Grootte velgen vraagje

Twincam_be

Senior Member
als op de gelijkvormigheids papieren staat dat de velgen maximum 225/40/18 mogen zijn maar 225/35/19 nog binnen de 1.5% valt .wat mag er dan?

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Misschien moet je iets meer uitleggen. Wat zijn gelijkvorigheidspapieren, waar komt die 1,5% vandaan? Heeft waarschijnlijk iets met afrolomtrek te maken?

Overigens wel gek om een maximum ergens van aan te geven en vervolgens op hetzelfde stuk een afwijking toe te staan. Dat is dan dus het nieuwe maximum.

Twincam_be

Senior Member
in belgie is dat zo. niet meer dan 1.5% en niet minder dan 2% van de originele bandenomtrek. maar op de papieren van de auto zelf van het fabriek uit staat max 225/40/18

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Ik heb toevallig gisteren 19 inch gemonteerd met 2353519. Niets aan het handje! Heb nog een mooie set 18 inch origineel met goede banden te koop. En mijn vrouw had nog niet veel geparkeerd, dus de velgen zijn absoluut schadevrij....

Met 2353519 heb je net wat meer comfort en rijdt ie wat zuiniger. Ik heb nog steeds een kleine afwijking naar beneden qua snelheid. De TUV in Duitsland geeft aan dat dit de maximale maat is.

Joske

Forumguru
Zorg dat je op je wintervelgen naar de keuring kan gaan.. BE is een hoop gezever qua keuring.

Enkel velgen op het gelijkvormigheidsattest zijn toegestaan. Ga je hiervan afwijken heb je KANS op zever, maar ook mogelijks GELUK dat je er wel door geraakt.

Velgen:

De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :

• Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
• De banden mogen niet uit het koetswerk steken.
• De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

Bandentool:

http://www.goca.be/nl/banden

Bovenaan Onderaan