Raar brommetje linksvoor - wiellager?

Boet

Actief lid
Waarde heren (en incidentele dames uiteraard:D

Sinds een paar weken heb ik een nogal vreemd probleem ontdekt, geprobeerd te verhelpen en helaas gefaald. Lees en huiver...

Brommetje linksvoor. Bij rechterbochten volop aanwezig, bij linkerbochten totaal áfwezig. Mijn conclusie destijds: wiellager.

Dus: wiellager aangeschaft. Eronder laten zetten. Brommetje weg.

Precies één dag dus. Daarna was het brommetje (inmiddels aardig hoorbaar) weer terug. Vreemd detail tijdens het wisselen van het lager was ook dat het oude lager totaal géén geluid gaf toen we ermee bezig waren.

Dus wat experimentjes gedaan: bandenspanning flink opgevoerd. Geen resultaat. Voor naar achteren toe en vice-versa. Geen effect.

Mijns inziens lijkt het dus géén wiellager te zijn, hoewel het wél zo klinkt. Gecupte banden lijkt dus ook niet het probleem te zijn.

Daarom mijn vraag: hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ik heb inmiddels het punt genaderd dat ik door mijn opties heen ben.

Mijn dank is nú al groot!
 

Noord26

Forumguru
Heb je al eens banden gewisseld? Bijvoorbeeld van voor naar achter, zodat je kan uitsluiten dat het niet aan de velg of band ligt?
 

Chatslet

Forumguru
Kan het geluid niet gewoon uit de motorruimte komen? Daar zitten ook nog aardig wat bewegende delen zoals een dynamo, aircopomp, waterpomp etc...
 

Boet

Actief lid
@Noord26 - heb ik gedaan, maar niet heel duidelijk hier neergezet. Had geen enkel effect.

@Chatslet - brommetje is er alleen als er druk op het linker voorwiel gezet wordt en -zo te horen- alleen bij een snelheid boven de 40 km/h. Of ik gas geef of gas loslaat maakt niets uit. Vandaar dat een aandrijfas al heb afgevoerd als mogelijkheid.

Of ik zou een -nogal link- experiment moeten proberen; een bocht induiken en dan de motor afzetten....

Hoe dan ook gaat volgende week de Roomster de brug op, maar ik hoop hier nog een aantal bruikbare suggesties te vinden, zodat ik meer gericht aan de gang kan. Dank voor de input zo ver:)
 

Boet

Actief lid
Update:

Roomster is eerst onderworpen aan een rigoureuze testrit, waarbij aan het licht kwam dat er verschil zat tussen het maken van een linker- en een rechterbocht. Brommetje was luid en duidelijk aanwezig. Daarna een visuele inspectie gedaan. Hieruit bleek dat er meer ruimte tussen wiel en wielkast zat als links met rechts werd vergeleken.

Met deze kennis gewapend ben ik richting Profile Tyrecenter gegaan vlakbij mijn werk. Daar werd een flinke afwijking geconstateerd (wielvlucht?) tussen links- en rechtsvoor. Vergelijk het maar met een kind met x-benen en naar binnen staande voeten:). Geen wonder dat er flinke herrie vanaf kwam.

Hoe dan ook; brommetje is voor 80% weg. Doet me toch vermoeden dat het lager voor de kat zijn ... is vervangen:(.

Maar het rijdt briljant!
 

EdZ

Donateur
Mijn interesse was gewekt door de probleemomschrijving. Alleen kan ik de klank "brommetje" niet goed plaatsen.
Wat ik heb is in met name bochten naar links, maar ook wel in veel mindere mate rechts/incidenteel rechtuit, een soort van schurend geluid. Bij iedere omwenteling van het (linker?)wiel.

Het geluid is aanwezig sinds eind april, soms bijna weg en soms nadrukkelijk aanwezig. Kan er geen peil op trekken. Mijn (bovag) garage zei in den beginne na een kort ritje dat het het wiellager was, maar ik twijfel nogal. De (andere) garage waar ik hem heb gekocht heeft er een uur aan besteed maar kon geen echte oorzaak vinden. Velgen/banden zijn nu de wintervariant en dat maakt niks uit.

Ik denk zelf dat het de schijven zijn. Er zit nogal wat roest aan de randen (echt een paar millimeter dikker dan de schijven) en ik denk dat dat ook verklaart dat het soms nadrukkelijk aanwezig is en soms niet (na regen/droog weer). Ik heb al een set schijven en blokken klaar liggen. Mocht dat het niet verhelpen dan zal ik zeker eens de wielvlucht laten bekijken.

Bij een wiellager verwacht ik een zoemend geluid en bij een homokineet een knarsend geluid. Daarnaast: als het één van die twee zou zijn zou het inmiddels 10.000 km verder niet meer om aan te horen moeten zijn, lijkt mij. Ik ben er twee keer mee naar de Allgäu geweest.

Mocht iemand nog een (liefst goedkope) suggestie hebben dan hoor ik het graag...
 

Canon-Eye

Forumguru
@EdZ: Al gecontroleerd of er misschien een klein beetje speling op het lager zit? Dat zou kunnen verklaren waarom het (vaker) voorkomt bij een bepaalde bocht.
 

EdZ

Donateur
@EdZ: Al gecontroleerd of er misschien een klein beetje speling op het lager zit?
Ik ga ervan uit dat de verkopende garage dat heeft gedaan. Het geluid is sindsdien niet erger geworden, dus ik denk dat dat het niet is. Ik hoop het niet trouwens, vervangen van een lager is ook niet echt goedkoop geloof ik.

Ik begin met vervangen van de schijven. Dat werd sowieso al tijd.
 

Boet

Actief lid
Dat 'schuren' lijkt m.i. inderdaad een schijvenkwestie. In mijn geval is het brommetje een soort van gonzend geluid, vandaar dat ik in eerste instantie aan een lager dacht en het ding dan ook heb laten vervangen.

Brommetje is overigens weer terug:(, maar alles in het vooronder zit keurig vast. Net als bij jou niets te vinden. Ik rij dus lekker door en wacht tot er iets verandert (wat niet is gebeurd na zowat 40.000 km).

Als het wellicht toch de schijven zijn in jouw geval, kun je niet eens de roest eraf schuren en zien wat dat voor effect heeft?
 

EdZ

Donateur
Als het wellicht toch de schijven zijn in jouw geval, kun je niet eens de roest eraf schuren en zien wat dat voor effect heeft?
Daar heb ik aan zitten denken maar het niet meer gedaan omdat ik de schijven toch wilde vervangen. De roestrand vond ik vrij groot en omdat het geventileerde schijven zijn zal het er van binnen niet anders uitzien. Voor rond de honderd euro heb je al een set schijven + blokken dus daar ga ik het niet voor laten.
 

Chatslet

Forumguru
Je moet ook niet alleen maar een kant schoon maken. Gewoon op een krik zetten, wiel er af trekken en je kunt overal bij. Beetje remmenreiniger er op, dan ga je met een staalborsteltje aan de gang en daar na spuit je de schijf weer in met remmenreiniger, laat je het 10 minuten in werken en poets je de schijn schoon met een oude doek. Als je alles hebt gedaan ga je een stuk rijden en ga je vervolgens een paar keer stevig in de ankers om de schijven wat op te warmen. Daarna rij je weer een stuk voordat je de auto weg zet zodat de schijven weer mooi af koelen en klaar ben je.
 

EdZ

Donateur
Nou, de schijven en blokken zijn vervangen. Het "schurende geluid" is wel minder/anders - maar niet weg. Ikke niet meer begrijp. Het klinkt echt niet als een lager en als dat het wel zou zijn, verwacht ik dat het geluid na 10.000 km wel een stuk erger zou zijn. Dat geldt ook als het de homokineet zou zijn, lijkt me.

Voorlopig rij ik maar door, ik zal binnenkort (zodra het wat beter weer wordt) zelf eens rondom de remklauw kijken. Ik neem aan dat er niet ineens een wiel afvalt of zo.
 

Chatslet

Forumguru
Lijkt me toch op een rem die aanloopt. Voel je warmte van het wiel af komen als je een flink stuk gereden hebt? Of ruik je dan vreemde luchtjes?
 

EdZ

Donateur
Nee, maar dat komt ook omdat het alleen optreedt in een flauwe bocht naar links en *heel soms* rechtuit of rechts. Het krijgt zo niet de tijd om warm te worden. Ik wahct wel op beter weer en kruip er dan zelf eens onder.
 

Chatslet

Forumguru
Als je flinkt op de rem trapt wordt veranderd het dan? Heb namelijk precies het zelfde gehad met een Ford Mondeo, was ook eenrem die bleef hangen.
 

EdZ

Donateur
Daar kan ik inderdaad ook wel naar kijken. Misschien blijft een zuiger een beetje hangen en raakt een blok net de schijf. Bij hard intrappen merk ik weinig verschil, maar dat is mede omdat de vaart er dan uit is. Misschien eens een lange flauwe bocht opzoeken....
 

EdZ

Donateur
Ik zie dat ik op dit al oude bericht nooit meer de oorzaak heb gemeld. Voor de volledigheid: het wiellager rechtsvoor is een paar maanden terug vervangen :(. Het geluid kwam intussen meer dan duidelijk uit die hoek.
 
Bovenaan Onderaan