OBD11 dongle kapot, foto nodig

elsinga

Forumguru
Allen, ik kreeg de OBD11 dongle bij een auto heel slecht uit de OBD2 poort en bij het verwijderen schoot het kapje er af. Ook bleek het bovenste printplaatje los te zijn gegaan. Bij OBDeleven.com kunnen ze mijn order niet meer terugvinden en ik moet dus zelf aan de reparatie. Lijkt op 3x een soldering maken, wat best moet kunnen lukken. Alleen... hoe zit het printje op de rest vast?

Vraag: wie wil zijn witte (gen 1) OBD11 dongle eens openmaken en een foto maken van hoe het bovenste printje op de rest vast zit? Kapje verwijderen is niet lastig, zit gewoon vast geklikt. obd11.jpg
 

elsinga

Forumguru
Duidelijke foto, maar ik heb kennelijk een andere versie van de printplaatjes. Er komt te weinig overeen om een gokje te wagen, ben ik bang.

Hmmm... ik zie nu bij nog beter kijken dat het lijkt alsof er op mijn printplaatje waar de losse op hoort 3 soldeervlakjes missen en die lijken aan de 3 soldering van de losse print te zitten. Dat kan beteken dat ik wel de plek weet waar de boel vast moet worden gesoldeerd, maar geen printbaan meer heb om dat te doen.... Wellicht dus een dongle afgeschreven...
 

EdK

Forumguru
maar geen printbaan meer heb om dat te doen
Ook geen klein stukje meer waardoor je met stukje koperdraad de verbinding weer naar pootje kan maken ?
Veel meer er aan verpesten kan nu toch niet meer, kan er alleen nog een leuke uitdaging van maken
En werkt hij weer dan lekker ingieten met kunsthars zodat 1 geheel word en je de boel niet meer kunt stuk trekken...:koffie:
 

Janno

Forumguru
Zo te horen heb je dus de soldeerpads losgetrokken. Normaal inderdaad wel te fixen, indien nodig even een stukje trace blootleggen en daarop solderen zoals hierboven ook al werd geadviseerd.
 

hemi24

Forumguru
Tenzij het heel duidelijk is wat er nu gesoldeerd moet worden, vind ik dit behoorlijk riskant om een dergelijke dongle straks een auto van wellicht 40k of meer van een ander te steken om veranderingen door te voeren…

:lezen:
 

elsinga

Forumguru
De printbanen zijn dermate klein dat ik dat niet ga solderen. Maar wellicht dat een collega zendamateur hier wil helpen.
 

Janno

Forumguru
Tenzij het heel duidelijk is wat er nu gesoldeerd moet worden, vind ik dit behoorlijk riskant om een dergelijke dongle straks een auto van wellicht 40k of meer van een ander te steken om veranderingen door te voeren…

:lezen:
Valt wel mee, als ik de foto zo bekijk is het bordje waar de antenne op zit (die dikke kronkellijn) afgebroken. En als het maar 3 pads zijn, valt dat in ieder geval niet te missen. Ik zou het wel aandurven, maar woon helaas aan de andere kant van het land.
 

hemi24

Forumguru
Als het niet te missen is, snap ik de vraag hier niet helemaal en daarbij zie op de foto van @Wouter1 al 5 solderingen aan één kant…
 
Bovenaan Onderaan