"Nieuwe" Superb met VAG-COM aanpassingen

Chicco_Himself

Forumguru
Omdat ik gisteren mijn Superb (2009) heb mogen ophalen had ik al een aantal topics doorgespit wat de mogelijkheden waren met VCDS en welke ik mogelijk zou willen aanpassen.

Ik wilde het volgende aanpassen:
1)
Anti-carjack AutoLock
2) Autosnelweg knipperen naar 4x zetten
3) Verborgen menu activeren

1 Is nog niet gelukt, blijkbaar moet ik me toch nog wat meer verdiepen in VCDS, ik kreeg een hele lijst met cijfers en letters te zien waarbij ik volgens de info een wijziging zou moeten aanbrengen in Byte 0, Bit 1 en Byte 0, Bit 2. Daar onder staat een lege regel waar ik van alles in kan typen, echter geen idee wat. Dus daar maar mooi met mijn vingers vanaf gebleven.
2 Hier zou ik bij "09-boordnet"/"aanpassen-10" en kanaal 13 de waarde moeten aanpassen echter hoe vaak ik ook probeer, ik krijg de melding "ERROR Channel 13 Not Available" Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?
3 Dit is wel gelukt, zonder problemen.

Dus als iemand een oplossing/antwoord heeft/weet voor nr 1 en 2 hoor ik het graag ;)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Zover ik kan zien niet bakkertje, maar ik zal de beschrijving er nog eens bij pakken en kijken waar dit zou moeten staan (of weet je evt de benaming zoals deze in de maxidot staat)? Er staan namelijk redelijk veel afkortingen (met een "." er achter) dat het vaak niet duidelijk is wat precies de functie is....
 

michelover

Forumguru
@ Chicco_Himself , nummer 1 kan in de MFA , het staat onder comfort en is de door open functie. Blz 31 van de manual.
 

kansberg

Forumguru
Misschien een domme vraag, maar beter toch gesteld dan nooit verteld.... Is dat moeilijk om te werken met Vag Com of VCDS zoals het tegenwoordig heet? En welk kabeltje heb ik erbij nodig? Het lijkt mij bijzonder interessant om mijn auto te kunnen 'lezen' maar ben nog huiverig omdat ik niet zo heel erg thuis ben in deze materie.....
 

CDK

Forumguru
@kansberg, VCDS is als je enig inzicht hebt niet heel ingewikkeld, je kan altijd eerst een back-up maken voordat je aanpassingen doet, zodat je die later kunt terugzetten heb ik begrepen. Altijd voor een originele Ross Tech kabel gaan en geen illegale kloonversie!!
 

kansberg

Forumguru
@Corné: Kijk, daar kan ik iig wat mee... ik zal eens gaan speuren naar zo'n Ross Tech kabel....De software heb ik inmiddels gedownload (HZH 12.12.2).
 

CDK

Forumguru
die software hoef je niet te downloaden, dat is namelijk illegale software, waar je weer problemen mee kan veroorzaken, schaf gewoon een originele Ross Tech kabel aan en je hebt levenslang gratis software updates, in NL te verkrijgen bij Priemus en Randstad Car Solutions
 

Chicco_Himself

Forumguru
@michelover gevonden! Heb eea ingesteld, morgen maar eens een stukje rijden. Sluiten bij rijden en openen bij stilstaan of zoiets heb ik aangevinkt..... Heb alleen het idee dat ik een ander boekje heb.... Op blz 31 staat bij mij eea over voorgloeien, koelvloeistoftemperatuur etc.... (boekje uit 2008 zo te zien :( )
 

ertromp

Forumguru
Voor die nummer 2: maak eens een schermafdruk wat je in beeld krijgt.
Staat er niet meer in de foutcode box? Dat veranderen van die comfort instelling voor knipperen is nl. zo'n basic instelling dat kan gewoon niet misgaan.
Ook gedaan / geprobeerd met bijvoorbeeld de beta versie van VCDS 14.6.1? (te gebruiken als je een legale kabel hebt)
 

CDK

Forumguru
Het verborgen menu van de Columbus wordt hier waarschijnlijk bedoeld , daar heb je niet zo heel veel aan overigens.
Je kan dan de versie van de firmware zien.
 

Antera

Donateur
Als je comfort knipperlicht wilt aanpassen kan je in adaption ook het dropdown menu openen en daarin moet deze dan ook staan. Kan ook zijn dat de jouwe nog de "oude" modules heeft en dan is het helaas niet mogelijk al lijkt me dat sterk
 

Chicco_Himself

Forumguru
Dan ga ik dat begin deze week ook eens proberen en gelijk een screenshot maken.
Wel valt me nu ineens in dat ik bij de "AutoScan" de volgende foutcode kreeg.
Wat me daarbij opvalt is tevens de tijd welke wordt aangegeven, 2058.14.15 ???
Misschien dat het iets met deze "fault" te maken heeft? :pieker:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 1K0-937-08x-09.clb
Part No SW: 1K0 937 087 A HW: 1K0 937 087 A
Component: BCM PQ35 H+ 020 0360
Revision: 00020000
Coding: 60990AB8D80508C040080084110089A405711BAE63208D605C4040000000
Shop #: WSC 35110 377 00999
VCID: 2F6DF5377EE897663D9-807A

Subsystem 1 - Part No: 3T1 955 119 Labels: 1KX-955-119.CLB
Component: Wischer 08040 22 0602
Coding: 00D7B7

Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AH Labels: 1K0-955-559-AG.CLB
Component: RLS 220409 05 54 0402
Coding: 0730ED

1 Fault Found:
01520 - Rain and Light Recognition Sensor (G397)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 171
Mileage: 107700 km
Time Indication: 0
Date: 2058.14.15
Time: 10:08:48

Freeze Frame:
Term 15 Off
Voltage: 12.75 V
OFF
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

ertromp

Forumguru
Die foutcode (op je licht- en regensensor) heeft geen invloed op het aantal malen knipperen instellen.

Werkt je licht- en regensensor wel normaal?

Hier het stukje anatomie op een dergelijke fout:
01520 - Rain and Light Recognition Sensor (G397) Dit is het foutcode nummer
008 - Implausible Signal - Intermittent Dit is de foutcode omschrijving waarschijnlijk een verkeerde meetwaarde die "af en toe" dus intermitterend optreedt.
Fault Status: 00101000 Dat is een binaire waarde die de status signaleert ten tijde dat de storing is opgetreden
Fault Priority: 2 Classificatie voor de importantie van de melding. Waarbij 2 een waarde zou zijn waarvoor je de werkplaats moet opzoeken maar dat zou je zelf verder kunnen testen of dat nodig is. Eerst heel basaal met een reset beginnen.
Fault Frequency: 2 Hoe vaak de storing is opgetreden

Zie ook onderstaande afbeelding met dank aan Ross Tech waarmee je zelf de foutcodes kunt ontlenen.

Anatomy van de foutcode.jpg

Dit stuk is tot stand gekomen met de medewerking van DrPeter van Ross Tech!
 
Bovenaan Onderaan