DIY Repareren lekkende slang ruitensproeiervloeistof achterklep Superb ll

eriktv

Forumguru
Na een lekkage vanuit de afvoer van mijn panoramadak vorig jaar ben ik wat alerter op de dakhemel en verkleuringen daarin. Vorige week zag ik linksachter een blauwe vlek en het stonk naar antivries: ruitensproeiervloeistof dus :mad:.

Diagnose
Hier op het forum heb ik veel gelezen over beschadigingen in doorvoertules, vooral aan bedrading, dus ik had direct een verdenking. Hoe kom je erachter?
- Bekleding D-stijl loshalen; vastgeklikt met vier clipjes, loshalen met schroevendraaier + doek erom, wrikken in rijrichting. Goed blijven kijken met een zaklampje of je geen bedrading kapot maakt!
- Bekleding onderzijde kofferbak loshalen, loswrikken met speciale tool, een oud pasje of de schroevendraaier met doek. Ook hier clipjes, hij komt recht naar voren eraf. Klusje voor 2 personen, want het is een groot ding en als hij los schiet kun je gemakkelijk bedrading beschadigen. Na het losklikken moet je de stekkertjes van de kofferbakverlichting en evt. de knop van de elektrische kofferklep losklikken. Achteraf gezien had ik dat ook vóór demontage kunnen doen, da's makkelijker.
- Hemelbekleding beetje ruimte geven door rubber eromheen te vouwen, waarna je hem een heel klein beetje naar beneden kunt trekken. Voorzichtig, anders knikt 'ie!
- Tule voorzichtig loshalen. Het rubber zit aan beide kanten over een plastic clipje gevouwen. Plastic clipje met schroevendraaiertje indrukken om hem eraf te schuiven
- En dan testen. De sproeier doet het niet met de klep open. Gelukkig hebben we een grote kofferbak en kon ik in de bak zitten, terwijl mijn vrouw sproeide. Het water gutste door de tule zichtbaar richting dakhemel, heel heldere diagnose. Want in de kofferklep zelf kwam geen druppel.

IMG_0628.jpeg IMG_0627.jpeg

Bestellen
- 2m ribbelslang
- 2 verbindingen
- textieltape eventueel tegen het rammelen en voor bescherming V000979950

Online zijn er complete setjes te koop met slang en verbindngen, maar dan krijg je maar 50cm slang. Een langere slang vond ik alleen in een Tsjechische webshop die niet naar NL verzendt (zoekterm vlnovec). Ik wou de verbindingen liever op veilige toegankelijke plekken maken, dus heb 2 meter gekocht bij de dealer. Ik kreeg het voor €7,50 per meter, zo van de rol. De witte verbindinkjes kreeg ik er gratis bij en de rol textieltape kostte nog eens €15. Voor een kleine €30 klaar :thumbsup:. Soms adviseren dealers het vervangen van de hele kabelboom, dan ben je aan materiaal al zo €150-200 kwijt en het is ook nog eens veel meer werk. Als mijn bedrading ook slechter was geworden, had ik het overigens wel overwogen. Maar dan moet ook de bekleding van de C-stijl en de hele zijkant van de kofferbak los, dus ben blij dat dat niet hoefde.

IMG_0625.jpeg

Fixen
- Ik heb het kabelboompje aan de kofferbakkant losgeklikt; een stuk of zeven stekkertjes, het clipje van de sproeierslang en de tie-rip-houdertjes kun je er bijna allemaal zo uitwippen door de achterkant in te knijpen. Een enkele heb ik losgeknipt en later hersteld met een nieuwe tie-rip. Als alles los hangt heb je wat meer manouvreerruimte en minder kans op beschadigingen. Niet per se noodzakelijk, denk ik, maar ik vond het fijner.
- Textielband om de kabelboom voorzichtig wat loshalen rondom werkplekken. Ik heb hiervoor een tapijtmesje in m'n stanleymes gebruikt. Je krijgt de oude slang er met geen mogelijkheid uitgetrokken, die zit stevig vast in de boom. Dan nu het moeilijkste deel:
- Doorvoeren nieuwe slang. Ik heb van alles geprobeerd, van boven, van onder, met een trekveer. Uiteindelijk lukte het na een hele tijd vanaf de kofferbakkant, gewoon door de slang er doorheen te duwen en ondertussen de kabelboom wat opzij te houden of heen en weer te bewegen. Voor- en nadeel is dat mijn nieuwe slang wat gekruld was. Uiteindelijk kon ik hem tot aan het gat bij de tule krijgen en kon ik met mijn pink door het (scherpe!) gat het uiteinde van de slang door het gat krijgen. Speel hier een beetje met het slangetje door hem te draaien en de goede richting op te krijgen. Vaak schiet hij bij het gat "rechtsaf" de klep in. Doorvoeren door tule de auto in was makkelijk. Zorg voor goede uitlijning, dat een geribbeld deel ter hoogte van de tule overblijft, de rechte delen lijken me niet zo buigzaam.
- Slangetjes een beetje warm maken en dan de verbindingsplugjes ertussen drukken
- Ik heb ze omwikkeld met eerst teflontape, dan isolatietape, een stukje duct tape en dan vier tie ripjes en daarna textieltape. Geen idee wat slim is, maar ik dacht ik trek alles maar uit de kast :D.
- Vingers kruisen, testen en alles terug monteren. Kabelboompjes netjes omwikkeld met textielband tegen rammelen en ter bescherming.
- Schoonmaken dakhemel: verdunde APC, natte schone doek erachteraan en goed deppend drogen.


IMG_0620.jpeg IMG_0619.jpeg

IMG_0624.jpeg IMG_0623.jpeg IMG_0622.jpeg IMG_0621.jpeg

Niet doen
- Bekleding kofferbak rondom raam loshalen. Heb je niks aan, zag ik. De kabelboom loopt door de carrosserie heen.
- Ook de plastic bekleding aan de zijkant kofferbak hielp niks. Ik wou kijken of ik de kabelboom er uit kon trekken als de stekker los was. Maar die stekker is zo dik dat ik bang was dat die klem zou blijven zitten.
 

Captain Hook

Forumguru
Mooi beschreven. Goede DIY klus! :thumbsup:

Zoiets iets simpels als een kunststof slangetje wat doorslijt en lekkage veroorzaakt --> hoeveel werk het is om het te vervangen. :sick:
 
Bovenaan Onderaan