Nieuwe luidsprekers in de deur (O1)

TimT

Forumguru
In mijn Octavia 1 wil ik graag nieuwe luidsprekers in de deuren gaan plaatsen.
Hebben jullie nog tips qua afmetingen van de luidsprekers, het liefst zou ik willen dat ze passen op de plek van de huidige luidsprekers. Want ik heb begrepen dat de O1 beperkte ruimte beschikbaar heeft in de diepte van de deur. Staat er overigens op het forum ook een beschrijving om de deurpanelen van de O1 te verwijderen? Kon ik zo gauw niet vinden.

Verder zoek ik een type luidsprekers die goed bij mijn radio (Sony Xplod) passen?

Wat ik graag wil is een voller geluid met iets meer bass, de auto hoeft niet uit elkaar te knallen zeg maar en van mij hoeft er geen subwoofer in de kofferbak te liggen. Ik vind het geluid op het moment er blikkerig en het lijkt alsof er iets los zit en mee trilt wat me ietwat irriteert.

Graag jullie tips!
 

Desperado

Forumguru
Voor zover ik weet kun je bij de O1 gewoon de luidsprekerroosters eruit wippen en dan de speaker losschroeven. Hoeft geen bekleding voor losgehaald worden. De afmeting is dacht ik 10 cm doorsnee. Elk type kan in principe wel, gewoon in de winkel kijken of je ze kunt beluisteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: TimT

Bakkertje

Forumguru
Kijk even op: http://www.pioneer.eu/eur/products/car_accessories/Skoda.html
Dan kun je jouw model kiezen en zien wat erin past. Daarmee zeg ik niet dat je luidsprekers van dat merk zou moeten monteren. Sterker nog, je kunt het beste even op zoek naar luidsprekers met een hoog rendement (> 90 dB/w).

Als je ermee aan de slag gaat wil ik je graag adviseren om achter de luidsprekers het blik van de deur aan de binnenkant te beplakken met loodbitumen (of ander anti resonantie materiaal). Daarmee win je veel qua klank.
 

TimT

Forumguru
Ongelofelijk wat een verschil!

Vandaag mijn cadeau voor mijn verjaardag gekregen, volgende week pas jarig, maar kon ze niet laten liggen tot woensdag natuurlijk :) Keuze is gevallen op de luidsprekers van Pioneer type TS0170Ci (17 cm) met van 170 watt. Bij deze set zaten ook 2 nieuwe tweeters.

Na een paar kleine problemen met het verwijden van de deurpanelen zitten mijn nieuwe luidsprekers in de auto. En heb nu al duidelijk veel beter geluid dan voorheen.

Ik heb nog een paar foto's geplaatst van alle punten waar je schroeven moet losdraaien om het deurpaneel los te kunnen krijgen.

1. Eerst alle zichtbare schroefjes aan de zijkant en onderkant van het paneel.
2. Wip de unit van respectievelijk de spiegelverstelling (links) en elektrische ramen (rechts) uit het paneel en hierachter zit 1 klein schroefje. (foto 1)
3a. Aan de bestuurderskant moet je de unit voor de elektrische ramen verwijderen, hierachter zitten 3 schroeven. (foto 2)
3b. Aan de bijrijderskant moet je het handvat 'doormidden breken'. Als beide delen van elkaar zijn zitten hier 2 schroeven. (foto 3)
4. Verwijder het paneel door het rust naar boven te tillen. Je moet wel even rekening houden met alle stekertjes, deze hebben namelijk korte snoertjes maar zijn allemaal eenvoudig los te koppelen. Als het paneel los zit moet het er ongeveer uit zien als foto 4.

Overigens is er bij mijn auto al eens gewerkt achter het paneel want het rubberschuim achtige materiaal is op meerdere plekken gescheurd en zaten er gaten in, wat overigens opmerkelijk is "gemaakt". Zelf maar weer met dubbelzijdig tape alles vastgeplakt en toen leek het weer ergens op.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    1 MB · Weergaven: 149
  • 2.jpg
    2.jpg
    1.013 KB · Weergaven: 146
  • 3.jpg
    3.jpg
    690 KB · Weergaven: 152
  • 4.jpg
    4.jpg
    1.009,3 KB · Weergaven: 146

TimT

Forumguru
maar was dit ook allemaal noodzakelijk om de speaker eruit te halen?

In principe kan je bij de luidsprekers door de roosters te verwijderen, heb ik gedaan door een pasje in de naad te drukken en ze zo voorzichtig los te maken. Ik heb echter ook de tweeters vervangen en daarvoor moest ik een nieuwe draad trekken naar de luidspreker in de deur en dus het deurpaneel eraf halen.
 

Antera

Donateur
Tweeters zitten er toch standaard al in? Tenminste bij mij wel. Dat schuim hoort er standaard niet achter. Dat is de vervanging van het plastic wat er origineel achter zit dus je paneel zal er al eerder af geweest zijn
 

Desperado

Forumguru
Goed om te weten. Ik moet de panelen er nog wel een keer af hebben omdat de vorige eigenaar er een zooitje van heeft gemaakt, maar voor het vervangen van de speaker is het goed te weten dat het niet nodig is.
 

TimT

Forumguru
Tweeters zitten er toch standaard al in? Tenminste bij mij wel. Dat schuim hoort er standaard niet achter. Dat is de vervanging van het plastic wat er origineel achter zit dus je paneel zal er al eerder af geweest zijn

Tweeters zitten er inderdaad standaard in maar er werd mij aangeraden om deze ook te vervangen omdat ze toch bij mijn nieuwe set zaten. Wist dat het paneel er vaker af geweest was. De uitstapverlichting werkte niet en mijn monteur wist mij bij het maken al te vertellen dat er ooit een beetje mee gerommeld was. Ik heb het nu eerst weer allemaal netjes gemaakt en gelukkig werkt alles.
 

TimT

Forumguru
Nee ik heb geen extra dempingsmateriaal toegevoegd. Ik heb na het installeren van de luidsprekers het paneel teruggehangen en uitgebreid getest. Hier ervoer ik al een veel "voller" geluid, ik denk dat dit ook te maken zou kunnen hebben met het schuim wat achter mijn panelen zit. Verdere aanpassingen vond ik dus niet nodig.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb onlangs (of eigenlijk al heel lang geleden... :bloos:) deze speakers van @TimT overgenomen.

Vanmiddag even geprobeerd ze te plaatsen. Ik kwam door tijdgebrek niet verder dan één speaker, die aan de bijrijderskant. Qua plug en play is eea gemakkelijk aan te sluiten. In tegenstelling tot wat Tim heeft gedaan, wilde ik liever niet de deurpanelen verwijderen. Ik heb inmiddels ervaring met de panelen verwijderen van de achterdeur (Raam in deur gevallen (reparatie raammechanisme)) en weet nu wat voor rot klus dat is. Op zich zijn de speakers zelf nl. verassend makkelijk te bereiken. Je klikt het rooster er zo uit:

speaker1.jpg

Hier zie je precies op welke plek de clips / weerhaakjes zitten op het beschermrooster (ond.nr. 1U4867150 voor als je dat onderdeel zoekt)

speaker2.jpg

Achterop vind je deze 2 stekkers. De binnenste gaat naar de tweeter, bovenin de deur (ik dacht dat de draadjes markeren handidg was, maar dat bleek achteraf helemaal niet nodig omdat de speakers parallel geschakeld zijn)
speaker4.jpg

Dan kan het er zo uit gaan zien met deze Pioneer speaker aangesloten mbv verloop stekkers:
speaker5.jpg

Waar ik tegenaan liep is dat het geluid voor geen meter klinkt. Er zit totaal geen basweergave in de nieuwe speaker. De OEM speaker in de deur van de bestuurderskant klinkt nog steeds beter (!) Mijn vermoeden is dat het geluid uit fase is. Het gekke is: de verloop stekkers passen maar op één manier. Het vreemde is ook, dat er geen + en - vermelding op de speaker vermeld staat. Wel zie ik een verschil in de grootte van de aansluiting; over de ene pool past een breed kabelschoentje, op de andere een dunne.
EDIT: kwam net het volgende tweakers topic tegen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/941887 met hetzelfde probleemomschrijving. Daar wordt gesteld dat de brede 'voet' (dat schijn je een faston aansluiting te noemen) de + is. Als vanuit de OEM stekker de rode draad de + is, dan is de speaker wel degelijk correct aangesloten op het moment (rode draad gaat naar wit/zwarte Pioneer draad in de verloopplug -> gaat naar brede faston aansluiting) :pieker:


Omdat ik daarnaast aan de bijgeleverde 2 verloopkabels te weinig heb (er zaten er maar 2 bij en je kunt er dus 2 per speaker aansluiting gebruiken) ga ik de klus nog eens over doen. Ik denk dat ik de OEM kabels, dus die uit de deur komen, van de stekker af knip en direct op de speakers ga monteren mbv kabelschoentjes. Dan heb ik zelf controle over de + en - pool en hoop ik op het gehoor af te kunnen leiden wanneer de speaker in fase is.

Opvallend trouwens, de OEM speakers zijn van Blaupunkt. Toch geen slechte waar, lijkt me?

Verder wil ik nog even kijken of ik de tweeters mee vervang (gewoon omdat ze er bij geleverd zitten) maar wil dus liever niet het deurpaneel daarvoor demonteren. Dus ook daar nog even kijken of ik de bestaande kabelboom voor kan gebruiken (ja moet kunnen) en of ik het speaker kapje bovenin de deur, waar de tweeter achter verstopt zit, gemakkelijk kan verwijderen. Ik heb al wat zitten morren, maar kreeg het nog niet voor elkaar.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Peter, de tweeter en woofer zijn misschien wel parallel geschakeld, maar als het goed is zit daar nog een filter voor. Als je dan de stekkers omwisselt, sluit je de tweeter aan op het bass signaal, en de woofer op het treble signaal, en dan kun je verwachten dat het geluid niet goed is.
 

turboturbo

Forumguru
Dat lijkt mij ook aannemelijk, @TurboBooster .

Als er nl. een filter zou zitten vóór de kabel naar de woofer speaker @Cordoba , dan zou het signaal ná dit filter zowel naar de woofer áls de tweeter gestuurd worden (omdat de aansluitingen pas bij de woofer parallel geschakeld worden) Dus dat is niet logisch, lijkt mij.

Tim helpt me via Whatsapp met wat tips dus daar ga ik binnenkort even verder mee. Ik keep y'all posted hier!
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik heb de schakeling niet gezien, maar als je je eerst een scheidingsfilter hebt, en daarna signaal voor tweeter en signaal voor woofer, zou omwisselen van de stekkers wel verklaren waarom het geluid niet goed klinkt. Ik begrijp uit dit verhaal dat het filter eigenlijk gewoon in de tweeter gebouwd zit, en neem aan dat er voor de woofer iets vergelijkbaars is. (filter kan afhankelijk van hoe het geplaatst is óf uit weerstand en spoel bestaan óf uit weerstand en condensator).
 

turboturbo

Forumguru
Klopt @Cordoba , mocht er sprake zijn van een filter vóór de woofer (en de tweeter) dan zou het niet logisch zijn dat Skoda de woofer en tweeter paralel schakelt bij de woofer.

In mijn vorige Skoda zat een aftermarket set waarbij dergelijke filters wel zaten. Vanaf de versterker ging er eerst een kabel naar het filter en dan vanaf het filter 2 aparte kabels naar de woofer en de tweeter. Van een dergelijke route kan hier simpelweg geen sprake zijn.

Maargoed, genoeg gepraat.... Eerst de boel weer eens open schroeven binnenkort :D
 
Bovenaan Onderaan