Iets schokken rond 2000 toeren

chris01

Senior Member
onze octavia 1.9 tdi met bxe motor schokt af en toe als je optrekt rond de 2000 toeren.
de cruisecontrol wil ook niet altijd ingeschakeld worden.
heeft dit met elkaar te maken ?
 

ertromp

Forumguru
Heb je de auto al uit gelezen of laten lezen middels VCDS of zo?
Die cruise control kan met de hendel te maken hebben want dat is een typische O2 kwaal
 

Joske

Forumguru
om de 1 of andere reden moet ik aan het dubbelmassavliegwiel denken. Gekende kwaal bij deze motoren in de Golf 5 dacht ik. Symptomen daarvan is trillen bij oppakken van de koppeling en schudden van de motor bij inkomen van het koppel. Wat in jouw geval bij 2000rpm wel eens zou kunnen kloppen.
 

chris01

Senior Member
auto nog niet uit laten lezen, gaan ze binnen kort doen.
als de cruise niet in wil schakelen zet ik hem wel eens rijdend van contact. daarna doet hij het wel weer.
maar lijkt me niet de beste manier.
auto rijd verder wel prima, alleen af en toe dat schokken .
stationair loopt hij ook wel rustig, weet niet of het massavlieg wiel dan ook zwaar word belast.
 

polf

Senior Member
Als je een heel klein beetje handig bent kun je proberen of schoonmaken van je CC handel helpt

Als je nog de eerste niet gemodificeerde handel (-A) hebt kan je deze schoonmaken volgens bijgevoegd document. Over het algemeen helpt het de eerste keer schoonmaken wel een paar duizend kilometer. Als het snel na elkaar terug gaat komen is het tijd voor een nieuwe handel. Nieuwe handel (-G) zit anders in elkaar en om deze te wisselen moet het stuur er even af.
Bij de latere versie zit het printplaatje niet meer met een stekker zoals in de schoonmaak beschrijving maar zijn het vaste draden.

Succes Polf
 

Bijlagen

  • Octavia Cruise Control Switch cleaning.pdf
    262,3 KB · Weergaven: 20

Import Yeti

Forumguru
Spanrol van de distributieriem na laten kijken. Kan zijn dat je een kapotte spanrol hebt.
Heb ik met mijn Fabia 1.9 TDI ook gehad met zelfde symptomen. Moet je trouwens wel snel mee zijn, anders loopt je motor in puin. Doordat je spanrol de snaar niet goed aanspant is de timing van de motor niet optimaal en geeft daardoor storing op de cruisecontrol.
 

chris01

Senior Member
het schokken is overigens niet constant, gebeurt een enkele keer. ook het niet aan gaan van de cruise control.
dus zeker niet op iedere rit. met spanrol zou je het toch altijd hebben , of niet ?
 

Ronnie

Forumguru
Aangezien je een pompverstuiver hebt zou ik me kunnen voorstellen dat je een-of meerdere af en toe haperende verstuiver hebt, deze hapering wordt doorgemeld aan de ecu en laatste schakelt de CC uit om eventuele schade te voorkomen.
De fout zou dan opgeslagen moeten zijn.
Kortom: uitlezen!
 

Import Yeti

Forumguru
het schokken is overigens niet constant, gebeurt een enkele keer. ook het niet aan gaan van de cruise control.
dus zeker niet op iedere rit. met spanrol zou je het toch altijd hebben , of niet ?
Nee dus, ik heb hetzelfde gehad en bij mij deed de cruisecontrole het dan weer wel en dan weer niet.
Ook was bij mij het schokken niet altijd aanwezig. Zo gebeurde het bij mij ook andersom wel een als ik het gas rustig los liet, schokde de motor ook. Maar dan wel op zo'n manier alsof iemand op de rem trapte.
Mijn advies, ga hier zo snel mogelijk mee naar een dealer/garage.
Als ik denk dat wat het is, moet je hier niet te lang mee door rijden.
 

chris01

Senior Member
ok, hij heeft bij 140000km een nieuwe riem en spanrol gekregen volgens het service boekje wat bij de auto hoort.
auto heeft nu 169000 km gelopen.
ga het zeker voor leggen .is in ieder geval erg apart.
 

Noord26

Forumguru
Wanneer er voor het laatst iets vervangen is wil niet zeggen dat het nu ok is natuurlijk. Gewoon even laten checken.
 

chris01

Senior Member
heb hem uit laten lezen, foutcode 00895 e45 schakelaar cruise onregelmatig.
en koelvloeistof temperatuur zit net rond de 80 graden. de meter in de auto geeft 90 aan , volgens computer net geen 80.
iemand een idee ??
 

Joske

Forumguru
ik vermoed dat je 2 sensoren en hun meetwaardes door elkaar haalt. Dus dat diegene die je afgelezen hebt bij uitlezen niet de waarde is die teruggekoppeld wordt naar het dashboard.
 

chris01

Senior Member
de foutcode die was 00895 in stuurkolom, en we hebben verder in de motor gekeken en toen zagen we
dat het koelwater niet heter werd dan 80 graden.
dit staat waarschijnlijk los van elkaar .
 

Joske

Forumguru
aangezien ik geen bouwjaar heb, ga ik van een O2 PFL 2006 uit met motorcode BXE, zie tekening in bijlage voor wat betreft de temperatuursensor: (nummer 10)


Naamloos.jpg
 

chris01

Senior Member
joske, klopt helemaal . auto is van 2006 en heeft bxe motor.
als ik deze sensor zou vervangen zou koelwater probleem verholpen zijn of moet de thermostaat er ook ?
nou ja probleem? snap on computer zegt dat hij niet heter dan 80 graden word terwijl temperatuurmeter in de auto keurig 90 graden aangeeft.
 

chris01

Senior Member
en dat de cruisecontrol er steeds afgaat of niet aan wil kan dit eventueel ook aan de sensor liggen op koppelingspedaal ? deze die achterschutbord zit en net achter de accubak ?
 

Joske

Forumguru
kan inderdaad ook aan je thermostaat liggen, dat is moeilijk in te schatten. Beide zaken komen voor.

CC is inderdaad gekoppeld aan verschillende zaken zoals onder andere het koppelingspedaal MAAR dan zou ik daar een foutcode rond verwacht hebben. Een defecte CC-hendel geeft volgens mij geen uitgebreide foutcodes als ik het tenminste goed begrepen heb uit andere topics. Niet mijn specialiteit zo direct, anderen hebben er vast ook nog wel hun opinie over ;)
 
Bovenaan Onderaan