Fabia uitgelezen diverse foutcodes

Hallo allemaal,

Ik heb gister mijn fabia opgehaald bij de dealer na een controle waarom hij moeilijk starte.

Ik heb een blad meegekregen met een aantal foutcodes, mijn idee is dat deze codes opkomen i.v.m. slechte accu.

Graag jullie idee erover?

in de bijlage staan de foutcodes.

Met vriendelijke groet,

Philip
 

Bijlagen

  • IMG_0420.JPG
    IMG_0420.JPG
    699,7 KB · Weergaven: 66

turboturbo

Forumguru
Als ik het zo bekijk, zou ik beginnen met controles rondom de accu
- accu zelf
- massa kabel naar het chassis controleren
- zekeringen op de accu bak controleren op haarbreukjes.

Vervolgens storingen wissen en kijken welke er na verloop van tijd weer opduiken.

De ervaring hier op het forum leert dat een slechte accu een hoop andere foutcodes kan genereren / de ecu of canbus in de war kan sturen...
 

Erik_NL

Forumguru
toevallig heb ik gisteren ervaren wat er kan gebeuren als de accu echt goed leeg raakt:

gestart met hulpkabels. Met de verlichting en de ruitenwissers uit de 30 km naar de Skoda-dealer gereden.
Na ca. 10 km viel de stuurbekrachtiging uit. De cruisecontrol ook (dat is een bekend fenomeen).
Op ca. 18 kilometer gingen er enkele oranje waarschuwingslampjes op het display branden, gevolgd door een rood waarschuwingslampje en een piepsignaal. Hoewel de koelvloeistoftemperatuur niet opliep, begon ik het warm te krijgen. De richtingaanwijzers bleken ook uitgevallen.
Van de afslag van de snelweg naar Skoda-dealer Korterink was het nog ca. 300 meter. Die heb ik in tijgersluipgang over het fietspad afgelegd, sneller ging niet meer.

Na montage van een nieuwe accu was alles weer normaal. Gezien de leeftijd van de oude accu (9 jaar geleden geplaatst) geen klagen.
 

Spierings

Forumguru
Slaat de motor moeilijk aan of gooit hij hem moeilijk/zwak rond?

Zitten geen storingen in waarom deze slecht aan zou slaan.. Alleen een paar storingen van spanning. Mogelijk een keer met een lege accu gestaan of een slechte accu
 

oco1979

Forumguru
1. Accu nog goed ? uitmeten met midtronic of dergelijk toestel. is die meer dan 5j,vervang maar.
2. Wagen starten,bekijk bij het starten wat de spanning doe, niet minder dan 10V zaken bij het starten.
3. Bij draaiende motor,wat doe de spanning,ga die van 12V naar 14V en terug enz.. accu defect.
4.Voltage meten,min 13,8 V op de batterij,meten tussen de blok en batterij(verlies) niet meer dan 0,2V anders massa controleren,zit als je voor de motor sta,links bovenaan,al eens meerdere problemen gehad met slecht contact van die types.
Op batterijklemmen zelf bij de zekeringen kan ook slecht contact zitten,voel eens bij draaiende motor of er een zekering warm heeft.

Wat komt er als foutmelding direct terug na het wissen ?
 
Slaat de motor moeilijk aan of gooit hij hem moeilijk/zwak rond?

Zitten geen storingen in waarom deze slecht aan zou slaan.. Alleen een paar storingen van spanning. Mogelijk een keer met een lege accu gestaan of een slechte accu

De auto slaat moeilijk aan.
Morgen komt de nieuwe accu binnen, dan eens kijken wat voor storingen er nog overblijven.

Hoop dat het mee gaat vallen, maar we zien wel de auto zelf was een koopje dus als ik er iets aan moet laten maken zal me dat niets verbazen.
 

Gbn

Actief lid
Naast wat storingen die terug te voeren zijn naar een slechte accu, staan er ook meldingen in dat je Canbus maar op 1 kabel werkt, ipv. de normale 2 kabels. Dat is niet goed.
Dat zou ik in elk geval uitzoeken en proberen te verhelpen.

Gerard
 

Erik_NL

Forumguru
toevallig heb ik gisteren ervaren wat er kan gebeuren als de accu echt goed leeg raakt ...
Na montage van een nieuwe accu was alles weer normaal. Gezien de leeftijd van de oude accu (9 jaar geleden geplaatst) geen klagen.
drie dagen later hetzelfde. Via Mobiliteitsservice de Wegenwacht erbij. Achterliggende oorzaak bleek een kapotte dynamo (189.000 km).
Gereviseerd en ingebouwd.
De oude accu geladen en doorgemeten. Die bleek nogal zwak. Afgevoerd en de nieuwe accu laten zitten.

Ter lering ende vermaeck: bij een kapotte dynamo gaat het rode oplaadlampje niet branden
 

EdK

Forumguru
Ter lering ende vermaeck: bij een kapotte dynamo gaat het rode oplaadlampje niet branden
Maar dat gaat niet op voor elke dynamo.
Een ruim jaar terug een dynamo van een bootmotor ( yanmar diesel 3 cil 27 hele PK's ) vervangen omdat hier de bedrading wel zo is gemaakt dat het laadlampje gaat branden bij een defecte dynamo....
 

Cordoba

Forumguru
@Pilihpskoda Als je de nieuwe accu monteert, gelijk de foutcodes laten wissen, en dan eventueel later kijken welke foutcodes teruggekomen zijn. Ik denk dat het ook goed is om even te checken of de ECU inderdaad goed is aangesloten op de spanning en de massa (en bijvoorbeeld geen draadbreuk of corrosie op bijv. stekkeraansluiting).
 
Bovenaan Onderaan