Skoda Octavia III 1.2 TSI motor die bij optrekken schokt/inhoudt

Sinds vorig jaar november rijden wij in de Skoda Octavia Combi en genieten enorm van de ruimte die in deze auto zit en daarnaast ook van de comfort en luxe die in deze auto zit.

Alleen hebben we sinds het begin bij het optrekken of doortrekken (langzaam of snel) last dat de motor inhoudt of schokt. Lijkt net of hij teveel brandstof krijgt en even een moment erin smoort.
De auto geeft echter geen storing weer waardoor de garage ook niks kan vinden. Hij is hier meerdere keren geweest. Monteur heeft hem zelfs een aantal dagen mee naar huis gehad.

Het gekke is alleen dat het probleem zich niet alle dagen doet. Afgelopen zomer weinig tot geen last gehad van het probleem. Totdat het weer kouder / ander weer werd. Een week of 3 a 4 bijna dagelijks het schokken / inhoudenn bij optrekken. Nu is hij vandaag opnieuw naar de garage geweest maar je raad het al, vanaf vorige week vrijdag rijdt hij weer normaal zo ook vandaag.

Dus het probleem is nog steeds niet gevonden dan wel verholpen.

Is er iemand anders die dit probleem kent?
 
Ik had er last van i.c.m. mijn DSG bak, na 38.000 disitributie ketting en koppelingsplaten laten vervangen en weg was het gestotter bij het optrekken.
 

Joske

Forumguru
Ik zou geneigd zijn bij een tuner langs te gaan om te kijken wat en op welk moment de motor "iets" doet.. :)
 

Hetzer

Forumguru
Zal idd een optie zijn, om even bij een tuner langs te gaan, die heeft wat meer mogelijkheden dan de dealer.
Distributie riem / ketting probleem was alleen bij eerdere 1.2 TSI motoren niet bij de nieuwere, dus lijkt mij uitgesloten.
 
Laatst bewerkt:
Zelf dacht ik aan de automatische choke. Die inderdaad de luchtinlaat en brandstof regeling verkeerd aanstuurd. Vervelende klacht die naast irritatie ook geen veilig gevoel geeft bij bijvoorbeeld inhaalacties.

@ hetzer Garage heeft mij uitgelegd dat in dit blok een distributieriem zit. Dus dat is inderdaad uitgesloten.
 

Rallye

Forumguru
Automatische choke? Dat is wel erg ouderwets. Alles gaat elektronisch tegenwoordig. Als de motor koud is wordt er iets anders geregeld dan bij warme motor. Een ouderwetse automatische choke (mijn pa zijn Kadett 1.3s uit 1985 had er één) was bedoeld om te werken bij een koude motor. Wat me wel op de vraag brengt of het probleem zich altijd voordoet of alleen als je net wegrijdt.
 
Tja, automatische choke... meer bedoeld om het probleem te omschrijven, in hoe ik het ervaar. Dit omdat zoals ik hierboven omschreven heb, het probleem ervaar zodra het kouder wordt. Het probleem ervaar je gedurende het optrekken en doortrekken, en ook als de motor warm is gedraaid. Maar niet dagelijks, lekker vaag dus. Afgelopen dagen ging het goed maar helaas vandaag weer een slechte dag.
 

Race Eend

Forumguru
Ik heb al een aantal 1.2 TSI modellen gezien met bobine en bougie problemen. Er zijn inmiddels nieuwe revisie bobines uit gekomen voor deze modellen. Je kunt eens met de dealer overleggen of ze onder garantie een setje nieuwe bougies en bobines kunnen installeren.

Van de mensen die ze vervangen hebben geeft iedereen aan dat de motor over de hele linie mooier loopt( ook op het moment dat ze niet inhouden dus).
 
@auriga hier heeft men inderdaad aan gedacht. Is schoon gemaakt. Helaas zonder goed resultaat.

@Race Eend oké, zijn dit de nieuwere motoren? Of gaat dat ook over het vorige model? Ga dat wel even overleggen met de dealer.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb het bij de Yeti ook gehad, kabel en bobine. Heb nu een van de laatste exemplaren van de Fabia II, maar ook daar zie je dat er andere (beter geïsoleerde) kabels zijn gebruikt.
 

Race Eend

Forumguru
de nieuwe modellen werken echter met mooie staafbobines etc, daar mag dát probleem eigenlijk niet bij voorkomen.
 

tompoes

Nieuw lid
Is het niet gewoon het in de reviews beschreven turbogat in de 1.2 tsi ? Ik heb exact dezelfde ervaring. Met dien verstande dat bij hard accelereren de motor wel meewerkt, maar bij rustig wegrijden vlak vóór de 2e versnelling inhoudt. In zijn 2 heeft ie dan ineens onvermoede trekkracht voor zo'n 1.2... Last heb ik er overigens niet van. Ik vind het bij de charmes van deze wagen horen.
 
Helaas niet Tompoes.
Het is vervelend schokken (in elke versnelling). Doet hij overegens nog steeds. Vinger is er niet echt op te leggen.
Bij mooi droog weer (droge lucht) rijdt hij helemaal top en is het genieten.

Echter bij koud / nat weer vindt ik het bij tijden een drama auto.
 
Bovenaan Onderaan