Neptukker
Forumguru
Gisteren bij JD Engineering in Lochem geweest om mijn Skoda Octavia II 1.4 tsi combi handbak (2009) te laten chiptunen. Omdat de auto origineel was (geen ander uitlaat e.d.) is volstaat een zogenaamde "standaard chip", software specifiek geschreven voor de 122/125 pk 1.4 tsi van de VAG groep. Het aantal Newtonmeter zou van 200 naar 270 gaan met een vermogens stijging naar 150 pk.
Het tunen zelf is door de moderne methodes weinig spannend om te volgen. Software wordt in de auto uitgelezen, op kantoor aangepast en vervolgens weer teruggelezen in de auto. Bij het uitlezen werd gelijk gekeken of er niet foutcodes in de auto opgeslagen waren die wijzen op één of andere storing.
Voorzien van de nieuwe software samen met Mark (raceend op dit forum) een testrit gemaakt om te voelen en te loggen (laptop aangesloten aan computer auto) hoe de software functioneert. Met Mark aan het stuur kwam naar voren dat volgas optrekken vanaf lage toeren (+/- 1200 rpm) in zijn 3 en volgas in zijn 6 vanaf 50 km/h de auto licht hortend op gang kwam in de lage toeren. Eenmaal hoger in de toeren liep de boel gelijk als een zonnetje. Hoewel dit situaties zijn die je dagelijks niet laat gebeuren (je schakelt dan terug) was Mark niet tevreden over dit effect. Op de punten waarop dit zich voordeed middels zogenaamde “markers” aangegeven in de lopende datalog op welke momenten het beter moest.
Met behulp van de ingewonnen data heeft Jeroen Dik vervolgens de tuning software specifiek voor mijn auto aangepast. Deze is wederom ingelezen om op weg te gaan naar testrit 2. Bij deze testrit was het hortende effect nog minder maar nog steeds aanwezig. Wederom is alles gelogd zodat hiermee de tuning verder verbetert kon worden.
Het hele proces van software aanpassingen nog een keer doorlopen om uiteindelijk bij testrit 3 uit te komen. Als je een enorme zeikerd wil zijn dan kon je stellen dat vol optrekken vanuit lage toen in zijn drie nog wat hikjes vertoonde over een klein toerengebied. De conclusie was dat het allerlaatste beetje perfectie waarschijnlijk met een hogere benzinekwaliteit bereikt wordt. BP ultimate tanken zal het laatste beetje verschil maken. Mocht ik het nauwelijks merkbare hikken niet willen dan was het ook mogelijk om de maximale turbodruk wat te verlagen, maar dan heb je uiteraard wat minder Nm en pk’s.
Wat ik wel wil aangeven dat dat hikken met de standaard Skoda software veel meer aanwezig was. Daarmee ging je echt niet op met 60 km/h in zijn 6, laat staan met 50 km/h. Ook kun je rotondes makkelijk in zijn 3 doen, dat is in de standaard Skoda setting niet echt aan te raden.
In goed overleg is besloten om het bij deze setting te laten. Mocht ik om wat van reden in de praktijk toch niet tevreden zijn, dan mag ik altijd terugkomen om dit aan te laten passen. Als laatste is de boel nog “geflashed” zodat foutmeldingen ontstaan door het laden van nieuwe software gewist werd.
Dankzij de fijneslijperij heeft het gehele proces een hele morgen is beslag genomen en dat was het wachten waard. De eerste indrukken zijn erg positief. Het is nog steeds dezelfde auto maar dan met een grote plus. Alles is net dat beetje meer waardoor de auto nog fijner wordt dan deze al was. Standaard is de 1.4 tsi een heerlijke auto en het bleek nog beter te kunnen. Je merkt bij normaal spitsverkeer al duidelijk het verschil omdat alles (dus ook in de lage toeren) net wat soepeler gaat. Invoegen op de snelweg is helemaal een feest. Heerlijk!
Als ik meer kilometers erop heb zitten vertel ik meer over het motorgedrag.
P.s. Het gevoel wat de auto geeft is dat je nu echt to elf kunt gaan.
YouTube - Spinal Tap - 11
Het tunen zelf is door de moderne methodes weinig spannend om te volgen. Software wordt in de auto uitgelezen, op kantoor aangepast en vervolgens weer teruggelezen in de auto. Bij het uitlezen werd gelijk gekeken of er niet foutcodes in de auto opgeslagen waren die wijzen op één of andere storing.
Voorzien van de nieuwe software samen met Mark (raceend op dit forum) een testrit gemaakt om te voelen en te loggen (laptop aangesloten aan computer auto) hoe de software functioneert. Met Mark aan het stuur kwam naar voren dat volgas optrekken vanaf lage toeren (+/- 1200 rpm) in zijn 3 en volgas in zijn 6 vanaf 50 km/h de auto licht hortend op gang kwam in de lage toeren. Eenmaal hoger in de toeren liep de boel gelijk als een zonnetje. Hoewel dit situaties zijn die je dagelijks niet laat gebeuren (je schakelt dan terug) was Mark niet tevreden over dit effect. Op de punten waarop dit zich voordeed middels zogenaamde “markers” aangegeven in de lopende datalog op welke momenten het beter moest.
Met behulp van de ingewonnen data heeft Jeroen Dik vervolgens de tuning software specifiek voor mijn auto aangepast. Deze is wederom ingelezen om op weg te gaan naar testrit 2. Bij deze testrit was het hortende effect nog minder maar nog steeds aanwezig. Wederom is alles gelogd zodat hiermee de tuning verder verbetert kon worden.
Het hele proces van software aanpassingen nog een keer doorlopen om uiteindelijk bij testrit 3 uit te komen. Als je een enorme zeikerd wil zijn dan kon je stellen dat vol optrekken vanuit lage toen in zijn drie nog wat hikjes vertoonde over een klein toerengebied. De conclusie was dat het allerlaatste beetje perfectie waarschijnlijk met een hogere benzinekwaliteit bereikt wordt. BP ultimate tanken zal het laatste beetje verschil maken. Mocht ik het nauwelijks merkbare hikken niet willen dan was het ook mogelijk om de maximale turbodruk wat te verlagen, maar dan heb je uiteraard wat minder Nm en pk’s.
Wat ik wel wil aangeven dat dat hikken met de standaard Skoda software veel meer aanwezig was. Daarmee ging je echt niet op met 60 km/h in zijn 6, laat staan met 50 km/h. Ook kun je rotondes makkelijk in zijn 3 doen, dat is in de standaard Skoda setting niet echt aan te raden.
In goed overleg is besloten om het bij deze setting te laten. Mocht ik om wat van reden in de praktijk toch niet tevreden zijn, dan mag ik altijd terugkomen om dit aan te laten passen. Als laatste is de boel nog “geflashed” zodat foutmeldingen ontstaan door het laden van nieuwe software gewist werd.
Dankzij de fijneslijperij heeft het gehele proces een hele morgen is beslag genomen en dat was het wachten waard. De eerste indrukken zijn erg positief. Het is nog steeds dezelfde auto maar dan met een grote plus. Alles is net dat beetje meer waardoor de auto nog fijner wordt dan deze al was. Standaard is de 1.4 tsi een heerlijke auto en het bleek nog beter te kunnen. Je merkt bij normaal spitsverkeer al duidelijk het verschil omdat alles (dus ook in de lage toeren) net wat soepeler gaat. Invoegen op de snelweg is helemaal een feest. Heerlijk!
Als ik meer kilometers erop heb zitten vertel ik meer over het motorgedrag.
P.s. Het gevoel wat de auto geeft is dat je nu echt to elf kunt gaan.
YouTube - Spinal Tap - 11