Reparatie 1.8 tsi ivm hoog olieverbruik

RogerS

Forumguru
Omdat het olieverbruik tijdens de vakantie wel erg hoog was opgelopen en dat onze beste dealer (not) "Wealer" geen enkele coulance kon toezeggen voordat de oliemeeting zou worden uitgevoerd, heb ik maar als klant definitief afscheid genomen van Wealer.

Eerst nog contact gehad met TVS engineering maar zij voeren deze reparatie niet uit. Op hetzelfde moment was er in het topic over hoog olieverbruik ook een link geplaatst van Hartog Tuning. Na enkele emails besloten om bij Hartog tuning de reparatie te laten uitvoeren ondanks dat Alkmaar niet echt naast de deur ligt (Born Limburg).

Afgelopen zaterdag om 9:15 de auto afgeleverd bij Hartog Tuning en vandaag zijn ze er al aan begonnen. Naast het olieverbruik ook nog de volgende gebreken vastgesteld:
  • Lekkende waterpomp (was bekend, gebeurt op vakantie en een lokale dealer had pas na anderhalve week de tijd om dit te repareren. Dus toen maar een 4 liter fles koelvloeistof gekocht en maar uitzingen tot de grote motor revisie. In de afgelopen 4 weken in totaal 3 liter koelvloeistof bijgevuld..)
  • Inlaatspruitstuk defect. Ik had direct na aankomst thuis een paar dagen dat het motorlampje brandde en Torque Pro gaaf aan storing P2015. Helaas gaf Hartog Tuning aan dat het inlaatspruitstuk toch defect is...
Dus deze onderdelen ook maar direct laten vervangen. Een positief punt. In het voorjaar koelde de airco niet meer goed en deze heb ik toen laten bijvullen inclusief detectievloeistof. Pedro Hartog heeft hier ook naar gekeken en gelukkig blijkt er geen lek te zitten in het airco circuit.

Hier alvast de eerste paar foto's (kijk en huiver):
2015-10-05 17.04.18.jpg 2015-10-05 17.04.25.jpg
 

Jewepe

Forumguru
Wat een ravage! Pedro heeft wel een hele goede roep in de markt, dus ik vertrouw erop dat alles goedkomt.
 

Taffy

Forumguru
Schrik hier toch wel van, wat ziet het er uit :nailbiting:
Ook ik zal dit met veel interesse volgen aangezien wij exact dezelfde auto hebben......

Succes..
 

ertromp

Forumguru
Leuk alvast de foto's
Zou je willen vragen of ze ook foto's van de zuigers/zuigerveren willen sturen want daar draait het tenslotte om
 

RogerS

Forumguru
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de mensen mijn post leuk vinden. :fool:
Het is eigenlijk om te huilen als je de foto's ziet en wat het reparatiegrapje zal gaan kosten. :nailbiting:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
Jeps, het is niet leuk omdat het is gebeurd Met een like kan je ook iemand ondersteunen.Een 'dankje' dat je de moeite doet dit met ons te delen.

Ik volg dit topic ook - heb ook een 1.8 tsi met tot dusverre nog geen olie problemen.
 

RogerS

Forumguru
Jeps, het is niet leuk omdat het is gebeurd Met een like kan je ook iemand ondersteunen.Een 'dankje' dat je de moeite doet dit met ons te delen.

Ik volg dit topic ook - heb ook een 1.8 tsi met tot dusverre nog geen olie problemen.
Hallo @Highway hoeveel km heeft je auto al gereden?
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad een hoop zooi op de zuigers. Heb je ook foto's van de andere helft, oftewel de binnenzijde van de cilinderkop? En hoe zag het inlaatspruitstuk er uit?
 

Highway

Forumguru
@RogerS ik heb helaas geen inzicht in de historie van de auto. Het is een leaseauto geweest maar de lease maatschappij wil geen informatie delen.

Bij het reinigen van de motor (dmv wallnut blasting) bleek de motor al erg schoon te zijn. Kettingspanner is laatst ook gecontrolleerd, stond op 4 tandtjes en het was niet de 'slechte' spanner.

Wel is het ook zo, dat mijn ECU een nieuwer type is. Uileg: bij het tunen vertelde de tuner me dat mijn auto op het randtje zit van een ECU versie. De 'oude' kunnen ze via de OBD poort proggen, de nieuwe moeten ze de ECU uit de auto halen.

Mijn ECU moest dus uit de auto. Bleek al eerder eruit gehaald te zijn geweest - beugeltje was verbogen en 2 van de 4 breekbouten waren aangepast (om de bouten eruit te halen). Dus er is al meer met mijn auto gebeurd, ik weet echter niet wat.
 

Elza

Nieuw lid
Hoi iedereen,

Ook wij zijn geschrokken van het gezwendel bij de VW groep, en natuurlijk met name wat ons Skoda rijders aangaat. Mijn man heeft onderstaande mail naar PON en de Skoda dealer waar onze auto na aankoop bij een andere dealer in onderhoud is gestuurd, en van de dealer alvast een antwoord gekregen.

Onze Skoda (Superb Combi Ambition) is op kenteken gezet op 12-01-2011, en komt ook bij een Lease bedrijf vandaan. Hij is geleverd met een 'Variabele Service-interval' code: QG1. Hiervoor moet een speciale motorolie worden gebruikt. Norm VW 504 00. Als jullie meer willen weten vraag maar.

Groetjes, Wout en Elza

Op maandag 5 oktober 2015 heeft Wout Sijtsma het volgende geschreven:


Hallo,


Nogal ongerust geworden na het zien van de Radar uitzending van 28 september vandaag op zoek geweest welke motor er nu precies in onze Skoda Superb combi 2011 ligt.

Dit hebben wij nergens kunnen vinden, noch in de auto, noch in de boekjes die er bij zitten.

Wij hebben de auto in januari 2014 gekocht met een kilometerstand van 80.000 en er inmiddels 25000 km tot volle tevredenheid mee gereden. Hij heeft wel wat olie verbruikt, maar niet zoveel als in het TV programma werd genoemd.

Kunt u ons vertellen:

a. welke motor nu precies in onze auto zit (kenteken 10 NZJ 5)

b. hoe groot is de kans dat wij problemen gaan krijgen zoals in het TV programma werden besproken

c. Zijn er maatregelen die wij kunnen nemen om eventuele problemen te voorkomen?


Vriendelijke groeten,


Elzaliene Proost & Wout Sijtsma




-------------------------------------------------------------------------------------


HET ANTWOORD VAN ONZE SKODA DEALER WAAR WIJ ONZE SKODA OVERIGENS NIET GEKOCHT HEBBEN...


Geachte heer Sijtsma,

Wij kunnen ons voorstellen dat naar aanleiding van het tv programma Radar er vragen bij u zijn welke motor er in uw Skoda zit en wat dat betekent.
Uw auto heeft een motor met motorcode CDAA welke exemplarisch een hoog olieverbruik geeft.
Gezien het feit dat u nu met veel plezier ruim 100.000 km met uw auto heeft gereden zonder een hoog olieverbruik is de kans dat uw auto dit in de toekomst zal gaan doen bijna nihil.
Alle auto's welke we tot nu toe hebben gerepareerd voor het hoge olieverbruik hebben een veel lagere kilometerstand.
Als berijder en eigenaar hoeft u verder geen aanvullende handelingen te verrichten om eventueel olieverbruik te vermijden.
Ik hoop met deze informatie u gerust gesteld te hebben en wens u nog veel rijplezier toe in uw Skoda.


Met vriendelijke groet,

-bp9qFjpuOKfxsoT3D7kKCYPMqyStgBHt52e2d9ibwU2uzbXKUgmrXGnGc1DzYbDYMiZtdPwiufF9hP_99rODBjV3zDZsmuHrR-JuhvD09uS3GBTaBGLSOlw8SBcMElN16fqvu1R=s0-d-e1-ft



========================================

Mod edit: persoonlijke gegevens verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RogerS

Forumguru
Gezien het feit dat u nu met veel plezier ruim 100.000 km met uw auto heeft gereden zonder een hoog olieverbruik is de kans dat uw auto dit in de toekomst zal gaan doen bijna nihil.
Alle auto's welke we tot nu toe hebben gerepareerd voor het hoge olieverbruik hebben een veel lagere kilometerstand.

Met vriendelijke groet,

Bert Meijer
Sorry maar dit antwoord gaat in mijn geval niet op. Pas boven de 100.000 km is bij mijn auto het olieverbruik sterk gestegen. En dat ze geen auto's gerepareerd hebben is mogelijk te verklaren doordat er boven de 100.000 km geen coulance meer wordt gegeven. Je bent dan gek (dief van eigen beurs) om de reparatie bij de merk dealer te laten uitvoeren.
Maar Elza hadden jullie werkelijk een ander antwoord dan dit verwacht?
 
Bovenaan Onderaan