MP3 bestandsfout

S

sjors1976

Sinds 3 weken in het bezit van een Octavia Greenline. Zeer tevreden.

Ik loop echter tegen het volgende aan. Als ik MP3's afspeel van mijn USB stick krijg ik af en toe een bestandsfout. Het probleem doet zich voor met MP3 bestanden die ik op mijn Mac bewerkt heb (ID3 tag gewijzigd). Onbewerkte MP3's werken probleemloos.

Als ik in een bestandsmap meerdere van deze files heb staan kan ik ze niet los selecteren. Na eventjes wachten begint het afspelen altijd bij het eerste nummer, waarna ik alleen vooruit en achteruit door de nummers kan spoelen. Ik kan dus niet van nummer 1 naar nummer 10 via mijn display.

Iemand hier ervaring mee en enig idee wat het kan zijn? Lijkt iets met bestandsformaat, maar uiteindelijk speelt hij de bestanden wel af.

Badnews

Senior Member
Staat in andere topic, OSX zet 2 bestanden neer, die beide gezien worden als 'mp3', echter is eentje meta data en de andere de echte MP3.
Dus je probeert non-mp3 bestanden af te spelen(dus de meta-data file) en krijgt dan natuurlijk een foutmelding. Ergens in het Navigatie topic staat hoe je dit (makkelijk) kan oplossen.

S

sjors1976

Dank je Badnews. Enig idee waar ergens in het Nav topic dit staat (er staat echt megaveel en de search biedt geen uitkomst...)

S

sjors1976

het proggie van jfk104 werkt! Echter blijf ik nog even zoeken of het niet makkelijker kan... Thx so far!

D

Deleted member 13589

Ik heb geconstateerd dat MP3-bestanden met de extensie .MP3 (hoofdletters) niet worden herkend. De extensie .mp3 (kleine letters) speelt hij probleemloos af.
De ID3-tag plaats ik met het programma MP3TAG, dit gaat geweldig. Zelfs het hoesje van de CD wordt probleemloos in mijn O3 weergegeven.

O3-Rider

Senior Member
Hmm mp3 of MP3 maakt voor zover ik weet niet uit, werkt gewoon. De bestanden die ik heb, werken op SD prima, maar op USB stopt bij op bepaalde momenten er spontaan mee en loopt het systeem soms vast.

Oogje

Senior Member
Mijn mp3's op telefoon bevatten ook netjes alle tags inclusief cover. De tag's zie ik bij bluetooth streaming wel, maar covers heb ik nog nooit gezien. Maar Columbus zou ook contactafbeeldingen moeten kunnen tonen, en die zie ik ook niet, terwijl ik bij de helft van mijn contacten een afbeelding heb (meesten via Whatsapp of LinkedIn). Android toont ze netjes, Columbus niet.

henriz

Forumguru
Iemand hier ervaring mee en enig idee wat het kan zijn?
Ja en nee. Bloedirritant! :mad:
Overigens heb ik het gelukkig niet wanneer ik enkel de ID3 tag gewijzigd heb. Alleen wanneer de MP3 door iTunes gemaakt is (bv rippen van CD) dan krijg ik bovenstaande.
De hele cd staat 2 keer in de lijst. De eerste keer met een _ voor de nummers. Die moet je overslaan, daarom duurt het even voordat het afspelen begint.

Ik zal het proggie van jfk104 ook eens proberen. Ben benieuwd.

leonpard

Actief lid
In mijn vorige auto had ik problemen met bestanden met variable bitrate, zou dat hier misschien ook het probleem kunnen zijn?

Ik had ook het probleem met dubbele bestanden, waarvan de dubbele een foutmelding gaf.
Ik heb een aparte map op de iMac gemaakt met de muziek die ik op de SD kaart wil hebben.
Daarna alle ID's met ID3 Editor in orde gemaakt, zo ook de album art niet groter dan 500x500.
Alles op de SD kaart gezet en nog in de iMac laten zitten.
Met het progje BlueHarvest alle DS_Store bestanden verwijderd.
Hup het SD kaartje in de auto en alles ziet er weer fantastisch uit zoals het hoort.
Dank aan het forum voor de oplossingen.
:cheers:

henriz

Forumguru
Ik heb eindelijk een echte oplossing voor dit probleem dat door OSX wordt veroorzaakt.
Mede met dank aan @RoelF in dit topic.

De ellende komt door allerlei bestanden die beginnen met een . en geen MP3 bestanden zijn. Deze mogen weg van je SD kaart. Hieronder beschrijf ik hoe je die rommel weg krijgt.

Dit is op eigen risico. Ik ga er van uit dat je niet al je muziek alleen maar op je SD kaart hebt staan en daarmee alles kwijt wanneer er iets mis gaat. ;)
Onderstaande commando's wissen alle bestanden op je SD kaart die beginnen met een '.' Dus als jij er een gewoonte van maakt om de bestandsnamen van je muziek met een '.' te laten beginnen, ga dan niet verder.

1. Zorg dat de SD-kaart in de computer zit en schrijfbaar is.
2. Open een terminal.
3. Geef eerst dit commando om de extra bestanden te vinden, om zeker te zijn dat je goed zit.
Code:
find /Volumes/SD32GB/ -name '.*' -type f
* Vervang SD32GB voor het label van jouw SD-kaart.
Dit levert waarschijnlijk honderden bestanden, waaronder een .DS_Store in iedere folder.

4. Geef dit commando on de extra bestanden te verwijderen.
Code:
find /Volumes/SD32GB/ -name '.*' -type f -delete
Dit kan even duren.
Nu zijn er alleen nog een paar systeemdirectories van OSX over die ook weg mogen.
Code:
rm -rf /Volumes/SD32GB/.Trashes
rm -rf /Volumes/SD32GB/.Spotlight-V100
rm -rf /Volumes/SD32GB/.fseventsd
Nog een keer stap 3 om zeker te weten dat alles weg is.
Verwijder nu SD kaart: rechtermuisklik op de SD kaart op het bureaublad, klik verwijder SD32GB (ofwel de naam van jouw kaart). Dit duurde bij mij een paar minuten voordat het icoon weg was en ik de SD kaart eruit kon trekken.
Open NIET de SD kaart in Finder. Als je dat doet kun je weer opnieuw beginnen.

Bovenaan Onderaan