Beste allemaal,
Zo gezegd zo gedaan. Een GPS antenne besteld bij trendsboutique. 14,95 inclusief verzendkosten. Dank voor de link ertromp. Hieronder een kort verslag, zodat een ieder met dezelfde problemen er zijn of haar voordeel mee kan doen.
Stap 1:
Bakje voor de zonnebril inclusief ventilatie verwijderen. Een plastic pasje ertussen, voorzichtig wrikken en het bakje schiet los. Tip: schuif het pasje aan de onderkant tussen het dashboard en het bakje. Schuif het pasje dan naar de zijkant, door de hoek heen. Het bakje klikt dan vanzelf los. Geen schade dus. Dit gaat heel eenvoudig.
Stap 2:
Kader rond navigatie en airco unit verwijderen. Ook hier een plastic pasje ertussen, voorzichtig wrikken en het kader schiet los. Begin ook hier weer bovenaan en schuif het pasje naar beneden. Dan komt het kader ook hier vrijwel vanzelf los. Fluitje van een cent.
Stap 3:
Amundsen losschroeven en uit de houder schuiven. Kabel van nieuwe antenne door gat voor brillenvak doorvoeren.
Stap 4:
Stekker van dakantenne loshalen (pinnetje in duwen en trekken) en stekker van nieuwe antenne erin. Kabel oprollen (lengte is meer dan 2 meter...) en vastmaken.
Stap 5:
GPS antenne plaatsen. Op het frame van het dashboardkastje bleef hij goed zitten, maar had ik geen goede ontvangst. Tussen de uitgangen van de ventilatie zat hij niet goed vast. Daarom op het frame geplaatst net achter de ventilatie uitgangen en direct onder de bovenkant van het dashboard. De houder is magnetisch en zit hier muurvast (zie foto). Kabel achter het frame geschoven zodat deze niet gaat rammelen of verzakt
Stap 6:
Alles weer terugbouwen en op zijn plaats klikken. De boel testen en het werkt weer.
Al met al heeft me dit klusje een 25 tal minuten gekost en heb ik in die tijd dus 280 euro verdiend (aangezien de dealer 295 euro vraagt). Ik heb mezelf daarom maar op een biertje getrakteerd.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb weer een werkende Amundsen.
Foto 1: dashboard ligt open
Foto 2:
Achterkant van de amundsen. Blauwe stekker is van de dakantenne.
Foto 3:
GPS antenne is bevestigd.
Foto 4:
Het bewijs. Weer een GPS fix.