Krakende veren O2 RS

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een prachtige 2006 RS, de wagen rijd perfect, op 1 dingetje na,
De veren kraken als de ziekte, geen probleem dacht ik, meteen terug naar de dealer, valt toch binnen de garantie.
Eenmaal bij de dealer aangekomen (ritje van ±30 km) proefritje gemaakt met de monteur, zelfs bij de meest heftige drempel geen kraakje te horen!
Ik begon dus serieus aan mezelf te twijfelen, maar de volgende dag wederom gekraak, wat blijkt nu, na een kilometer of 20 stopt het kraken.
Probleem is nu, hoe los ik dit op? het is prima dat het vanzelf verdwijnt, maar ik irriteer me iedere morgen mateloos als ik over die sloot drempels heen moet om m'n woonwijk uit te komen :tongue:
natuurlijk ga ik opnieuw terug naar de dealer, maar ik wil eerst even wat meningen van anderen horen.
alvast bedankt.

Bakkertje

Forumguru
Hoi Brandje,

Dit is een bekende VAG kwaal. Het komt door de rubbers van de stabilisator stang. Daar is ook van alles aan te doen. Het verbaast me wel dat een monteur dat niet weet ;)

FrankC

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige wagen (SEAT LEON). Ik dacht dat er iets aan de vering was maar dit bleek bij controle niet zo te zijn. Het ging inderdaad om een rubber van de stabilisatorstang. Onderdeel is helemaal niet duur maar aantal werkuren zou serieus kunnen oplopen. Ik heb het dan maar zo gelaten. Je went er aan.

cvegreen

Forumguru
als je nog garantie hebt , zou ik zeggen , met een uitprint naar de garage gaan en dit laten herstellen , het is nog zo leuk in een kraakvrije auto te rijden dan eentje die de eerste 20 km kraakt als een gek.

Xander

Senior Member
Ik heb hetzelfde, maar alleen met koud weer. Als het 's nachts rond het vriespunt is geweest, dan een en al gekraak. Maar is het 10 graden buiten, dan is er niks aan de hand.

Mettes

Forumguru
Ook ik heb dit probleem met mijn in te ruilen seat.(inruil op skoda in bestelling)
Het probleem stelt zich meestal bij langdurig droog koud weer.
Tegenwoordig spuit ik de rubbers in met een siliconenspray waarna het probleem circa 4 maanden verdwenen is.

Monteurtje

Forumguru
Hoi Brandje,

Dit is een bekende VAG kwaal. Het komt door de rubbers van de stabilisator stang. Daar is ook van alles aan te doen. Het verbaast me wel dat een monteur dat niet weet ;)

Stabilisatorstangrubbers heb ik nog nooit van een octavia II vervangen, zijn ook niet los te krijgen. Alleen complete stang. Wat wel voorkomt is het voorste draagarmrubber. Die zit erin geperst, die wil wel eens kraken veroorzaken.

Kraantje48

Nieuw lid
Skoda Rapid is bekend bij dealers en bij PON
ben al 4 maanden bezig alles al geprobeerd met vervanging en speciaal vet
nu wachten wat PON er aan gaat doen de dealer is uit geprobeerd ????

Jasper-RS

Forumguru
Stabilisatorstangrubbers heb ik nog nooit van een octavia II vervangen, zijn ook niet los te krijgen. Alleen complete stang. Wat wel voorkomt is het voorste draagarmrubber. Die zit erin geperst, die wil wel eens kraken veroorzaken.

Bij mijn RS uit 2006 heb ik ook een paar maand geleden de voorste draagarm rubbers vervangen. En gekraak was direct weg. Heerlijk rustig nu!

skodaboy

Forumguru
heeft alleen de RS uitvoering "last" van krakende draagarmrubbers?
of telt dit voor alle 02's?
echter bij mijn 02 4x4 hoor ik nog geen krakende rubbers,ook al draait hij al 130.000km mee

Jasper-RS

Forumguru
heeft alleen de RS uitvoering "last" van krakende draagarmrubbers?
of telt dit voor alle 02's?
echter bij mijn 02 4x4 hoor ik nog geen krakende rubbers,ook al draait hij al 130.000km mee
Nee, draagarmen van RS en "gewone" O2 zijn volgensmij identiek. Die van mij begon rond de 140d km ligt te kraken. Toen direct vervangen

Rem82sch

Senior Member
Ik heb ook dat krakend geluid gehad, dacht ook in eerste instantie dat het de vering was,
Heb vervolgens de silentblocks vervangen (4x) voor en achter.
Daarna weer muis stil.

Het is niet zo'n duur onderdeel , maar door de werkuren kan het aardig oplopen helaas.
Bij mij is 1 kant vervangen, kraak weg. Wel hoor ik de dempers goed inveren als ik stapvoets met raam
open hier over de drempels rijd.

Rob

Forumguru
Dat gekraak ken ik bij mijn O2 ook. Vooral tijdens de koudere maanden. Met de warme dagen van nu is er niks aan de hand.

Ik lees hier voorste draagarm rubbers vervangen of silentblocks vervangen... Wat is het verschil hiertussen?

Kraantje48

Nieuw lid
KRAKENDE VERING ???? Skoda Rapid mrt 2013 22000km

Na berichtje op 13 juli 2014 is ie inmiddels bij importeur PON geweest
hebben de deur rubbers gesmeerd en dat was het, daarna meteen weer gekraak gehoord
samen met chef monteur gereden en bij volle regenbui niets gehoord
bij droog weer begint het weer meteen terug gegaan en gereden met chef monteur
weer gehoord en de Rapid achter gelaten volgende dag monteur heeft iets vast gezet
achter de radiator, meegenomen en gereden en weer gehoord nu gaan we in overleg met
de aftersales manager (andere vestigingsplaats) dus die zal ook wel weer willen kijken of er iets te vinden is

Joske

Forumguru
ligt volgens mij aan droge rubbers, heb zo eenzelfde probleem bij de Fabia 1, maar wel na 7 jaar en 140000km..

guitar_billy

Senior Member
Mijn O2 (geen RS) ging een paar jaar geleden zo rond 100dkm ook krakend over drempels, vooral merkbaar bij koud weer.
Draagarm rubber(s) zijn vervangen en probleem is weg.

Kraantje48

Nieuw lid
Na bericht op 21 - 8 na bij Pon geweest te zijn nog niet weg ?????
Eindelijk goed op gepakt door SKODA Kreijne Hoogland met doortastendheid en een week van
Uitwisselen van onderdelen en vervangen en smeren van alle mogelijke rubbers toch
GEVONDEN de achterste motorsteun vervangen en daarmee OPGELOST
daar hebben ze een appeltaart verdient DANK DANK

Bovenaan Onderaan