O3 geschikt voor ledverlichting fietsendrager?

1983jeroen

Forumguru
Ik wil een nieuwe fietsendrager kopen, maar die heeft led verlichting. Las in een review al dat sommige gebruikers problemen hebben met de aansturing vanuit de auto. 1 schreef over de auto opnieuw laten programmeren voor led.
Hoe is dat bij de O3?
Ik heb een Westfalia haak door de dealer laten monteren bij aanschaf.
Achterlichten van de auto zijn volledig Led.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb jaren geleden een Thule fietsdrager aangeschaft met volledig led, inclusief mistachterlicht en achteruitrijlichten. Nooit enig probleem mee gehad, alles werkt zoals het koet. Zelfs het mistachterachterlicht vvan de auto wordt netjes afgeschakeld als de fietsdrager of de caravan is aangesloten - alles 13-polig.
Volgens mij is de canbus helemaal niet zo kritisch m.b.t. hetgeen er aan het trekhaakstopcontact wordt aangesloten, simpelweg omdat dit in de praktijk nog wel eens kan variëren. Dit in tegenstelling tot alle "eigen" lampjes van de auto, die zijn uiteraard tot in detail bekend bij het systeem. Als je daaraan iets verandert, dan moet je 'm wel bijscholen.
Mijn Leon schiet bv. ook niet in de stress als ik eens een van de buurman geleende geleende oudere aanhanger meeneem die ik met z'n 7-polige stekker via een verloop inprik - terwijl hij vervolgens toch wel signaleerde dat er een achterlicht niet goed werkte. Ook het extra richtingaanwijzercontrolelampje (met de 2 pijltjes) werkt gewoon, ongeacht wat ik erachter knoop.

Dus ik zou me geen zorgen vooraf maken: gewoon aansluiten en proberen. Dikke kans dat het gewoon werkt.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb op mijn aanhanger LED-verlichting gemonteerd en dat werkt prima achter m’n 2012 S2C met canbus en een aftermarket Westfalia trekhaak (13-polig).
 

Okkie2017

Actief lid
Ik heb vorig jaar een nieuwe fietsendrager met halogeenverlichting aangeschaft.
De fietsendrager is voorzien van een 13 polige stekker en is uitgerust met mist en achteruitrijlicht.

Aangezien ik alle lampen van de auto die nog in halogeen uitgerust waren heb vervangen voor LED lampen, vond ik het mooier om ook alle lampen van de fietsdrager te vervangen voor LED lampen. Gelijke knipperlichten, kentekenverlichting en achteruitrijverlichting.

Dit ging zonder problemen.

Met wat hierboven al gezegd wordt, denk ik ook niet dat de verlichting van de aanhanger / fietsendrager op het canbus systeem aangesloten zit. De auto herkent namelijk niet of er een aanhanger / fietsendrager met halogeen of LED verlichting gekoppeld is.
 

eriktv

Forumguru
Ik denk dat hij wel op de canbus zit, maar dat die er kennelijk mee om kan gaan. Ik kreeg namelijk via de maxidot om de haverklap meldingen van een kapot lampje op de aanhanger, zelfs speciefiek welk lampje. Terechte meldingen, wat dan ook direct reden was om de hele elektra te vernieuwen op de aanhanger :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
Ligt niet aan de auto maar aan de trekhaak module die bepaald of led kan of niet. Je hebt modules die ook LED verlichting van de aanhanger ondersteunen
 

1983jeroen

Forumguru
Heb inmiddels voor een ander model gekozen dat gewone lampjes heeft dus hoef me er nu ook niet druk om te maken ;)
 
Bovenaan Onderaan