GPS antenne Octavia Combi (2010)

ElScorpione

Forumguru
Dag allen,

Mijn Skoda Octavia Combi (2010) heeft een defecte GPS antenne. De dealer vertelde mij vandaag dat een nieuwe antenne maar liefst 295 euro kost. Dat vind ik echt belachelijk! Zijn hier goedkopere opties voor? Loopt er wellicht een coulance regeling via de importeur? Alle tips zijn welkom!

Jasper-RS

Forumguru
Zit deze gps antenne op het dak? Ik zou een losse gps antenne kopen (wordt op MP veel aangeboden vanaf €20,-) en deze dan onder het kleine opbergvakje die bovenop het dashboard zit plaatsen( net boven de middelste ventilatie roosters) Dit heb ik ook zo en werkt perfect.

ElScorpione

Forumguru
Dank voor de reacties. Die antenne sluit je ergens vanachter op de Amundsen aan? Hoe kom ik daar het gemakkelijkst bij?

Joske

Forumguru
amundsen er uit trekken natuurlijk ;)

kader verwijderen en vervolgens 4 schroefjes losmaken, dan kan je de unit er uithalen. Achteraan op de unit staat normaal aangeduid welke connector de GPS is. Daar plug je dan de externe op in. Ik heb hier op het forum al een aantal leuke manieren gezien om de gps mooi weg te werken. (naar vakje bovenaan dashboard, onder handschoenkastje gekleefd, etc.) zoekfunctie moet soelaas brengen ;)

ElScorpione

Forumguru
Dank u! Ik bereid me graag een beetje voor, voor ik mijn dashboard open leg. Ik wil niet dat er iets beschadigd. Nog tips hoe dat kader het beste te verwijderen? De rest gaat me zeker lukken!

Monteurtje

Forumguru
De blauwe stekker achterop de radio is de GPS antenne. Wit/doorzichtig lipje iets uittrekken en dan kan je de stekker los maken. Geldt ook voor de witte stekker van de radio antenne.

ElScorpione

Forumguru
Beste allemaal,

Zo gezegd zo gedaan. Een GPS antenne besteld bij trendsboutique. 14,95 inclusief verzendkosten. Dank voor de link ertromp. Hieronder een kort verslag, zodat een ieder met dezelfde problemen er zijn of haar voordeel mee kan doen.

Stap 1:
Bakje voor de zonnebril inclusief ventilatie verwijderen. Een plastic pasje ertussen, voorzichtig wrikken en het bakje schiet los. Tip: schuif het pasje aan de onderkant tussen het dashboard en het bakje. Schuif het pasje dan naar de zijkant, door de hoek heen. Het bakje klikt dan vanzelf los. Geen schade dus. Dit gaat heel eenvoudig.

Stap 2:
Kader rond navigatie en airco unit verwijderen. Ook hier een plastic pasje ertussen, voorzichtig wrikken en het kader schiet los. Begin ook hier weer bovenaan en schuif het pasje naar beneden. Dan komt het kader ook hier vrijwel vanzelf los. Fluitje van een cent.

Stap 3:
Amundsen losschroeven en uit de houder schuiven. Kabel van nieuwe antenne door gat voor brillenvak doorvoeren.

Stap 4:
Stekker van dakantenne loshalen (pinnetje in duwen en trekken) en stekker van nieuwe antenne erin. Kabel oprollen (lengte is meer dan 2 meter...) en vastmaken.

Stap 5:
GPS antenne plaatsen. Op het frame van het dashboardkastje bleef hij goed zitten, maar had ik geen goede ontvangst. Tussen de uitgangen van de ventilatie zat hij niet goed vast. Daarom op het frame geplaatst net achter de ventilatie uitgangen en direct onder de bovenkant van het dashboard. De houder is magnetisch en zit hier muurvast (zie foto). Kabel achter het frame geschoven zodat deze niet gaat rammelen of verzakt

Stap 6:
Alles weer terugbouwen en op zijn plaats klikken. De boel testen en het werkt weer.

Al met al heeft me dit klusje een 25 tal minuten gekost en heb ik in die tijd dus 280 euro verdiend (aangezien de dealer 295 euro vraagt). Ik heb mezelf daarom maar op een biertje getrakteerd.

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb weer een werkende Amundsen.

Foto 1: dashboard ligt open
Foto 21-01-15 19 15 56.jpg

Foto 2:
Achterkant van de amundsen. Blauwe stekker is van de dakantenne.
Foto 21-01-15 19 19 32.jpg

Foto 3:
GPS antenne is bevestigd.
Foto 21-01-15 19 31 23.jpg

Foto 4:
Het bewijs. Weer een GPS fix.
Foto 21-01-15 19 38 32.jpg

Laatst bewerkt:

Mk4

Senior Member
Hey dit meen ik op Facebook te hebben gezien. Wat een boosheid, mooi opgelost zo toCh :thumbsup:

ElScorpione

Forumguru
Zeker mooi opgelost. Maar ik vind het een beetje belachelijk dat een dealer niet met dit soort alternatieven komt. Die moeten dit soort oplossingen toch ook weten?

Bovenaan Onderaan