Foutcode 00818?

insomnia

Actief lid
Nog een foutcode topic:nono:

Bij aankoop was het niet warm maar/en heeft de airco het voor mijn idee goed gedaan... De eerste paar 100 km's kwam er koel en aangename lucht uit de ventilatie. Laatste tijd wat warmer en merkte ik dat het toch niet helemaal okee was.

Airco aan de waicopomp bij de garage gehad en laten bijvullen. Er zat maar 80 ipv 580 in (of zoiets wat de monteur zei) Na bijvullen helaas niet het gewenste resultaat... Aan de VCDS gehangen en er kwam foutcode 00818 uit (temperatuursensor achter verdamper G263. "G263 mogelijk defect/bedradingen en/of aansluitingen defect")

Nu vind ik via Google dit:
topic op problemcar.nl zei:
A) 00818 - voeler uitstroom temperatuur verdamper (G263)
- 30-00 onderbreking/kortsluiting met plus.
Airco werkt niet en ik heb constant deze foutcode

B) Uitstroom temperatuur sensor vervangen. probleem is dan opgelost. het klopt dat je airco dan niet werkt.
Lastig bij komen trouwens. Plaat onder het stuur uitbouwen. en dan zit die helemaal bovenin het kachelhuis moet je op je rug liggen en dan kun je hem zien zitten. kwartslag draaien en je pakt hem eruit. volgens mij moet je ook je comfortregelapperaat even eruit halen zodat je wat meer ruimte hebt. zit naast het gas pedaal.
succes.

A) onderdeelnr?
B) Q0907543 D. kosten 18.20 ex btw.

Dit ziet er uit als hetzelfde als mijn probleem. Iemand hier ervaring mee? Zal dit bij mij mogelijk oplossing zijn? (sensor Q0907543 D vervangen)

Alvast bedankt:thumbsup:

insomnia

Actief lid
Dat topic had ik idd al gezien en gelezen. Daar maak ik ook voorzichtig uit op dat het wel eens die sensor zou kunnen zijn maar ik had ook wel de hoop dat er hier (ervarings-) deskundigen zouden zijn die het kunnen bevestigen/ontkrachten.

Kan ik dit onderdeel ook zelf ergens online bestellen?

Monteurtje

Forumguru
Die sensor voor de temperatuur verdamper gaat wel eens kapot. Heb al tijdje niet een vervangen. Maar ook wel eens paar achter elkaar. Is wel een rot klusje. Lastig bijkomen. Volgens mij is die niet eens zo heel duur origineel.

Cordoba

Forumguru
Ralph de beschrijving lijkt inderdaad heel veel op die uit het andere topic, maar omdat je een andere code hebt, is de kans groot, dat er toch een andere oorzaak is.

De site van Gerrit Speek geeft dit:
foutcode: 00818
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Temperatuursensor achter verdamper (G263)
du Geber für Ausströmtemperatur Verdampfer (G263)
en Givers for leaking out temperature evaporator (G263)
Extra info bij de foutcodes

Mogelijke verschijnselen:
  • Onbekend
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • (G263) defect
Mogelijke oplossingen:

insomnia

Actief lid
Oorzaak/probleem is lijkt mij inderdaad niet gelijk met dievan Cuprani al scheelt het niet veel. Daarin staat weleen deelbeschrijving van de G263 vandaar dat ik het aanhaal.

Vervangen zal zo lees ik niet heel makkelijk maar als het relatief niet veel geld kost zou ook wel leuk zijn :D:cheer:

insomnia

Actief lid
Na wat research op topic in GB terecht gekomen met veel duidelijke foto's. (wel even bedenken in hoeverre een RHD uitleg gebruikt kan worden :pieker: )

Even kijken waar ik het beste het onderdeel kan bestellen (bestellen jullie dingen "gewoon" bij de dealer?)

turboturbo

Forumguru
(wel even bedenken in hoeverre een RHD uitleg gebruikt kan worden :pieker: )
Iemand met een LHD Fabia zegt idd de sensor niet te kunnen vinden op de plek, waarop de TS antwoordt:
"I don't know for certain, but the air con may be the same way round for both left-hand drive and right-hand drive. If this is the case, the sensor will be above the glove compartment. I did a guide for removing leaves from the fan blower, which may help you in removing the necessary parts: Link"

insomnia

Actief lid
Ben al beetje wezen zoeken naar een exploding view van hele dashboard gebied maar helaas nog niet gevonden. Naast dat het mij zal helpen met vervangen sluit het meteen het RHD/LHD vraagstuk uit

Joske

Forumguru
Ik kan je vast wel aan tekeningen/handleidingen helpen. Wat heb je juist nodig? Bouwjaar en motorcode wagen?

Zal wel pas vanavond laat zijn dat ik ze kan maken, nu mobiel aan het kijken dermee ;)

Antera

Donateur
Je moet er wat vioor over hebben deze te vervangen indien gewenst. Garage laten doen gaat vermoedelijk ook veel tijd in rekening brengen. @Monteurtje zal wel een tijdsbestek kunnen geven misschien

dit soort onderdelen is origineel bestellen altijd beter of online zoeken

insomnia

Actief lid
Ik kan je vast wel aan tekeningen/handleidingen helpen. Wat heb je juist nodig? Bouwjaar en motorcode wagen?

Zal wel pas vanavond laat zijn dat ik ze kan maken, nu mobiel aan het kijken dermee ;)
2001 ennuh...... waar vind ik de motorcode? Sticker in de kofferbak...? (loopt naar de auto..... en ja hoor)
motorcode AQW

Je moet er wat voor over hebben deze te vervangen indien gewenst. Garage laten doen gaat vermoedelijk ook veel tijd in rekening brengen. @Monteurtje zal wel een tijdsbestek kunnen geven misschien
dit soort onderdelen is origineel bestellen altijd beter of online zoeken
tsja, geen (goed) werkende airco is ook niets... ik hoop hetzelf te kunnen fixen met behulp van de bouwtekeningen van Joske:thumbsup:

insomnia

Actief lid
Hoe het dashboard & kachelhuis in elkaar zit denk ik (alles wat ik nodig heb/in de weg zit voor die sensor)

Joske

Forumguru
Goed, wat is het geworden:

een overzicht (exploded view van de airco en al zijn toebehoren plus kanalen in en onder het dashboard), sensor G263 is nummer 17 op de 4de pagina. (heb hem vet gemaakt)

dan de eigenlijk handleiding om het dashboard uit te bouwen en hoe het stuurwiel te verwijderen heb ik er ook maar bijgestoken.

Misschien kom je nog dingen te kort, maar hier kan je normaal al een heel eind mee op weg ;)

Best alles al eens goed op voorhand bekijken é.. dan als het dashboard er half uit is, je niet nog een handleiding van het een of het ander nodig hebt.. ik zou maar eens offline kunnen zijn :D (of slapen na een nachtje werken dan ;) ;) )

Alvast succes zou ik zeggen :thumbsup:

En heb je nog een handleiding nodig van iets, dan geef je maar een kreet :jaja:

Bijlagen

• dashboard en airco uitbouwen Fabia 2001.pdf
    348,3 KB · Weergaven: 49
Bovenaan Onderaan