Inbouw hoofdsteunen met media spelers

error404

Senior Member
Voor lange ritten zijn schermpjes achter in de auto ideaal gebleken. Dus die wil ik ook graag in mijn skoda inbouwen.

In mijn vorige auto (volvo S60) had ik tv schermpjes ingebouwd in een extra setje hoofdsteunen.(van de sloop) Voor deze skoda is daar wat lastig aan te komen en ze zijn erg klein om nog een schermpje in te bouwen. Ik ben opzoek gegaan naar een setje hoofdsteunen met TFT schermpje erin. Heb deze gevonden, met DVD speler, 9" TFT, spelletjes computer en SD Card lezer. Setje draadloze hoofdtelefoontjes maar gelijk mee besteld. (eventueel kan de audio via een kabel naar de aux in of via FM transmitter naar de radio). Ik heb ze nu ook gekoppeld, zodat beide kids hetzelfde kunnen kijken.

Ze zijn een stuk groter als de originele maar wel dezelfde kleur en het (nep) leer past heel er goed bij mijn huidige interieur. Kleur verschil is er nauwelijks. Vrouwen schijnen het te kunnen zien maar ik vind het prima zo ;)

IMG_0276.JPG

Boven origineel, onder de nieuwe.

In een van de pootjes zit een kabel die moet je door je stoel heentrekken. Super eenvoudig, gewoon erin laten zakken en onderaan je stoel de bekleding loshalen. (zit vast met een kunststof strook, die je kan loshalen door 'm in de hoek naar je toe te trekken (stoel een beetje vaar voren kantelen)

IMG_0282.JPG

Ik heb er een setje extra pennen bijbesteld die wat dikker zijn.

IMG_0280.JPG

De kabel kan eenvoudig, zonder deze te verwijderen, onder de middenconsole getrokken worden en er een beetje ondergestopt zodat je er niets van ziet.

IMG_0283.JPG

Onder de stoel door, en samen met de kabel van de andere naar de voorkant van de bijrijders stoel.
Daar zit bij mij een uitsparing in het tapijt. Daar heb ik dit kastje in gestopt (van ebay) waarmee je een airplay video ingang hebt. Hiermee speel ik via mijn iphone of ipad de filmpjes af. (Dat is nu wel even handig, want de kids zijn nog te klein om het spul zelf te bedienen.)

IMG_0287.JPG

Zie je niets meer van:

IMG_0286.JPG

Het lukt me niet de asbak eruit te krijgen en weet niet hoe dit moet. Heb hier op het forum de handleiding gevonden, maar als iemand tips heeft dan graag. Ga nu een kabeltje kopen met een sigaretten plug eraan, die steek ik dan achterin de aansluiting. Voordeel is wel dat er geen aftakking gemaakt hoeft te worden waar ik eigenlijk niet zo'n voorstander van ben. Zo blijft het lekker origineel.

IMG_0288.JPG

IMG_0289.JPG

IMG_0290.JPG

Binnenkort meer, nu eerst de kabel maar eens bestellen.

Bijlagen

• IMG_0277.JPG
    IMG_0277.JPG
    28,4 KB · Weergaven: 177

timdejonge

Actief lid
super mooi gedaan, zou het losmaken van de achterzijde van de stoel toevallig hetzelfde zijn bij een superb ? :-)

Hoe heb je trouwens dat airplay bakje mee aangesloten ???
Je hebt toch maar 1 av aansluiting op elke display en die moeten toch aan elkaar gekoppeld worden ????

Laatst bewerkt:

error404

Senior Member
@timdejonge

zou het losmaken van de achterzijde van de stoel toevallig hetzelfde zijn bij een superb ? :-)

Dit zijn foto's van een Superb (II) ik denk dat het bij de meeste auto's ongeveer zo werkt.

Het airplay kastje kan je op twee manieren aansluiten: Naar 1 scherm op video "in" en dan van dit scherm met video "uit" naar de andere. Of met een video splitter (paar euro op ebay) in de Volvo had ik optie 2 in de skoda optie 1. (omdat de schermpjes in mijn Volvo geen doorlus mogelijkheid hadden)

timdejonge

Actief lid
Ik zal het even moeten nazien, en hopelijk werkt het zo ook.... kan ik iets kapotdoen ? :-)

Hoe heb je trouwens de kabels van het ene scherm naar het andere gekregen ? Heb nog geen flauw idee hoe ik dit moet gaan, en hoe ik de middenconsole kan openhalen van een nieuwe superb... anders zou ik daar alle kabels netjes in willen wegwerken.

zulk een splitter ?
http://de.aliexpress.com/item/Consu...2601362141.html?spm=2114.47010208.4.99.L7GTde

Ik zou er een ipad/ipod ofzo willen kunnen aankoppelen...

heb trouwens zonet dezelfde dvd-schermpjes besteld, ben je er tevreden over ?

error404

Senior Member
Je kan mogelijk wel iets kapot maken. Bij een S II is het erg eenvoudig geen idee of dat in een SIII exact hetzelfde is.
Kabel gaat via een pootje van het scherm door het binnenste van de stoel. Met een bindertje vast gemaakt aan de rails met ruimte zodat de stoel nog gewoon kan schuiven. Via de middenconsole (beetje losgemaakt en de kabeltje eronderdoor) via dezelfde weg weer omhoog. (En naar voren onder de bijrijders stoel voor de Airplay, waar normaal de bluetooth module zit)

Splitter is zoiets, moet actief zijn kabeltje werkt niet (goed)

http://nl.aliexpress.com/item/Video..._6&btsid=5e7e0565-9f82-47d1-9eae-1af10eb8e809

Schermpjes komen hier vandaan: https://www.navaudio.nl/ Voor het doel prima en waar voor zijn geld. Verwacht echter niet de kwaliteit beeld die je bijvoorbeeld op je ipad hebt.

timdejonge

Actief lid
Heb mijne via ebay zonet gekocht, 189eur met IR hoofdtelefoons bij...
Weet je toevallig of je de hoofdsteunen kan klikken ?

voor de middenconsole zal ik best nog even bekijken hoe ik daar iets aan kan gaan doen.... wat om daar kabels in te krijgen en verder te laten lopen...

het wordt nog een leuke klus, vooral het openhalen van de lederen leuning onderaan...

error404

Senior Member
Dat is niet te duur, ik was meer kwijt.
De hoofdsteunen die ik heb kan je naar boven en beneden doen, bedoel je dat met klikken?
Er zit een gaatje in de buisjes waar het veertje van de stoel doorheen gaat, zodat het klik mechanisme werkt.
Ik had dikkere pennen besteld dus dat werkte niet optimaal. Ik heb een stukje tape om de pennen gedaan zodat ze wat stroever gaan. Zat eerst een beetje "los"

timdejonge

Actief lid
ik hoop dat met de plastic buisjes die bijgeleverd worden, ze goed vastzitten.....

Klikken is sorry, kantelen :-)

error404

Senior Member
Die van mij kan je niet kantelen, dat is wel jammer want ze staan nu eigenlijk iets te ver naar achteren.

timdejonge

Actief lid
weet je toevallig de diameter van de kopsteunen ?

Zal al eens moeten zien hoe ik de originele verwijderd krijg.... is met drukknop aan zijkant, maar krijg er ze er nog niet meteen af... :(

error404

Senior Member
HD903-6.jpg

Afmetingen in het plaatje.
Bij mij zit er aan de bovenkant van de stoel twee plastic rondjes waar de buisjes doorheen gaan. Aan de zijkant van een van die rondjes zit een knopje wat je moet indrukken om 'm los te kunnen maken.

B3T-0644.jpg

Bovenaan Onderaan