Koelvloeistoflampje /melding voor de eerste 5 kilometer

insomnia

Actief lid
Ik heb sinds een tijdje een temperatuur sensor die van het pad af is..

Na ongeveer 30 seconde na starten gaat het lampje incl piepsignaal branden/af. (en gaat niet meer uit tot ik het contact af zet)

Als ik dan een paar (minimaal 5) kilometer heb gereden motor/contact uit zet en weer start is het probleem opgelost. (geen melding meer) Dit impliceert dat het probleem niet in de sensor in het koelvloeistofvaatje zit.. (?)

koelvloeistof niveau is niet het probleem. (vloeistofniveau op meerdere niveaus's getest en geen verschil

Er is ook al een ander (wel 2e hands) vaatje in gegaan maar de melding blijft komen. (na 30 seconde nadat de motor is gestart gaat het lampje incl piepsignaal) branden.)

iemand bekend met dit fenomeen?
 
Ja helaas ik heb hetzelfde probleem na doormeting en ander vaatje is het probleem nog niet verdwenen.
De monteur bestelt een nieuw vaatje, kijken of het dan beter gaat. Foutmeldingscorrectie leverde niets op
Ik ben benieuwd hoe je het voorelkaar krijgt. Ik zal laten weten of het bij mij opgelost wordt.
Groet roel
 

Joske

Forumguru
Met andere woorden, na een nacht stilstand heb je dit probleem en nadien gedurende de dag niet meer zolang de wagen maar niet te lang stilstaat.

Dan denk ik eerder aan de rondpomping van de koelvloeistof die op gang moet komen, waardoor de sensor eerst geen vloeistof ziet en vervolgens wel. Dus dacht ik eerst aan de waterpomp maar dan zou je het volgens mij frequenter moeten hebben, dan dacht ik mss aan te weinig vloeistof in het systeem maar je hebt al op verschillende niveau's geprobeerd.

Dus je hebt al bijgevuld?

Het kan ook zijn dat er zich lucht in het systeem ophoopt waardoor de vloeistof weggedrukt wordt aan de sensor en je bij het starten eerst lucht hebt en dan pas vloeistof waardoor je foutmelding krijgt. Maw, dan denk ik aan een (klein) lek in de koppakking, waardoor er lucht aangezogen wordt. Of toch een waterpomp die aan het overlijden is.

Heb je witte rook bij de uitlaatgassen trouwens?
 

insomnia

Actief lid
- idd al bijgevuld
- lek in koppakking heb ik geen verdere signalen voor.. (ik zal nogmaals even in het reservoir kijken hoe de koelvloeistof er nu uit ziet (eventuele olie/sludge enz) waar kan ik nog meer naar kijken?)

Witte rook zal ik even naar kijken. volgens mij is de uitstoot geheel schoon/kleurloos (zoals het hoort)
 

polf

Senior Member
Waterpomp is niet het zwakste deel van dit blok, koelstof niveau met een draaiende motor gewoon gelijk moeten zijn en blijven. ofwel de sensor in het voorraad tank moet altijd "onder water" zitten.
De sensor in het voorraad tankje gaat na verloop van tijd afwijken en dan "out of range". De waarde van de sensor is dus een xx aantal ohm en niet oneindig of 0. (Meestal is iets vullen boven MAX het niveau met de minste warnings)
Nieuw tankje bij de dealer kost minder dan 20,-
Persoonlijk ben ik zo'n beetje iedere 4 jaar aan de beurt voor een nieuw tankje omdat iets boven max dan niet meer helpt (1,4MPI AQW 2001)

Sludge onder de olie dop is een 1,4 AQW ook niet vreemd als je er veel korte ritjes mee doet. zegt dus nog weinig over je koppakking.

Maar heb je ook afwijkingen met de temperatuur meter op je dashboard? Het kan ook afkomen van de sensor (item5) die in je thermostaat huis zit.
upload_2014-6-25_19-35-38.png
 

insomnia

Actief lid
Bedankt voor je uitgebreide reactie,

Temperatuurmeter doet eigenlijk nooit gek. Daarnaast ook al eens aan de torque gehad via odb en de temperatuur was ook daar goed en m.i. logisch.

Sensor in het vaatje blijft dus eerste verdachte en ik ga daar dus maar eens een nieuwe voor regelen

Dank!
 

liberec

Nieuw lid
Storing van mijn Fabia is net even anders, bij koude start geen meldingen op het dashboard. Zodra motor op temperatuur is, gaat het tempertuurslampje branden, de tijdsindicatie veranderd in een temperatuurs indicatie van -42 tot -45 verder valt dan ook de brandstofmeter dood. Verder laat de Fabia van zich horen door de 3 piepjes. Pas na een nachtje afkoelen doen de meter en indicatoren het weer naar behoren tot het moment dat de motor weer op bedrijfstempertuur is gekomen...
de gebruikelijke niveau check is uitgevoerd En heb ik de temperatuurssensor al vervangen maar zonder succes.. Na wat googelen vond ik een beschrijving van een transporter en een Polo met vergelijkbare problemen. hier zoekt men de oplossing in het vervangen van de spanningsstabilisator achter het instrumentenpaneel. Graag ontvang ik tips, of dit schijnbare 'VW-euvel' hier ook van zich laat horen. Maar belangrijker: hoe deze storing praktisch opgelost dient te worden bij de Fabia. Hoor graag!
 
Laatst bewerkt:

Rob

Forumguru
Storing van mijn Fabia is net even anders, bij koude start geen meldingen op het dashboard. Zodra motor op temperatuur is, gaat het tempertuurslampje branden, de tijdsindicatie veranderd in een temperatuurs indicatie van -42 tot -45 verder valt dan ook de brandstofmeter dood. Verder laat de Fabia van zich horen door de 3 piepjes. Pas na een nachtje afkoelen doen de meter en indicatoren het weer naar behoren tot het moment dat de motor weer op bedrijfstempertuur is gekomen...
de gebruikelijke niveau check is uitgevoerd En heb ik de temperatuurssensor al vervangen maar zonder succes.. Na wat googelen vond ik een beschrijving van een transporter en een Polo met vergelijkbare problemen. hier zoekt men de oplossing in het vervangen van de spanningsstabilisator achter het instrumentenpaneel. Graag ontvang ik tips, of dit schijnbare 'VW-euvel' hier ook van zich laat horen. Maar belangrijker: hoe deze storing praktisch opgelost dient te worden bij de Fabia. Hoor graag!
check mijn post over koelventilator. Misschien heb je er wat aan
Morgen zal ik er wat uitgebreider op in gaan
 

liberec

Nieuw lid
In jou situatie had je hoge temperaturen; ik heb naast de beschreven meldingen en storingen juist arctische temperaturen...
 

liberec

Nieuw lid
Gefeliciteerd Insomnia; fijn dat de storing van jou auto ook is opgelost. Helaas zit ik dan nog nog met mijn probleem, zou dat ook op te lossen zijn met een ander koelvloeistofvaatje, of toch de spanningsstabilisator achter het dashboard??:pieker:
 
Laatst bewerkt:

liberec

Nieuw lid
Auto laten uitlezen door de dealer, die weet het ook niet, want die zegt: het is vast een kabelbreuk, meneer, kost minimaal 1300 euro om de fout te achterhalen? Dit vind ik een te gemakkelijke conclusie, die wil gewoon een handeltje... Voor de zekerheid heb ik enkele kabelbomen bekeken (opengemaakt) ze zien er gewoon goed en schoon uit! Niemand die ervaring heeft met de storing zoals ik die heb beschreven??:thinking:
 

Jerrie

Lid
Ik haak hier graag op in.
Zelfde probleem, soms komt de waarschuwing en vooral die irritante piep als bijna gelijk na het opstarten en soms binnen 10 min. En soms een week niet.
Sensoren, (twee stuks als ik het goed heb) zijn al meerdere malen vervangen, ook expansievat en waterpomp.
Temperatuurmeter blijft mooi in het midden.
Uitlaten lezen, stond vol met algemene foutmeldingen, alles weer gereset, maar probleem blijft.
Vreemd toch? Wil de auto inruilen, maar zo krijg ik er helemaal niks meer voor...
 

Jerrie

Lid
@Joske
Sorry voor mijn late reactie, koelvloeistof is oké, roos en op level.
Momenteel gaat de waarschuwing al af, als de motor 5 seconden draait.
 
Bovenaan Onderaan