goed onderhoud wil daarom toch niet zeggen dat je geen kapotte koppakking kunt hebben? en zoals ik al aangaf, kijk eens of er schuim gevormd wordt met draaiende motor. Je kan eventueel de koelvloeistof eens verversen/ systeem laten afpersen.
 

dlmh

Senior Member
een goed onderhoud wil daarom toch niet zeggen dat je geen kapotte koppakking kunt hebben? en zoals ik al aangaf, kijk eens of er schuim gevormd wordt met draaiende motor. Je kan eventueel de koelvloeistof eens verversen/ systeem laten afpersen.

Ik begrijp dat een goed onderhouden auto nog steeds defecten kan hebben. Overigens bedenk ik me nu dat we sinds een viertal weken last hebben van een (willekeurig) knipperend dashboardlampje waarvan ik dacht dat het het oliepijl was. Bij nadere inspectie realiseer ik me dat het het lampje is van de koelvloeistof. Het lampje gaat op schijnbaar willekeurige momenten aan en geeft 3 harde piepjes. Ik heb nog geen direct verband kunnen vinden met een koude of warme start, korte of lange ritten.
 

Erik_NL

Forumguru
@dmlh
Tip:
het onnodig herhalen van wat de vorige spreker heeft gezegd wordt wel <echolalie> genoemd.
In het Duits spreekt men van een <Vollquottel>
 

dlmh

Senior Member
@Erik_NL
Dank voor tip. Op ander technisch forum welk ik frequent bezoek wordt dit juist wel gewaardeerd, maar ik zal er voortaan aan denken!
 

dlmh

Senior Member
@ertromp
Die is helemaal schoon, alsmede de peilstok.

Ik begrijp dat de sludge ook kan ontstaan door veel korte ritten. Ik heb de auto in november 2013 bij een handelaar gekocht met slechts 1 vorige eigenaar. De auto heeft "maar" 51k op de teller staan nu, dus het zou me niet verbazen als er inderdaad vaak korte ritten mee is gemaakt.

Er wordt elders geadviseerd om de koelvloeistof tot niet iets boven de max aan te vullen doordat de sensor wellicht niet helemaal goed meer is. Dit zou dan in ieder geval het probleem van het knipperende lampje moeten verhelpen. De zoetige lucht is daarmee uiteraard niet verholpen, alhoewel ik moet zeggen dat de geur uit het reservoir niet (echt) hetzelfde is als de lucht in de auto. Tevens komt er ook geen witte rook uit de uitlaat.

Een tweede (derde?) wellicht gerelateerde euvel dat me nu te binnen schiet is dat de aanjager soms veel te warme lucht naar binnen lijkt te blazen, ook al staat de temperatuur op z'n laagst. De airco lijkt het wel goed te doen.
 

ertromp

Forumguru
Zijn je vloermatten in de auto wel droog? En heb je geen vloeistof hoeven bijvullen? Of weet je niet meer hoe hoog de koelvloeistof stond toen je de auto in november kreeg?
 

ertromp

Forumguru
Dat schuim komt toch echt doordat er ergens lucht bij kan komen.
Wellicht bij de motor alle slangen nog eens rustig nalopen bij draaiende motor wellicht dat je wat kunt zien. Daar waar vooral slangen aan kunststof delen geschroefd zijn kan er in de loop van de tijd lekkage ontstaan.

@Cordoba : wat is jou opinie als Fabia I rijder en specialist
 

dlmh

Senior Member
@ertromp
De vloermat van de bestuurder lijkt nu iets vochtig, maar dat kan ook komen doordat ik vanmiddag even bezig ben geweest in de auto.

Ik heb nog geen koelvloeistof hoeven bijvullen, maar ik heb niet gekeken wat het peil was bij aanschaf. Hoe lang moet de motor draaien voordat er sludge zou moeten ontstaan? (ik heb het nu van de dop en schroefdraad verwijderd). En moet de dop erop blijven bij stationair draaien?
 

ertromp

Forumguru
Je zou bij draaiende en warme motor eens moeten kijken of er bubbels ontstaan en wellicht de slangen in de motorruimte eens moeten nalopen. Dus geen natte mat aan de bijrijderskant?
 

dlmh

Senior Member
@ertromp
Nee, zowel voor als achter is droog.

Ik heb zojuist bij de Action een fles G12+ gekocht. Ik vind het lastig om te zeggen of de geur uit de fles hetzelfde is als de geur in de auto, m'n vriendin is helaas verkouden op dit moment.
 

turboturbo

Forumguru
Is het zo, dat het niveau van de koelvloeistof (zichtbaar) zakt als de koppakking lekt, tijdens gas geven?
Bij de oude Ford diesel(s) met lekke koppakking van m'n ouweheer was dat iig wel zo. Je zag het niveau zo hups helemaal verdwijnen als je aan de gaskabel trok. Daarna borrelde het dan weer terug.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu voor het eerst, en krijg het idee dat je meerdere mankementen te pakken hebt:
  • probleem met de stelmotor voor de kachel en mogelijk ook voor de recirculatieklep: de stelmotor reageert soms wel op de dieningsknoppen en soms niet. Alleen door dit via Vagcom/VCDS/Vaskast te checken en te zien of de stelmotor inderdaad steeds naar de opgegeven waarde gaat, kun je dit 100% zeker controleren, en natuurlijk uitlezen op foutcode. Dit is een prijzige reparatie: de stelmotor voor de kachel kost iets van 130 euro, voor de recirculatieklep vrijwel hetzelfde bedrag, en dan komen er heel veel uren bij: sommige ervaren monteurs kunnen het zonder het complete dashboard de demonteren, maar de standaard methode is om compleet dashboard te demonteren, waardoor de reparatie een uur of 4 in beslag neemt.
  • mogelijk lekkende kachelradiator: dat verklaart ook de (sterke) zoete lucht in de auto
  • ook de koppakking durf ik niet echt uit te sluiten: er lijkt wat sludge op de dop van koelvloeistofreservoir te zitten, en dat is met de andere klachten niet logisch verklaarbaar. Mogelijk heeft de sludge een andere oorzaak, en ligt de oorzaak bijvoorbeeld in een versleten waterpomp, waardoor de koelvloeistof oververhit wordt, en er mogelijk chemische reacties ontstaan van óf de koelvloeistof alleen, of combinatie van koelvloeistof met bepaalde materialen in het koelvloeistof systeem.
  • een melding van een te laag koelvloeistofpeil, terwijl dit ruimschoots boven het minimum staat, is vaak een teken dat de sensor aan het overlijden is. Door wat koelvloeistof bij te vullen, eventueel tot net boven het maximumpeil, kun je het vervangen van reservoir (= inclusief sensor) vaak een poosje uitstellen (typisch een half tot een heel jaar) zonder steeds de melding van de koelvloeistof te krijgen.
Overigens is lekke koppakking vooral een probleem bij de echte Skodablokken die t/m 2002 volop zijn geleverd in de Fabia, vanaf 2003 zie je vrijwel alleen blokken die ook bij andere merken binnen de Vag-groep zijn gebruikt.

Kortom er is echt werk aan de winkel bij deze auto.

@dlmh Ik zou de gegevens van de auto ook even toevoegen aan de beginpost (dat kun je doen door de post te 'bewerken'). AQW, dat is de 4 cilinder met 50 kW/68 pk, of haal ik nu de codes van een paar blokken door elkaar?
 

dlmh

Senior Member
@Cordoba
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik schrik er wel een beetje van, ik had gehoopt minder pech te hebben met deze auto. Is het aan te raden naar de Skoda dealer te gaan in De Meern, of zal onze eigen garage in Utrecht voldoen?
 
Bovenaan Onderaan