Homokineet stuk en speling op de draagarmrubber.

Zwapp

Forumguru
Hallo forummers,

Van mijn octavia uit 2006 is hoogst waarschijnlijk de homokineet stuk. Deze wil ik zelf gaan vervangen.
Ik heb inmiddels al veel opgezocht en het lijkt een redelijk simpele klus. Ik vervang overigens de gehel aandrijfas, is wel wat duurder maar de klus word er mijn inziens een stuk simpeler op.
Heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten tijdens demontage/montage?
In elsawin heb ik een beschrijving opgehaald met de juiste aanhaalmomenten etc.
Hier lijkt het een klusje van niks, drie bouten van draagarm los halen, flens aan de bak los halen en dan zou je de as met koppeling er zou uit kunnen halen, is dit daadwerkelijk zo of komt er meer bij kijken?

Het lijkt me een leuke klus om te doen als ik het zo lees...

Groet Sander
 

Monteurtje

Forumguru
Het is inderdaad redelijk eenvoudig. Maar de flens blijft aan de bak zitten. De aandrijfas zit met 6 bouten aan die flens vast en die draai je eruit.
Verder kan de bout van de aandrijfas behoorlijk vastzitten. Als het niet lukt met luchtsleutel dan met een wringijzer. Iemand in de auto laten zitten die op de remtrapt of met de wielen op de grond en op de hand rem.
Weet niet of het links of rechts is. Maar als het links is en je hebt xenon, dan zit er aan de draagarm een stangetje van de sensor voor de koplamphoogte verstelling. Voordat je de draagarm naar beneden trekt, even dat stangetje loshalen. 1 moertje.
 

bobby45

Actief lid
zelf doen ff vragen om een montage tekening (er zijn menden die en pdf je sturen

onderdelen ? misteronderdelen:xyxthumbs:
 

Zwapp

Forumguru
Het gaat om de linkerzijde, heb geen xenon, echter wel de draagarm voor hoogte verstelling.
Dan gaat het dus zekers de weten lukken zo, ga ik de as bestellen en bij de dealer een nieuw draagarmwubber halen.
Bedankt voor de tips!

@bobby45
deze website verkoopt geen aandrijfassen en of homokineten...

Ik heb de as bij carpartsdiscount.nl besteld, hoop dat dat te vertrouwen is, het voelde goed in ieder geval...:koffie:
 

EdZ

Donateur
Ik heb de as bij carpartsdiscount.nl besteld, hoop dat dat te vertrouwen is, het voelde goed in ieder geval...:koffie:
Ik heb er laatst voor m'n Roomster een distributieset afgehaald en alles lag netjes volgens afspraak klaar. Ik weet niet of je zelf afhaalt, maar ik vond 'm wat lastig te vinden (was m'n navigatie vergeten). En: bestel alles compleet, ze hebben geen (grote) voorraad.
 

Zwapp

Forumguru
Ik woon daar ff te ver voor... ik laat het thuis bezorgen. Montage materiaal ga ik bij de dealert halen aangezien er overal nieuwe bouten in moeten...
 

Zwapp

Forumguru
In de beschrijving van etka staat dat er nieuwe bouten in moet, het zijn volgens mij ook bouten met een speciale treksterkte en die hebben al met een moment vast gezeten. Het zal niet zo een vaart lopen dat ze afbreken of iets maar ga daar niet op bezuinigen.
Momentsleutel tot 225Nm heb ik geregeld dus dat ga ik redden, en sleutelen kan ik redelijk, geen monteur maar voorbereiding en verdiepen is alles bij dit soort klussen.

Bedankt voor de linkjes, daar kan ik wat mee :super:
 

Ronnie

Forumguru
Tip: Als je het wiel eraf hebt (eerst de naafbout losdraaien) de 6 flensbouten aan de bovenkant van de as losdraaien(kun je er 3 in een keer doen, daarna het wiel een halve slag draaien). Doe je het aan de onderkant van de flens dan loop je het gevaar de kineethoes lek te knellen.
Bij de montage van de nieuwe as de naafbout indraaien en vasttrekken met de wielen van de grond! (i.v.m. zetten wiellager)
 

The bone collector

Senior Member
Hallo forummers,
Hier lijkt het een klusje van niks, drie bouten van draagarm los halen, flens aan de bak los halen en dan zou je de as met koppeling er zou uit kunnen halen, is dit daadwerkelijk zo of komt er meer bij kijken?

Het lijkt me een leuke klus om te doen als ik het zo lees...

Groet Sander

Als je het wat gewoon bent om te sleutelen en wat materiaal hebt, is het allemaal zo moeilijk niet, veronderstel ik. Maar bij mijn Felicia was het in ieder geval niet zo eenvoudig als hier beschreven. Het is anders bij een Octavia natuurlijk, en blijkbaar wat doordachter ontworpen :). Maar de bouten zitten allemaal redelijk goed vast (bij mij ook door ouderdom natuurlijk), en dan kan je maar beter voorzien zijn op een bout die breekt of iets dergelijks. Dan heb je toch wat extra handigheid nodig om je wagen weer mobiel te krijgen.

Voor iemand die het gewoon is om te sleutelen, is een homokineet over het algemeen wel een klus die vrij goed te doen is.
 

Zwapp

Forumguru
Bedankt ronnie voor deze waardevolle tips!
Ik heb in ieder geval geleerd dat je beter materiaal en onderdelen te veel kunt hebben dan dat je te kort komt... mijn octavia is uit 2006 dus er zal ook wel wat vast gerot zitten, of niet natuurljjk ;)... ik ga het meemaken.

Ik doe de klus samen met een collega en die heeft okk ff meer ervaring in sleutelen, een een grote verwarmde garage :worshippy:
 

Zwapp

Forumguru
De 15e staat de klus gepland... as is binnen en heb ik even goed kunnen bekijken. Er zitten 2 naafbouten bij, echter zijn dit gewone 6 kant bouten 8.8
Als ik kijk wat er op mijn auto zit gaat het verhaal nog waziger worden. rechts zit een zelfde soort bout maar links zit een twaalfkantbout van 10.9

Weet iemand raad? Maakt het uit wat ik erin stop? lijkt mij toch wel.
 

Monteurtje

Forumguru
6 Kant bout is een ouder type bout. En de 12 kant bout is het nieuwe type wat nu gebruikt wordt. De ene kant is dus al een keer los geweest.
 

Zwapp

Forumguru
Dat kan wel kloppen dat ie los geweest is ja, de hoes is bij de vorige eigenaar vervangen geweest, ga ik bij de dealer maar even een nieuw type halen, kan ik ook gewoon mijn eigen momentsleutel gebruiken want die nieuwe bout moet maar met 70nm en 90 graden vast...
Bedankt monteurtje
 

Zwapp

Forumguru
Gister lekker aan de sleutel geweest, de aandrijfas is vervangen en heb gelijk alle twee de draagarmrubbers vervangen, in eentje zat speling en de andere was aan het scheuren. Mijn O2 ligt weer lekker strak op de weg!

Ik moet wel zeggen dat ik er net te lang mee doorgereden ben, vorige week zondag heb ik de auto achter moeten laten bij mijn ouwe lui. De auto was dermate aan het stuiteren dat ik het niet aandurfte met twee kids achterin... ik kreeg het idee dat er een kogel van de homokineet vast zat en zo een excentriek van mijn wiel maakte, het leek of de octavia door zn benen zakte...

Maar goed nu rijd ie weer heerlijm en kan ik met een gerust hart te keuren gaan maandag, word meteen de airbagstoring verholpen...

Nogmaals bedankt voor alle tips

Groeten Sander
 
Bovenaan Onderaan