Koelvloeistof lekkage

MisterFountain

Nieuw lid
Ik heb dit probleem al eerder op het forum gemeld in het topic over problemen met de O3 maar omdat bij mij de problemen aanhouden wil ik toch een nieuw topic starten.

Even een opsomming van wat ik eerder had gepost:
2 weken geleden kreeg ik op de snelweg de melding dat de koelvloeistof op een te laag niveau stond, vlak daarna raakte de boel oververhit en is mijn auto naar de dealer gesleept, de koelvloeistof kwam er net zo snel onderuit als dat je er in gooide.

Ik heb de auto nu terug, de garage heeft de radiator en ventilator vervangen helaas blijkt nu dat het probleem hiermee niet is verholpen, na 300km kreeg ik weer de melding over de koelvloeistof en inderdaad, het tankje was bijna leeg.

Ik heb het wat bijgevuld met water en ben gaan test rijden maar kan nergens een lek vinden, geen druppels onder de auto, nergens waarneembare lekkage, motor loopt goed en geen vreemde rook uit de uitlaat.

Nu is mijn eigen theorie dat het blijkbaar ergens verdampt als stoom uit een fluitketel, zou dit kunnen?
Zijn er mensen met kennis die een idee hebben wat het kan zijn? morgen ga ik terug zoiezo terug naar de dealer
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Peter al opmerkt: het kan zijn dat er nog ergens een luchtbel in het systeem heeft gezeten, en daardoor het niveau is gedaald.

Als er een lek is, moet je ergens (opgedroogde) koelvloeistof kunnen vinden onder de motorkap. Een andere optie is een lekke koppakking: ruiken de uitlaatgassen ook zoet? (koelvloeistof bevat glycol, en dat ruikt zoet) Check bijvoorbeeld bij het tankje: in de dop van het reservoir zit ook de overdrukbeveiliging: als de druk te hoog oploopt in het systeem, laat ie wat ontsnappen via het veiligheidsventiel in de dop. Dan zou je sporen op/rond het reservoir moeten zien.

Ondanks dat het een hele jonge auto is, kan er altijd iets bijzonders aan de hand zijn en kun je bijvoorbeeld ook een lekkende koppakking hebben.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou in eerste instantie denken aan een luchtbel. Na de reparatie. Dit koelsysteem moet op aparte manier ontlucht worden. Door warmdraaien en dat kan wel meer als half uur duren. Dit werd verteld op de training van de nieuwe motoren.
Verwacht geen EGR koeler zoals internetboarder zegt. Hier zit een EGR klep op wat je niet kan vergelijken met Octavia II.
Voor zekerheid kun je het systeem onder druk zetten en controleren op lekkages.
Hoeveel water heb je bijgevuld? Voor nood kan en mag het. Maar daarna moet het koelvloeistof wel ververst worden. Als je veel heb bijgevuld dan is het verstandig om misschien te laten verversen. Ik weet niet hoe je garage daar over denkt.
 

MisterFountain

Nieuw lid
Bedankt allen, ik hoop dat het inderdaad een luchtbel is. Ik ga nu even langs de garage om te kijken wat hun te zeggen hebben en of het verstandig is om er vandaag nog mee naar Zuid Frankrijk te rijden (vakantie)
 

MisterFountain

Nieuw lid
Het was inderdaad een luchtbel. De monteur vertelde me dat de motor nog zo nieuw is en ze er nog zo weinig kennis van hebben dat het bij de eerste keer vullen verkeerd is gedaan. De auto dient terwijl deze aan de computer hangt te worden bijgevuld zij hij. Inmiddels ben ik 1000KM verderop in Zuid Frankrijk geraakt zonder problemen.
 

RoelF

Forumguru
@Peter-036 Hier een mooie sticker voor jou, je was inderdaad eerder!

Nijntje.gif
 
Bovenaan Onderaan