sitechris
Donateur
Drie soorten mensen rijden Mini’s. Lekkere wijven, waanzinnig lekkere wijven en mannelijke kappers. Een beetje cliché natuurlijk, ook al zit er in ieder cliché soms nog wel eens een kern van waarheid. Toch heb ik wel een zwak voor Mini. Een gewone Mini stuurt gewoon goed en zeker de heftige John Cooper Works en speciale GP uitvoeringen zijn echte rijdersauto’s. Nu zie je dit soort versies helaas maar zelden. De meeste Mini’s die je ziet rijden zijn vriendelijk gemodelleerde handtasjes. Zoals de Mini Countryman waar ik vandaag in mag rijden. Gelukkig is dit wel de speciale Cooper Works uitvoering. De snelste versie met 218 pk en vierwielaandrijving.
Ik loop eerst een rondje langs de auto. De guitige koplampjes en de hoge carrosserie komen nogal vrouwelijk over terwijl de luchthapper, de dikke uitlaten, de uitgebouwde carrosserie en de zwarte velgen tamelijk agressief ogen. Het past niet echt bij elkaar. Je gaat met een fotomodel naar de Oscaruitreiking en onder haar strakke galajurkje draagt ze een legging. Dat werk zeg maar.
Ik stap in. Het interieur is grappig (de tuimelaartjes vind ik echt cool), maar tegelijkertijd zijn de gebruikte materialen opmerkelijk goedkoop. Dergelijke plasticsoorten tref je in een Nissan uit 1993 aan. Nu til ik niet zo zwaar aan materiaalgebruik en afwerking, tenslotte koop je een auto om te rijden en niet om te aaien. Maar de Mini die je hier ziet staan kost ruim 55.000 euro (kale basisversie kost 45k). Je leest het goed. 55 fucking duizend euro. We praten hier niet over een grote, luxe en comfortabele auto. Voor dit bedrag koop je ook een BMW 5 serie, of een Audi S3. Ik bedoel maar.
De Mini staat voordat ik een meter heb gereden al op een bijna niet meer te overbruggen achterstand. Misschien maakt het rijden nog wat goed. Het is tenslotte een Cooper Works. Dat schept verwachtingen. Een Cooper Works is luidruchtig, heftig en agressief. Tegelijkertijd is de Countryman lief, aaibaar, modieus en vooral heel erg hoog. En daar wringt het. De Mini stuurt niet onaardig, de uitlaat laat lekkere plofjes horen (is echt cool!), het onderstel is redelijk sportief en de auto gaat best vooruit (0-100 in 7 sec). Maar dit ding weegt 1400 kilogram en heeft de luchtweerstand van een zeecontainer. Van het zogenaamde Mini kartgevoel krijg je weinig mee. De zit is veel te hoog. Maakt de auto het dan goed met een overdaad aan comfort en weelde? Nee, daar laat de Countryman ook weer steken vallen. De stoelen zijn te vlak, de achteras heeft moeite om hobbels te verwerken en je hebt erg veel last van windgeruis. Je hoort me niet zeggen dat dit een slechte auto is, er zit best wel potentie in. Alleen komt deze onvoldoende eruit. En voor 55k mag je meer verfijning verwachten.
Ik weet niet hoe een gewone Countryman rijdt en eigenlijk wil ik het ook niet weten. Maar deze rijdt ongetwijfeld comfortabeler en je bespaart heel veel centjes. Natuurlijk is de auto dan wat minder snel en spannend. Is dat erg? Natuurlijk niet! Een Countryman koop je niet om hard mee te rijden. Deze koop je voor je vriendin/vrouw als accessoire zodat ze in stijl de kids naar school kan brengen en haar vriendinnen naar de High Tea brunches in stijl kan vervoeren. Voor een kerel is deze auto niet cool. Je hebt veel bekijks, maar je ziet vooral mensen meewarig naar je kijken.
Chris Consumer Advice: wil je een accessoire voor je vrouw/vriendin kopen? Laat de Countryman Cooper Works links liggen. Dit is een auto voor marketeers. Ga voor je accessoires gewoon maar even naar http://www.zalando.nl/tassen-accessoires/. Of koop een Fiat 500 en bespaar heel wat centjes. Wil je wel een snel stijlicoontje met 4WD en waar je als kerel zelf ook wel eens een rondje in durft te rijden? Dan is de nieuwe Audi S1 misschien een betere keus. De S1 schijnt wel fijn te sturen en blaft binnen 5,8 seconden naar de 100 km/h. Of gewoon een Golf R. Saai maar wel doeltreffend.
Ik loop eerst een rondje langs de auto. De guitige koplampjes en de hoge carrosserie komen nogal vrouwelijk over terwijl de luchthapper, de dikke uitlaten, de uitgebouwde carrosserie en de zwarte velgen tamelijk agressief ogen. Het past niet echt bij elkaar. Je gaat met een fotomodel naar de Oscaruitreiking en onder haar strakke galajurkje draagt ze een legging. Dat werk zeg maar.
Ik stap in. Het interieur is grappig (de tuimelaartjes vind ik echt cool), maar tegelijkertijd zijn de gebruikte materialen opmerkelijk goedkoop. Dergelijke plasticsoorten tref je in een Nissan uit 1993 aan. Nu til ik niet zo zwaar aan materiaalgebruik en afwerking, tenslotte koop je een auto om te rijden en niet om te aaien. Maar de Mini die je hier ziet staan kost ruim 55.000 euro (kale basisversie kost 45k). Je leest het goed. 55 fucking duizend euro. We praten hier niet over een grote, luxe en comfortabele auto. Voor dit bedrag koop je ook een BMW 5 serie, of een Audi S3. Ik bedoel maar.
De Mini staat voordat ik een meter heb gereden al op een bijna niet meer te overbruggen achterstand. Misschien maakt het rijden nog wat goed. Het is tenslotte een Cooper Works. Dat schept verwachtingen. Een Cooper Works is luidruchtig, heftig en agressief. Tegelijkertijd is de Countryman lief, aaibaar, modieus en vooral heel erg hoog. En daar wringt het. De Mini stuurt niet onaardig, de uitlaat laat lekkere plofjes horen (is echt cool!), het onderstel is redelijk sportief en de auto gaat best vooruit (0-100 in 7 sec). Maar dit ding weegt 1400 kilogram en heeft de luchtweerstand van een zeecontainer. Van het zogenaamde Mini kartgevoel krijg je weinig mee. De zit is veel te hoog. Maakt de auto het dan goed met een overdaad aan comfort en weelde? Nee, daar laat de Countryman ook weer steken vallen. De stoelen zijn te vlak, de achteras heeft moeite om hobbels te verwerken en je hebt erg veel last van windgeruis. Je hoort me niet zeggen dat dit een slechte auto is, er zit best wel potentie in. Alleen komt deze onvoldoende eruit. En voor 55k mag je meer verfijning verwachten.
Ik weet niet hoe een gewone Countryman rijdt en eigenlijk wil ik het ook niet weten. Maar deze rijdt ongetwijfeld comfortabeler en je bespaart heel veel centjes. Natuurlijk is de auto dan wat minder snel en spannend. Is dat erg? Natuurlijk niet! Een Countryman koop je niet om hard mee te rijden. Deze koop je voor je vriendin/vrouw als accessoire zodat ze in stijl de kids naar school kan brengen en haar vriendinnen naar de High Tea brunches in stijl kan vervoeren. Voor een kerel is deze auto niet cool. Je hebt veel bekijks, maar je ziet vooral mensen meewarig naar je kijken.
Chris Consumer Advice: wil je een accessoire voor je vrouw/vriendin kopen? Laat de Countryman Cooper Works links liggen. Dit is een auto voor marketeers. Ga voor je accessoires gewoon maar even naar http://www.zalando.nl/tassen-accessoires/. Of koop een Fiat 500 en bespaar heel wat centjes. Wil je wel een snel stijlicoontje met 4WD en waar je als kerel zelf ook wel eens een rondje in durft te rijden? Dan is de nieuwe Audi S1 misschien een betere keus. De S1 schijnt wel fijn te sturen en blaft binnen 5,8 seconden naar de 100 km/h. Of gewoon een Golf R. Saai maar wel doeltreffend.
Laatst bewerkt: