Columbus Retrofit Premium BT op Columbus welke microfoon?

Baphi

Forumguru
Afgelopen weekend heb ik via marktplaats een premium bluetooth module (7P6 035 730 L) + kabel gekocht voor een hele mooie prijs.

Rosstech meldt het volgende over de eigenschappen van deze module:

Screen Shot 2014-09-14 at 20.09.49.png

Dat betekent in ieder geval: ondersteuning voor moderne smartphones (in mijn geval iPhone), A2DP bluetooth audio streaming, PBAP adresboek overdracht. Wat er met 3G bedoeld wordt is me nog niet helemaal helder.

Deze was afkomstig uit een auto waar de RNS510 gejat was. De eigenaar heeft daarna een aftermarket navigatieradio geplaatst.
Ik wil deze set in mijn Octavia 2 PFL plaatsen (bj 01-2009). Ondanks dat mijn Octavia 2 PFL is voorzien van code 9W5 (telefoonvoorbereiding) ligt er geen bekabeling onder de voorstoel. Ik heb wel het witte maxidot in mijn dashboard.

Momenteel zit er een Parrot CK3100LCD die nog uitgebouwd moet worden. Deze carkit heeft een microfoon aan de bovenzijde van de A-stijl. Werkt op zich prima, maar ik vind de integratie van een originele carkit mooier en prettiger, maar vooral veiliger werken omdat bediening eenvoudiger is. (Parrot bediening zit nu in het asbak vakje vóór de versnellingspook).

Het gaat om de volgende set, die dus onder de voorstoel aangebracht kan worden én bekabeld kan worden.

foto 1.JPG

En hier is het onderdeelnummer goed te zien:

foto 2.JPG

Vraag1
Wat ik mis, is de microfoon en (lange) kabel om deze op de Columbus aan te sluiten. Ik zie in de kabelset een aantal witte connectors, waar waarschijnlijk de microfoon op aangesloten dient te worden. Maar welke kabel moet ik hiervoor hebben en welke microfoon?

Vraag2
En heeft iemand een goede handleiding die beschrijft wat je moet doen en vooral hoe de aansluiting van de microfoon dient te gebeuren?

Baphi

Forumguru
Voor de duidelijkheid, deze handleiding had ik al gevonden op een duits buurforum: link
Wat ik hierin vooral mis hoe de microfoon bekabeling eruit ziet en aangesloten dient te worden.

Wat helemaal mooi zou zijn, als een kabelset is, die de MDI kabelboom én BT kabelboom integreert. Het wordt zo'n enorme spaghetti die je moet wegwerken achter de radio :-)

Baphi

Forumguru
@Octavia32: thx, deze had ik al bekeken idd.

Er zijn nu twee opties, naast het feit dat ik een microfoon moet aanschaffen:
1. losse "verlengkabel" voor microfoon bestellen
2. zelf een "verlengkabel" fabriceren met de juiste connectoren

Optie 1 heb ik uitstaan bij een onderdelen leverancier. Optie 2 kan ook maar is meer werk maar niet onmogelijk.

Ik kwam er ook nog achter dat je microfoon op twee manieren kunt aansluiten:
1. voor enkel bluetooth carkit functie
2. voor bluetooth én voice control

Mooie afbeelding daarvoor, alhoewel ik nog niet helemaal goed kan zien welke connector nou precies op andere moet:

8046-12842-plugANDplayCABLEbluetooth.jpg
(foto heb ik geleend van cars-equipment.com)

Misschien kan iemand uitleggen welke connectors op elkaar aangesloten moeten worden?

RogerS

Forumguru
Volgens mij wordt dat duidelijk op de foto weergegeven.

MIC: Hierop wordt de microfoon aangesloten
Bluetooth: Deze moet aangesloten worden aan de Bluetooth module.

Radio en Car: Dit is een "inzet" stuk voor de aansluiting op de Columbus. Voor de Voice Control functie is er namelijk een verbinding nodig met de Columbus.

Baphi

Forumguru
Ben er inmiddels achter, dankzij deze zeer waardevolle link!

vw_rns_510_microphone_connection.jpg

Posities volgen en connectors verbinden! Nu nog een microfoon en microfoonkabel.

Heb ik gelijk weer een vraag: is met de standaard set de MDI-kabelset ook nog bruikbaar?

Baphi

Forumguru
Uiteindelijk besloten een kabelset (voor bt, voice control én mdi) & microfoon bij cars-equipment.com te bestellen. Dan is het letterlijk plug and play en geen gedonder meer met ontbrekende kabels of connectors. Prijs viel nog reuze mee. €78 excl en €10 verzendkostwn. Terwijl de garage een prijs €160 excl voor kabelset en €50 excl voor microfoon rekent... Communicatie verliep ook helder en snel. Nu afwachten of het binnen redelijke termijn verstuurd wordt :-)

Baphi

Forumguru
Vandaag de oude carkit uitgebouwd en nieuwe ingebouwd. Helaas krijg ik op de Columbus nu vraag om code in te voeren... :(
Van de week (vertrekken morgen) op vakantie in Duitsland maar opvragen bij een dealer. Of is er nog een andere methode?

AndreM

Forumguru
Vandaag de oude carkit uitgebouwd en nieuwe ingebouwd. Helaas krijg ik op de Columbus nu vraag om code in te voeren... :(
Van de week (vertrekken morgen) op vakantie in Duitsland maar opvragen bij een dealer. Of is er nog een andere methode?

Toen mijn O3 afgeleverd werd, zat er een pasje bij met de sleutel- en radio code.
Kijk eens of die in de map van de handleiding in de auto zit?

Baphi

Forumguru
Had gehoopt (hier ergens op t forum gelezen) dat de columbus weer zou werken na een ritje van een uur... Dat was dus een uur rijden voor noppes

Baphi

Forumguru
Ik weet niet hoe lang je moet rijden en of de columbus dan aan of uit moet staan? De columbus is iig af-fabriek geleverd en nog het originele bij deze auto behorende exemplaar...

AndreM

Forumguru
Rijd totdat de Columbus weer gaat werken lijkt mij onwaarschijnlijk. :pieker:

Achteraf gezien is het wel vreemd, wat als je accu kapot gaat, dan hoef je toch ook geen code in te geven? :nono:
Zit alles wel goed aangesloten, is er toevallig geen draadje met het plaatsen losgeschoten? :banghead:

Als laatste optie, je zou morgen achter mij aan kunnen rijden naar Duitsland!!!:yeehaa:

Baphi

Forumguru
Vanochtend langsgeweest bij de dealer in Brilon, Sauerland. Binnen half uurtje stond ik weer buiten met werkende columbus na €16,66 afgerekend te hebben, incl opgeschreven code op een briefje! Blij mee!

AndreM

Forumguru
Vanochtend langsgeweest bij de dealer in Brilon, Sauerland. Binnen half uurtje stond ik weer buiten met werkende columbus na €16,66 afgerekend te hebben, incl opgeschreven code op een briefje! Blij mee!

Zeg,
niet voor het een of ander. :stop:
Stond ik gister ochtend bij de grens te wachten! :jaja:
Maar nee nix hoor, geen ei van Columbus te zien. :nono:
Uiteindelijk kon je gratis en voor niets op de O3 kaarten meeliften, want ik ging dezelfde kant op. :yeah:

:ot: Klopt wel hè, dat de dealer je code kan uitlezen. :banghead:

Zo, weer genoeg geleuterd.
Nu ff naar Winterberg om te Karten en daarna naar Brilon, maar niet naar de dealer! :yeehaa:

Laatst bewerkt:

Baphi

Forumguru
Vandaag een bezoekje aan @ertromp gedaan die de carkit in VCDS heeft gecodeerd. Werkte eerst niet, maar na het herstellen naar fabrieksinstellingen van de carkit (hij komt oorspronkelijk uit een VW Tiguan) werkte het meteen.

Een paar "maren":
1. de BT-module is waarschijnlijk te nieuw om weergave en bediening in maxidot mogelijk te maken
2. A2DP streaming geeft geen geluid, wat waarschijnlijk te wijten is aan de firmware versie van de columbus (nu 2684, moet minimaal 3814 zijn)
3. stuurwielbediening werkt niet, maar dat was al van te voren duidelijk omdat ik geen telefoonknop op het stuur heb

Oplossingen:
1. BT-module met iemand omwisselen voor een wat ouder exemplaar -> op zich te overwegen, iemand geïnteresseerd?
2. FW Columbus updaten -> ga wss naar een custom 3814 firmware updaten (moet nog gebrand worden)
3. Knoppen links op het stuur vervangen door knoppen mét telefoonfunctie -> moet ik een keer tegenaan lopen

AndreM

Forumguru
@Baphi,

Kijk wel uit wat je doet hè, anders moet je weer langs de garage in Brilon!!! :yeah:

P.s. Ik heb nog getoeterd, maar je hoorde het niet. :yeehaa:

ertromp

Forumguru
Vandaag een bezoekje aan @ertromp gedaan die de carkit in VCDS heeft gecodeerd. Werkte eerst niet, maar na het herstellen naar fabrieksinstellingen van de carkit (hij komt oorspronkelijk uit een VW Tiguan) werkte het meteen.

Een paar "maren":
1. de BT-module is waarschijnlijk te nieuw om weergave en bediening in maxidot mogelijk te maken
2. A2DP streaming geeft geen geluid, wat waarschijnlijk te wijten is aan de firmware versie van de columbus (nu 2684, moet minimaal 3814 zijn)
3. stuurwielbediening werkt niet, maar dat was al van te voren duidelijk omdat ik geen telefoonknop op het stuur heb

Oplossingen:
1. BT-module met iemand omwisselen voor een wat ouder exemplaar -> op zich te overwegen, iemand geïnteresseerd?
2. FW Columbus updaten -> ga wss naar een custom 3814 firmware updaten (moet nog gebrand worden)
3. Knoppen links op het stuur vervangen door knoppen mét telefoonfunctie -> moet ik een keer tegenaan lopen
Die ondersteuning op de maxidot ligt aan de controller voor je instruments cluster. Die ondersteunt helaas niet die BT module inderdaad.

Bovenaan Onderaan