Octavia 1 Combi 1.8T

turboturbo

Forumguru
Welkom @Sjabba

We delen de passie voor de 1.8T zie ik :)

Was je bewust op zoek naar een Octavia met deze motor?

Enne... In het 'mijn auto' topic hoort natuurlijk tenminste een foto :)

Sjabba

Senior Member
Dank jullie. Ik zocht idd specifiek naar een uitvoering met deze motor. Veel goede verhalen over gehoord en rijdt heerlijk. Enige wat me opvalt is dat hij het starten hij tijdens het aanslaan redelijk rauw is. De eerste paar omwentelingen. Hij slaat aan als een diesel en zodra hij draait is dat weg. Na de eerste lange rit klonk hij stationair ook redelijk rauw met een warme motor.

turboturbo

Forumguru
Enige wat me opvalt is dat hij het starten hij tijdens het aanslaan redelijk rauw is. De eerste paar omwentelingen. Hij slaat aan als een diesel en zodra hij draait is dat weg.
doet die van mij ook. Je hoort bij mijn Octavia zelfs heel kort de ratel van de ketting (nokkenas ketting?) Ook zit er een haarscheurtje in het spruitstuk waardoor die heel even rammelt totdat de boel uitzet door de warmte en hij zichzelf weer zet. Verder sputtert ie best wat tijdens de eerste 30 seconden bij het wegrijden.

Toevallig vanochtend even kunnen opnemen hoe de koude start van mijn Octavia klinkt:

Laatst bewerkt:

Sjabba

Senior Member
Ja hij is idd (te) hoog. Er zitten hulpveren achter onder. Ik twijfel nu of ik die laat weghalen en dan zo laat of meteen Eibach pro eronder laat zetten.
Eerst maar eens de mankementjes doen..

turboturbo

Forumguru
Die 15" wieltjes helpen natuurlijk ook niet -> snel een setje 5 x 100 in 16 inch zoeken! @Blackokkie2 had onlangs een mooie set te koop staan, maar die is geloof ik inmiddels verkocht.

Sjabba

Senior Member
Zo DAB+ zit erin, helaas werkte de splitter niet voldoende voor DAB ontvangst dus een raamantenne van Kenwood geplaatst. Ook meteen een carkit functie, maar ik bel liever niet als ik rijd..
Daarnaast nieuwe matjes en flexwipers.
Deurcontact is ook weer gemaakt dus geen lampen meer laten branden per ongeluk.
Nu nog een hele lijst met andere dingen en wensen...

oco1979

Forumguru
paar aandachtspunten: bobines durven wel eens de geest geven.
- Gaspedaal
- achterklepslot
- sierlijst voorruit kan loskomen
- geluid transmissie

Deze zijn door de fabriek erkent als probleem,mogelijks zijn deze fouten al voorgekomen en hersteld.

Tis maar een tip ;).

Veel rijgenot met de wagen

Sjabba

Senior Member
Zo afgelopen weekend de voorspeakers vervangen. 1tje kraakte vooral. Nu een composet van Hertz erin. Weer een mooi geluidje nu.
Binnenkort toch de hele distributie opnieuw laten vervangen. De rammel kwam toch daar vandaan en er zit nu Gates op, komt origineel op.
Oja, en hij is gechipt bij vagtechniek, nu zo'n 220hp en 340nm.
Zodra de riem vervangen is eens rondkijken voor een setje dempers en veren. Wil niet te laag en niet teveel comfort verliezen.

Sjabba

Senior Member
Met dank aan Antera!
Zeer fijn contact via de mail, niet te beroerd om je van uitgebreid advies te voorzien.

Sjabba

Senior Member
Zo inmiddels een nieuwe distributieriem, waterpomp en spanrol gehad. En wat extra speakers geplaatst.
Volgende week een setje nieuwe wielen met all-season banden en een nieuwe koppeling.
Hij bevalt zeer goed!

Bovenaan Onderaan