Formaat van de accu klopt niet bij 1.9 TDI

Cuprani

Actief lid
Mijn accu is dood, dus gister even op internet naar een nieuwe gezocht.
Overal gezocht op type auto en 1.9 TDI, ik kom dan op een 70 tot 75Ah accu in de afmeting

L x B x H
278 x 175 x 190

Als ik op ETKA zoek kom ik ook op een 72Ah accu. Zo'n diesel heeft gewoon zo'n zware start accu nodig.

Ik vooraf de automaterialen zaak gebeld, ze hadden een accu liggen (77Ah) en die zou 120 euro kosten.
Eenmaal daar de oude accu (voor statiegeld) ingeleverd, en toen kwamen ze met een 60Ah accu aanzetten (in dezelfde afmetingen als wat er in zat) voor minder geld.

Toen ik vertelde dat dat niet kon en dat ik minimaal 70Ah nodig heb keek hij in zijn systeem en kwam hij terug met de 77Ah accu.
Eenmaal thuis kwam ik er achter dat die niet paste. De accu was breder als de bak die er onder zit.
Dus weer terug gegaan en nu bleken ze geen accu te hebben met voldoende vermogen in de juiste maat.

Er zat een 240 x 175 x 190 accu in.
Nu zoek ik weer op internet en nu zie ik dat er geen 70Ah accu's te koop zijn in deze maat.
Iemand vaker hier tegenaan gelopen? Zo ja hoe opgelost?
Overal staat op internet dat er een 278mm accu in de Fabia moet, maar die gaat echt niet passen..

darkprojectx

Forumguru
Hoe heb je je auto gestart zonder accu? Je had je oude accu immers ingeleverd voor statiegeld :crazy:

maar goed, even de google ingedoken;

AccuDienst.nl | AccuDienst.nl

de VMF Green System onderhoudsvrije accu 12 volt 72Ah L x B x H: 278 x 175 x 190

kost daar 119 euro met gratis thuis bezorgen (binnen nederland)
Dit is exact dezelfde accu als in de VW Golf 4 1.9 TDI zit.

Figaro75

Senior Member
@darkprojectx

Die 278 is juist het probleem, de TS heeft een lengte van 240 nodig (kleiner dus)

Cordoba

Forumguru
@Nils/Cuprani: ik weet niet welke kanalen je precies geprobeerd hebt om een passende accu te vinden, maar mogelijk moet je naar een bepaald accumerk/fabrikant op zoek, voor de juiste maten. Mijn suggestie, probeer eens bij verschillende accufabrikanten/importeurs, misschien dat je dan de juiste vindt.

Edit: via Wilco accu's/Hefra R'dam, heb ik een 63 Ah accu kunnen vinden in de juiste maat (242 mm), maar nog niets wat zwaarder is:
http://www.wilcoaccu.nl/hefra/docs/img/Downloads/Brochures NL/Automotive_Folder_NL_01.pdf

darkprojectx

Forumguru
kan iemand die ook zo'n 1.9 TDI heeft niet zn accu even opmeten?
ik vermoed dat de vorige eigenaar niet de standaard accu erin heeft geplaatst.
72Ah en maat 142mm lijkt niet echt te bestaan. Weet je zeker dat die erin zat?

Cuprani

Actief lid
@Darkprojectx
Hoezo gestart?? Tweede auto voor de deur... ;) Altijd makkelijk...

En daar kwam ik dus de eerste keer mee thuis, zo'n 278mm accu, maar die past (ondanks dat ze hem voorschrijven voor de Fabia) niet.

@Antera
Volgens mij vragen ze bij de dealer 200 euro voor zo'n accu, daarom zoek ik liever eerst even aftermarket.
80 euro verschil vind ik n hoop geld voor iets waar je geen verschil in merkt..

@Cordoba
Weet jij niet toevallig waar VW zn accu's in koopt. Staat geen merk op de originele accu..

Cuprani

Actief lid
kan iemand die ook zo'n 1.9 TDI heeft niet zn accu even opmeten?
ik vermoed dat de vorige eigenaar niet de standaard accu erin heeft geplaatst.

Bij mij lijkt het 240mm origineel.
Je accu zit in een hoes. Die hoes die ik heb past perfect om de 240mm accu heen (om een 278mm accu past hij totaal niet). En je accu staat in een kunststof bak. Die 278mm accu past niet in die kunststof bak..

Misschien hebben ze tijdelijk een andere maat geplaatst ofzo in de Skoda fabriek... ik weet t ook niet..

Cordoba

Forumguru
@Cuprani: zouden er soms 2 formaten accubakken zijn: voor de standaard, en een grotere versie voor de diesels? (mijn 75 pk benzine blok heeft ook een 60 Ah accu erin, en ik dacht dat dit nog de originele was). Helaas weet ik niet welke fabrikant(en) ze gebruiken, anders zou ik je wel direct naar het juiste merk sturen.

Ook Wilco: 242 mm en max. 62 Ah. http://www.wilcoaccu.nl/hefra/docs/img/Downloads/Brochures NL/Folder Wilco Royal.pdf

Ook nog 65 Ah gevonden (240,3 mm ofwel 9,46 inch): http://www.wilcoaccu.nl/hefra/docs/img/Downloads/Brochures NL/Folder odyssey.pdf

Cuprani

Actief lid
Net ontdekt dat de afmetingen die ik net noem eigenlijk bij de benzine auto's horen:
AccuDienst.nl | AccuDienst.nl

Nou weet ik niet 100% zeker of de accu die er uit kwam wel (zoals volgens voorschrift) minimaal 70Ah was... Ik kan dit ook niet meer nakijken want ik heb de accu niet meer..

Nu ga je haast denken dat er gewoon een te lichte accu in heeft gezeten... Wel heel vreemd dat de hoes en de bak/houder uit mijn Fabia daar ook op gebouwd zijn. Ik zit nu op de iPad.. morgen op de PC in ETKA is kijken of er inderdaad ook echt 2 verschillende accu bakken voor de Fabia beschikbaar zijn... dus of er voor de benzine een andere bak wordt gehanteerd als voor de diesel.

Cordoba

Forumguru
Dat zou het probleem wel verklaren. Misschien is ooit de zekeringen bak op de accu gesmolten, en heeft de vorige eigenaar alles vervangen door materiaal van een benzine? Ik heb overal precies dezelfde afmetingen, en dat max. een dikke 60 Ah, waaruit ook wel blijkt dat er maar een handvol accufabrikanten zijn, die werken voor tientallen verschillende accumerken.

Chatslet

Forumguru
Je kunt ook de accubak eens los halen. Ik heb dit geintje ook met mijn Ford Mondeo gehad. Nieuwe accu besteld, netjes bezorgd en die was een stuk groter. Originele accu zat in een bak, die bak er uit gehaald en de nieuwe accu paste toen gewoon zo op de beugeltjes waar de bak van de oude accu in zat omdat er aan de onderkant en de zijkanten van de accu inkepingen zaten waar deze beugeltjes precies in pasten. Beugeltjes aan de bovenkant van de accu pasten ook gewoon en zelfs de accupolen kwamen op exact de zelfde plaats uit. Klinkt simpel maar heeft me drie dagen gekost om er achter te komen.

Cuprani

Actief lid
Ik heb ondertussen op ETKA gezien dat er inderdaad 2 accu bakken zijn..

Accu console 5Z0915331B (De kleine)
itacua_5Z0915331B-console-da-bateria.jpg

Accu console 6Q0915331D (De grote)
2H53903-1291031-640.jpg

Ik heb de bak nog is opgemeten, en scheelt echt maar een mm dat de accu niet past. Ik ga de oude bak wel aanpassen voor het plaatsen van een 278mm accu.
De hoogte en breedte zijn gelijk, dus heb al even opgemeten dat het met heel weinig aanpassingen gewoon gaat passen..

Bovenaan Onderaan