Hoe brandstoffilter los krijgen

Mark77

Lid
Hallo,

ik wil het brandstoffilter vervangen bij het rechter achterwiel, maar krijg de stekkers niet los. ik kan ze wel bewegen, maar durf ze er niet zo los te trekken.
Naar voren toe is er 1 aansluiting en vanaf de tank naar de filter twee.
Is er verder nog een volgorde hoe dit het beste te doen?

Motorcode is BKY

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat Joske of Ronnie juist een poosje terug de handleiding daarvoor op het forum geplaatst hebben (waarschijnlijk in het 'download-deel'), ik weet nog wel dat het in elk geval ging om de versie waar het brandstoffilter bij de tank zat (bij sommige motorversies vindt je het filter onder de motorkap).
Overigens is het voor heel veel vragen handig als je even de motorcode erbij geeft (is terug te vinden op sticker in de kofferbak, sticker voorin de gebruiksaanwijzing, in je autopapieren, of als je je eigen kenteken invult bij een kentekencheck bij bijvoorbeeld Autoweek of de RWD.

polf

Senior Member
Je moet het clipje induwen en dan eraf halen. Kijk even naar dit jijbuis filmpje.
Als je de koppeling er af kan "wippen" is dat een stuk beter voor de koppeling dan dat je er aan moet trekken en ineens los schiet.
Dit filmpje geeft je een aardig globaal idee hoe het ongeveer in elkaar zit. Eerst de koppeling losmaken aan de branstof tank zijde en dan die richting de motor. Let even op de stroom richtings pijl maar uit mijn hoofd heeft jouw filter 3 aansluitingen en dan word andersom wel heel lastig. Maar markeren met een stukje tape kan nooit kwaad.

Grtz Polf

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Aanvulling op @polf even checken of de aansluitingen op het nieuwe filter dezelfde functie op dezelfde plaats zit. (poosje terug was er ook een forumlid dat zijn brandstoffilter had gewisseld en zo overgezet, na problemen bleek dat 2 aansluitingen op het nieuwe filter precies andersom waren geplaatst als bij het oude filter).

Mark77

Lid
Thanks!! Gaat lukken denk ik zo. Moet dus wat indrukken op de koppeling. Klopt inderdaad. Heb drie aansluitingen. Moet je echt de zekering eruit halen? Of dit puur uit voorzorg voor vonken?

polf

Senior Member
Ik heb het niet gedaan maar zorg dat je sleutels niet in het contact zitten en niemand een deur open doet. Ik weet niet precies wat het moment is dat je brandstof pomp gaat draaien maar om een chaos te voorkomen kan het geen kwaad om even je zekering eruit te trekken.Het is dus niet voor vonken maar om zeker te zijn dat er geen brandstof druk op een open leiding kan komen te staan.

Grt Polf

Mark77

Lid
Nou...het is gelukt. Wat een gesmeer zeg...inderdaad met een platte schroevendraaier bv knopje indrukken en dan gaan ze zo los.
Bedankt allemaal!

Bovenaan Onderaan