Joske
Forumguru
Omdat ik wil vermijden dat andere goedwillige mensen zoals mezelf , dezelfde fouten maken dacht ik bij mezelf: laat ik een soort how-to maken.. voor een Eibach-set gekeurd te krijgen.
(over een schroefset oid durf ik mij zelfs niet uit te spreken...)
Allereerst wil ik Mark (@Antera) bedanken voor zijn engelengeduld en de ongelooflijke hulp die hij mij geboden heeft om mijn set alsnog gekeurd te krijgen..
En, @Corné de Kluijver , @ertromp, @internetboarder , @Pendragon en @Octavia32 wil ik ook bedanken voor hun steun en het delen van lief en leed (en mijn ellende, voor even dan toch )via de whatsapp.. bedankt mannen!
Dus je zit niet alleen goed voor de service... maar ook erg goed voor de AFTER-service bij Mark in Breda .
anyway, mijn stappenplan:
STAP 1:
je laat de JUISTE set Eibachs monteren onder je bolide.. bij voorkeur bij Mark (dan ben je alvast zeker van kwaliteit én de juiste set)
*opmerking: meet EERST (dus voor de verlaging) zowel vooraan als achteraan de afstand op tussen hart velg (midden naafkapje) en spatbord rand.(loodrecht gemeten op een zo vlak mogelijke ondergrond)
Doe dit bij voorkeur bij een volle brandstoftank. (voor je naar de keuring gaat, tank je hem vol en dan kloppen de afmetingen zo goed als exact )
Schrijf dit op en hou dit goed bij!
STAP 2:
documenten regelen! Een HEEL belangrijke stap, want deze heeft er voor gezorgd dat ik tot 3 maal toe opnieuw naar de keuring kon... Foutje van mij, foutje van Mark
Maar we hebben alles keurig opgelost (vooral Mark eigenlijk ).
MONTAGEATTEST: vul alles héél correct in, de afstanden zo juist mogelijk opmeten en hier noteren. Belangrijk de nummer van de set moet exact zijn net als het goedkeuringsnummer van op het goca-attest. Komen deze niet overeen (zoals bij mij) ben je er aan voor de moeite. Chassisnummer, bouwjaar, zorg dat het allemaal klopt! Je kan je geen schrijffoutjes permitteren .
GOCA-attest:
Dit kan Mark je bezorgen, ook al laat je je auto ergens anders verlagen (in België), je zult nog steeds contact op moeten nemen met Mark voor het attest. Als invoerder voor België en Nederland kan enkel hij jou het oh zo belangrijk GOCA attest bezorgen. (geen attest = krijg je de set NIET gekeurd!)
Reden te meer om je verlaging ineens daar te doen
STAP 3:
laat je auto UITLIJNEN bij een goede uitlijner (dit is echt super-belangrijk). Niet alleen voor je auto (om geen abnormale slijtage te krijgen op banden etc.) maar ook voor de keuring.
Op de keuring wordt ie namelijk opnieuw uitgelijnd (gemeten dus), tis te zeggen, ze doen alles behalve corrigeren.. En dit gebeurt ook op een 3D - uitlijnbank, dus het is nauwkeurig..
*opmerking: ik heb de mijne laten uitlijnen bij "De Baronie" in Terheijden (vlakbij Antera). Zeker en vast een aanrader, mannen hebben duidelijk massa ervaring!
**opmerking: laat dat uitlijnrapport in je zakken zitten, laat het niet zien, tenzij ze er achter vragen. Dit om eventuele (hoe klein ook) verschillen niet te zien en om discussies te vermijden.
STAP 4:
geniet van je nieuwe verlaging
maar niet te lang wachten.. tijd om een afspraak te maken bij de keuring. Keuring na verlaging kan je maar in enkele keuringscentra laten uitvoeren. Zie website desbetreffende organisatie, voor mij was dit bijvoorbeeld SBAT.
STAP 5:
de eigenlijke keuring!
Dit houdt in:
Controle van het papierwerk! Chassisnummer wordt vergeleken, het aslastenplaatje (op de kokerbalk, portier openen om te zien). Dit wordt allemaal vergeleken met gegevens op een computer.
Ik kan het niet genoeg benadrukken: zorg dat die papieren in orde zijn!
Een "normale" keuring, dus remmentest, ophangingstest, op de brug, etc.. je kent het wel.
Over het "balkje" rijden, is absoluut geen probleem met een Eibach-set.
Dan vervolgens de geo-metrie keuring. Dit is dezelfde keuring die men ook doet bij een auto die een ongeval heeft gehad. (na werken aan chassis ofzo) Dus daar wordt gekeken of de uitlijning ok is, daar wordt ook een rapport van gemaakt. Daar worden stempels op geplaatst en voila.. juist nog betalen (ook genoeg trouwens.. )
En deze krijg je ook ergens te lezen, tijdens ja.. je raadt het nooit: het wachten!
STAP 6:
je bent GEKEURD.
(en voor alle duidelijkheid (want dat schrikte mij eerst af) je krijgt nog steeds de eerste 4 jaar keuringsvrij, ondanks de verlaging . )
maar vooral: je bent wettelijk in orde met alles! En geloof me nu maar... je wilt echt niet een héél zwaar ongeval veroorzaken en vervolgens dat de verzekering niets uitkeert omdat ze er op uitkomen dat je wagen "technisch niet in orde zou zijn"... Dan kan je betalen voor de rest van je leven, noem me gerust een doemdenker dan, maar hier zit niemand op te wachten...
STAP 7:
zorgeloos rond toeren met een verlaagde EN gekeurde bolide
(over een schroefset oid durf ik mij zelfs niet uit te spreken...)
Allereerst wil ik Mark (@Antera) bedanken voor zijn engelengeduld en de ongelooflijke hulp die hij mij geboden heeft om mijn set alsnog gekeurd te krijgen..
En, @Corné de Kluijver , @ertromp, @internetboarder , @Pendragon en @Octavia32 wil ik ook bedanken voor hun steun en het delen van lief en leed (en mijn ellende, voor even dan toch )via de whatsapp.. bedankt mannen!
Dus je zit niet alleen goed voor de service... maar ook erg goed voor de AFTER-service bij Mark in Breda .
anyway, mijn stappenplan:
STAP 1:
je laat de JUISTE set Eibachs monteren onder je bolide.. bij voorkeur bij Mark (dan ben je alvast zeker van kwaliteit én de juiste set)
*opmerking: meet EERST (dus voor de verlaging) zowel vooraan als achteraan de afstand op tussen hart velg (midden naafkapje) en spatbord rand.(loodrecht gemeten op een zo vlak mogelijke ondergrond)
Doe dit bij voorkeur bij een volle brandstoftank. (voor je naar de keuring gaat, tank je hem vol en dan kloppen de afmetingen zo goed als exact )
Schrijf dit op en hou dit goed bij!
STAP 2:
documenten regelen! Een HEEL belangrijke stap, want deze heeft er voor gezorgd dat ik tot 3 maal toe opnieuw naar de keuring kon... Foutje van mij, foutje van Mark
Maar we hebben alles keurig opgelost (vooral Mark eigenlijk ).
MONTAGEATTEST: vul alles héél correct in, de afstanden zo juist mogelijk opmeten en hier noteren. Belangrijk de nummer van de set moet exact zijn net als het goedkeuringsnummer van op het goca-attest. Komen deze niet overeen (zoals bij mij) ben je er aan voor de moeite. Chassisnummer, bouwjaar, zorg dat het allemaal klopt! Je kan je geen schrijffoutjes permitteren .
GOCA-attest:
Dit kan Mark je bezorgen, ook al laat je je auto ergens anders verlagen (in België), je zult nog steeds contact op moeten nemen met Mark voor het attest. Als invoerder voor België en Nederland kan enkel hij jou het oh zo belangrijk GOCA attest bezorgen. (geen attest = krijg je de set NIET gekeurd!)
Reden te meer om je verlaging ineens daar te doen
STAP 3:
laat je auto UITLIJNEN bij een goede uitlijner (dit is echt super-belangrijk). Niet alleen voor je auto (om geen abnormale slijtage te krijgen op banden etc.) maar ook voor de keuring.
Op de keuring wordt ie namelijk opnieuw uitgelijnd (gemeten dus), tis te zeggen, ze doen alles behalve corrigeren.. En dit gebeurt ook op een 3D - uitlijnbank, dus het is nauwkeurig..
*opmerking: ik heb de mijne laten uitlijnen bij "De Baronie" in Terheijden (vlakbij Antera). Zeker en vast een aanrader, mannen hebben duidelijk massa ervaring!
**opmerking: laat dat uitlijnrapport in je zakken zitten, laat het niet zien, tenzij ze er achter vragen. Dit om eventuele (hoe klein ook) verschillen niet te zien en om discussies te vermijden.
STAP 4:
geniet van je nieuwe verlaging
maar niet te lang wachten.. tijd om een afspraak te maken bij de keuring. Keuring na verlaging kan je maar in enkele keuringscentra laten uitvoeren. Zie website desbetreffende organisatie, voor mij was dit bijvoorbeeld SBAT.
STAP 5:
de eigenlijke keuring!
Dit houdt in:
Controle van het papierwerk! Chassisnummer wordt vergeleken, het aslastenplaatje (op de kokerbalk, portier openen om te zien). Dit wordt allemaal vergeleken met gegevens op een computer.
Ik kan het niet genoeg benadrukken: zorg dat die papieren in orde zijn!
Een "normale" keuring, dus remmentest, ophangingstest, op de brug, etc.. je kent het wel.
Over het "balkje" rijden, is absoluut geen probleem met een Eibach-set.
Dan vervolgens de geo-metrie keuring. Dit is dezelfde keuring die men ook doet bij een auto die een ongeval heeft gehad. (na werken aan chassis ofzo) Dus daar wordt gekeken of de uitlijning ok is, daar wordt ook een rapport van gemaakt. Daar worden stempels op geplaatst en voila.. juist nog betalen (ook genoeg trouwens.. )
En deze krijg je ook ergens te lezen, tijdens ja.. je raadt het nooit: het wachten!
STAP 6:
je bent GEKEURD.
(en voor alle duidelijkheid (want dat schrikte mij eerst af) je krijgt nog steeds de eerste 4 jaar keuringsvrij, ondanks de verlaging . )
maar vooral: je bent wettelijk in orde met alles! En geloof me nu maar... je wilt echt niet een héél zwaar ongeval veroorzaken en vervolgens dat de verzekering niets uitkeert omdat ze er op uitkomen dat je wagen "technisch niet in orde zou zijn"... Dan kan je betalen voor de rest van je leven, noem me gerust een doemdenker dan, maar hier zit niemand op te wachten...
STAP 7:
zorgeloos rond toeren met een verlaagde EN gekeurde bolide
Laatst bewerkt: