Mijn eerste Skoda Octavia Combi GL BL

MarZ_E

Senior Member
Na een Meet & Greet, ook hier alvast mijn verhaal neerzetten:

Bij het bestellen van een nieuwe leaseauto is de keuze al snel op de Skoda Octavia Combi gevallen. Ik heb wel erg lang zitten dubben over de uitvoering. Om het een beetje betaalbaar te houden zou het sowieso een 1.6 TDI moeten worden (Diesel is verplicht), maar neem ik dat een lekker goedkope GR BL of een EBL? Mijn vorige Seat Ibiza ST had een 1.2 TSI met DSG, dus dat stond weer op het verlanglijstje. Daarnaast zou ik bijna alle optie aan kunnen kruisen op de GL BL optielijst, waarbij dat dan vrijwel allemaal standaard is op een EBL. De GLBL heeft dan weer geen DSG, geen Dynamic optie, geen electrische achterklep, geen optie voor 18"... Daarentegen kost de GLBL ongeveer €160,-/maand en de EBL ruim €320,-/maand. Keuzes, keuzes, keuzes...

Uiteindelijk hebben externe factoren ervoor gezorgd (een vrouw die haar baan kwijt is geraakt wat natuurlijk financiële onzekerheid geeft) dat het een GLBL is geworden. Ten opzichte van mijn vorige Ibiza natuurlijk een hele stap vooruit, zeker met de volgende uitrusting:

- Race blue metallic
- Licht pakket
- Functie pakket
- Safety pakket
- Technology pakket
- Dakrailing zilverkleurig
- Sunset (getint glas achter)
- Performance mode selection
- Verwarmbare voorstoelen
- Travelpack + columbus + lane assist
- DAB
- Zwarte achterbumperbeschermstrip
- Zwarte Dorpellijstset
- Zonder type aanduiding en stickers

Tot op de dan vandaag twijfel ik ik of ik de juiste keuze heb gemaakt met de GLBL tov een EBL met DSG, maar goed, over 4 jaar een nieuwe ronde nieuwe prijzen...

Na het bestellen van de auto begon natuurlijk het gezeur met het sportonderstel en de neerklapbare voorstoel uit het functiepakket. Via de leasemaatschappij hebben we het met de dealer op kunnen lossen door het gewijzigde functiepakket te accepteren en het sportonderstel wordt geregeld d.m.v. een Eibach Pro-kit. Helaas heb ik niet bij @Antera kunnen doen, maar gaat het via de dealer.

Als de auto geleverd wordt zal het nog even zonder de Eibach's zijn, vanwege de 03-22=TSI/04-22=TDI perikelen bij PON. De dealer heeft nu wel door dat ze naar de maximale aslasten moeten kijken en de 03-22 moeten monteren, maar die zijn weer even niet te krijgen. Dat zal dus later gaan worden. Binnenkort alleen nog een afspraak maken met @Antera voor wat VCDS aanpassingen.

Aanstaande woensdag (23-4) kan ik de auto ophalen en dan zal ik wat foto's posten...
 

MarZ_E

Senior Member
Hee, hee... sommige mensen houden er wat afwijkende werktijden op na...., maar belofte maakt schuld:

photo%201.JPG

photo%202.JPG

photo%203.JPG

photo%204.JPG

photo%205.JPG


Happy !!!
 

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd mooie auto en geleverd door Rijnwoud zag ik? ;)

Edit: zag het in eerste instantie aan de showroom, maar later ook aan je kentekenplaathouder ;)
 

MarZ_E

Senior Member
[gevloek en getier...] mmm... 5 dagen oud en nu al één of andere hufter met een chromosoom teveel op de parkeerplaats...
ImageUploadedByTapatalk1398974911.595632.jpg ImageUploadedByTapatalk1398974924.245662.jpg
Nu maar hopen dat het eruit gepoetst kan worden... Tips???
 

Blackokkie2

Forumguru
Wat een imbecielen heb je toch ook op de wereld he. Ik hoop voor je dat het met poetsen opgelost kan worden.
 

Jee13

Forumguru
Ik woon in Dordrecht, je krassen zijn er voor groot deel uit te polijsten. Hoeveel exact zou in de praktijk moeten blijken.

Doe maar een PM als ik voor je aan de slag moet met de machine
 

MarZ_E

Senior Member
Intussen zijn we ruim 5500 km verder en ik moet zegen dat ik wel erg tevrede ben met mijn O3 Combi.
Wat betreft de motor moet ik wel opmerken dat er benden de 1500 tpm niemand thuis lijkt te zijn. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik me dus niet veel van de schakelindicator aantrek. Op de snelweg vind ik de auto in de 6e versnelling redelijk rustig en comfortabel rijden. Schakelen gaat soepel en direct en zolang je dus boven de 1500 tpm blijft reageerd de auto redelijk vlot.

De eerste weken heb ik met het beroemde/beruchte ‘dynamische’ onderstel gereden. De wegligging was niet vergelijkbaar met de auto die ik had proefgereden met het ‘sportonderstel’. Gelukkig heeft de Leasemaatschappij goede afspraken met de dealer kunnen maken, waardoor een Eiback ProKit is gemonteerd. Met dank aan de info van @Antera anders had ik uiteraard de TDI set van PON gekregen ipv de juiste op basis van de aslasten. Dit resulteert is een vele male betere wegligging. De auto helt veel minder over, stuurt strakker en ligt beduidend beter op de weg dan met het standaard onderstel. Ook is de auto rustiger op de snelweg (minder zoekerig).
Ik moet nog wel een keer langs de dealer omdat ik het idee heb dat de AFS van de Xenon nog een beetje bijgesteld moet worden. ik vindt het lichtbeeld erg dichtbij de auto staan, terwijl dat voor de verlaging, volgens mij beter was. Ik heb er geen bewijs voor maar een gevoel wat ik heb. Even na laten kijken dus.

Ik ben blij dat ik gekozen heb voor de Columbus optie, aangezien deze toch een stuk sneller en prettiger werkt dan de Discover Media (Admunsen MIB) in de tijdelijke golf 7 die ik hiervoor had. Ik heb ook voor de DAB optie gekozen en daar had ik wel meer van verwacht. De geluidskwaliteit is nauwelijks beter, maar de ontvangst is wel iets minder, waardoor de radio steeds overschakelt met de FM band. Dat gaat alleen niet altijd zonder onderbreking. Ook voor de verkeersinformatie (TA) schakelt de radio steeds over met een onderbreking van een paar seconden tot gevolg.

De Driving Mode Selectie gebruik ik, tegen de verwachting is, vrij vaak. Mijn vrouw rijdt liever op standaard (lees met een lichte stuurbekrachtiging) en ik is de sportstand met een zwaardere stuurbekrachtiging.

Grootste pluspunten zijn natuurlijk de ruimte op de achterbank en in de achterbak. Op de achterbank staat tegenwoordig zo’n Maxi-Cosi en een koter van 4,5 jaar auto in een kinderstoel die nu lekker de ruimte hebben en een eigen bekerhouden in de armsteun. Ik ben igg van het geschop in mijn rugleuning af.

Qua verbruik scoor ik ongeveer 20km/l, Dat zou zuiniger kunnen door mijn rijstijl aan te passen, maar ik ben er niet ontevreden over. Op naar de volgende kilometers!! To be continued…
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan