Keuze: een 1.4TSI of een 1.6TDI

Welke motor zouden jullie kiezen in jullie nieuwe O3 combi?


  • Totaal aantal stemmers
    52

Joske

Forumguru
De titel van het topic zegt wel genoeg denk ik, wat zouden jullie kiezen?

de cijfertjes:

1.4TSI : 140pk (4500 - 6000 rpm) en 250Nm (1500 - 3500)
0 naar 100: 8,4 sec
gemiddeld verbruik op papier: 5,3 l/100km
6 -bak handgeschakeld
1255 kg


1.6TDI: 105pk (3000 - 4000 rpm) en 250Nm (1500 - 2750)
0 naar 100: 10,8 sec
gemiddeld verbruik op paier: 3,9 l/100km
5-bak handgeschakeld
1305 kg


mijn gebruik:


3 van de 7 dagen autosnelweg naar Antwerpen (100km heen en terug)

4 van de 7 dagen kinderen 5 km verder naar school voeren en wat rond de kerk

doorheen de week: gemiddeld 30km per dag

op jaarbasis: 20.000km


mijn vragen:

Zijn de 1.4TSI nu echt betrouwbaarder dan "vroeger" of zijn er nog aandachtspunten voor deze motor? Is het een correcte aanname dat een benzineversie goedkoper in onderhoud is op langere termijn, of is dit een fabel?

Kan ik met deze motor 200k km bollen of denk je dat de diesel daarin robuuster en betrouwbaarder zal blijken?

Wat zijn de werkelijke brandstofverbruikscijfers van een 1.4TSI? (sportief en gewone rijders?)
Of moet je 100 km/u op het eerste vak rijden in 6e versnelling om een ietwat normaal verbruik te kunnen realiseren?

waarom neem ik dit in overweging?

Omdat dat de prijs zo goed als hetzelfde is, misschien de benzine zelfs een beetje goedkoper en omdat ik dan alsnog wat meer vermogen onder de kap zou hebben. (uiteraard ook belangrijk)


(alle andere motoren worden niet in beschouwing genomen, net zoals een DSG niet tot de opties behoort, dit omwille van budgettaire redenen.. ;) )

Alvast bedankt voor jullie input en deelname aan dit onderzoek. :D
 

Ted038

Nieuw lid
verschil in aanschafprijs ?
verschil in belasting in Belgie ? ( in NL wordt diesel erg zwaar belast in de vorm van hoge wegenbelasting ( maandelijks te betalen bedrag : bij 20k/jaar zou ik NL bijna altijd de benzine versie de voorkeur hebben )
Literprijs benzine en literprijs diesel in belgie (om mee te rekenen) ?

In NL zou ik zeker voor de benzine gaan ...
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het feit, dat je 4 dagen per week ritjes korter dan 5 km maakt (en ook geen 4 van die ritjes direct achter elkaar, dus steeds koude of half koude motor), zou ik voor benzine kiezen: bij zoveel korte ritjes gaat een diesel korter mee dan een benzinemotor!!

Tegenwoordig gaat een dieselblok (mits juist gebruikt) makkelijk 250-300k km mee, maar ook een benzineblok komt zeker tot 180k km voor je problemen mag verwachten, en als je regelmatig langere ritten maakt, moet ie ook makkelijk over de 200k km kunnen komen.

Voor juiste verbruikscijfers gewoon even op spritmonitor kijken Joske. (kun je ook in het Frans of Engels bekijken)
 

pansaebr

Actief lid

Joske

Forumguru
dieselprijs: €1,285 per liter
benzine 95: €1,507 per liter
benzine 98: €1,692 per liter

dit zijn de prijzen van het tankstation waar ik altijd tank: een onbemande Q8
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik heb nooit met de 1.6TDi gereden.
Ik kan je wel zeggen dat ik fenomenaal entoesiast ben over mijn nieuwe 1.4TSi. Stil, soepel, krachtig vanaf 1500 tpm, geen trillingen. Ik heb wel de DSG7 en dat is ook een fenomeen.
Heb vroeger altijd met diesels gereden (VW 1.9diesel, Audi 1.9, 2.0 en 2.5 TDI en enkele BMW's)
Let op: verzekering (omnium) voor de 1.4TSi als "sportwagen" in ons landje. Informeer bij je makelaar.
 

Joske

Forumguru
schilt dus 3 euro per 100km rijden (enkel brandstof in rekening gebracht), op jaarbasis schilt het dus 600 euro in brandstof. Kan dit goedgemaakt worden door goedkoper onderhoud op de benzine? Of is dit niet juist?

@O3C1.4TSIDSG7 : bedankt voor de verzekeringstip, is idd wel ook een zeer belangrijk aandachtspunt!

(maar ik was voorheen verzekerd voor een 2.0TDI.. denk nu niet dat het zoveel zal schillen? of wel? :pieker:)
 

Joske

Forumguru
de ingebruikstelling van de TSI is 104 euro (de diesel is 40 euro)
en de jaarlijkse wegentaks is zo goed als hetzelfde: 225 euro

(niet achterover vallen van het verschil in bedragen tussen BE en NL é ;) ;) )
 

CDK

Forumguru
In NL zou als particuliere rijder met korte ritjes en 20k / jaar benzine absoluut goedkoper zijn.
Mits voldoende vermogen ben ik voor een personenwagen sowieso fan van benzinemotoren trouwens ;)
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik vrees dat er wel een groot verschil zit in de verzekeringspremie. Naar wat de makelaar mij vertelde wordt de 1.4TSi bij ons als sportwagen gecatalogeerd omdat hij 140pk uit een 1400-tje puurt. De Superb 1.8TSi met 160pk kwam aldus goedkoper uit dan de 1.4 van de octavia. Begrijpe wie begrijpe kan. Maar ik vrees dat je dus zal achterovervallen van de meerkost t.o.v. je 2.0 TDi. En dan zou de keuze wel eens heel snel gemaakt kunnen zijn om budgettaire redenen. En dat is natuurlijk een spijtige zaak, want het rijplezier in de 1.4 is top !!
 

sitechris

Donateur
140 versus 105 pk. Als het budget het toelaat zou ik altijd voor paardenkrachten gaan. Overigens rijdt de 1.4 TSI als een diesel. Onderin veel trekkracht, in het middengebied optimale power en bovenin valt hij wat tegen. Hij is wel stiller. Echt een enorm stil blok.
 

ertromp

Forumguru
De ritten die ik heb mogen ervaren in O3's met zowel de diesel als de benzinemotor vindt ik de benzine een dijk van een motor hebben.
Wel verwacht ik een stuk hoger verbruik dan die mooie fabriekswaarden. Vooralsnog hoor je geen problemen van dat TSI blok. Maar af en toe goed toeren rijden is voor iedere motor goed. Onderhoud zal absoluut duurder zijn neem zulke zaken als de bougies die vaker voor vervanging in aanmerking komen dan gloeipluggen en een benzine kan door het uitgebreidere ontstekingssysteem storingsgevoeliger zijn
 

Mettes

Forumguru
De TSI zal zeker meer rijsensatie geven.
Na 3jaar met een 1.6 tdi gereden te hebben ben ik nog steeds geen fan van deze motor.(ook niet toen deze getuned was naar 140pk,het blijft een 1.6)
Wat betreft de verbruiken mag je inderdaad 1.5 a 2 liter bijtellen bij de fabrieksopgave.(geld wel voor beidde)
Met 100 km woon-werkverkeer zou ik opteren voor de diesel,maar ik ben dan ook een diesel-minded Belg. :D
Maar!!!!!!Als ik moet kiezen tussen een 1.6 tdi of een 1.4Tsi,wint de Tsi met voorsprong.
 

Rick

Senior Member
Heerlijke motor die 1.4 TSI, rijdt inderdaad als een diesel. Maar als er toch wat prijsverschil in zit dan zou ik toch gaan voor de diesel. Heeft ook een langere actieradius (mits je de tankmeldingen negeert).
 

Cordoba

Forumguru
Joske: mijn ervaring is dat het verschil in onderhoudskosten tussen diesel en benzine vaak te verwaarlozen is (ik heb vroeger ook diesel gereden). Wel is het zo, dat de meeste beurten voor een benzine net ietsje duurder zijn dan voor een diesel, maar daar komt dan af en toe een extra dure onderhoudsbeurt voor de diesel tussendoor, zodat het verschil op de lange termijn is te verwaarlozen. Je kan kijken wat de voorschriften voor de distributie zijn bij beide motoren, daar kan nog wel verschil uit komen. Wat de kosten betreft: een korte levensduur van een verkeerd gebruikt dieselblok is veel duurder dan het extra brandstof verbruik van een benzine.

Als je lang met de O3 gaat rijden, zal je vooral verschil merken in kosten voor bijv. nieuwe accu (neem aan dat de benzine een lichtere accu heeft, of dat ie in elk geval langer meegaat, door een lichtere startmotor), verschil in kosten voor remblokken, en remschijven (diesel is meestal zwaarder bemeten).

Wat verschillen in verzekeringspremies en belasting betreft: dat is typisch Belgisch en daar weet ik gewoon veel te weinig van (alleen het Nederlandse belastingstelsel is al iets waar je continue mee bezig kunt zijn).
 

Pollewop

Forumguru
Hoi Joske,

Reken bij de 1.4 TSI er wel bij dat bandenslijtage een stuk hoger zal zijn als bij de 1.6 TDI. De auto nodigt uit tot sportief rijgedrag, en dat merk je met name aan de levensduur van je voorbanden. Een zware voet kost meer rubber...

Voor de rest is het een keuze tussen "hoofd" en "hart". Zijn de exploitatiekosten een belangrijk punt dan zou ik de TDI kiezen, aangezien de brandstofkosten een bak lager zullen zijn als bij de TSI.
Vind je het plezier van sportief rijden belangrijk dan zou ik de TSI kiezen.
 

laagvlieger

Forumguru
Je bent een 2.0 TDI met 140 pk met een hele hoop koppel gewoon, volgens mij ga je het daarom moeilijk hebben met de 1.6 TDI, die wat geknepen aanvoelt. Of als je absoluut het voordeel van de diesel wilt, kun je hem nog altijd laten chippen. Maar dan ben je die 600 euro aan brandstof dus kwijt aan de chip!
 

CDK

Forumguru
Het wordt nog lastig voor je @Joske ;) tenminste als je naar financiën kijkt, als je naar fun-factor kijkt wint de 1.4TSi uiteraard!! :)
 

Tafkah

Forumguru
Ik zou voor de benzine gaan. Ik heb even proefgereden in een O3 1.2 TSI en was al verbaasd over kracht en soeplesse. Komende uit mijn SII 1.4 TSI (122 PK), die een stuk zwaarder is dan de O3, zal die 1.4 TSI in de O3 toch ongelofelijk lekker moeten rijden.
De 1.6 diesel (die ik nu rij in de SII) is een stuk braver/trager/minder sterk (zie ook mijn stukkie 1.4TSI vs 1.6 CRDI)
 
Bovenaan Onderaan