Skoda Octavia RS FL 2012 ESP of ASR

louigi58

Senior Member
Afgelopen zaterdag wilde mijn zoon eens zien hoe Launchcontrol werkt. ESP uitgeschakeld, Sportstand (DSG) ingeschakeld, voet op de rem en voet op het gas, 3000 rpm en rem los. En dan roken de bandjes. Wat mij toen opviel, ik meende dat de RS versies ESP hadden, maar op het display stond "Antislip regeling uitgescakeld" dit is toch ASR en niet ESP of hoe heb ik het nou?

IMG_20140929_205843.jpg IMG_20140929_210003.jpg
 

louigi58

Senior Member
Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt.
Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: een antiblokkeersysteem (ABS) en tractiecontrole (ASR).
En volgens mij ook nog Brake Assist.

ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor het voertuig onbestuurbaar zou worden.
ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de wielen doordraaien (wielspin) tijdens het accelereren waardoor het contact met de weg verloren zou gaan en geen optimale versnelling wordt verkregen. Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.

ASR is volgens mij standaard op alle Okkies, ESP was er alleen als optie. Nu heb ik al op verschillende plaatsen gelezen dat de RS standaard over ESP beschikt, vandaar mijn verwondering dat het display ASR weergeeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Monteurtje

Forumguru
ASR is een onderdeel van ESP. ESP daar vallen alle systemen onder die in kunnen grijpen. ESP kan je niet uitschakelen. ASR wel.
 

Joske

Forumguru
Ja je bent echt koppig :tongue:

ESP is verzameling veiligheidssystemen maar je schakelt werkelijk enkel ASR uit.. ABS kan je bijvoorbeeld ook niet uitschakelen.

Ik zou zeggen zet knopje af en zwier hem eens in de bocht.. Maar dat vind ik onverantwoord en wil dat dus ook niet aanmoedigen.. Geloof ons nu maar gewoon ;)
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is er een verschil tussen de FL en de PFL Octavia II: bij de PFL kon je ESP wel uitzetten (zo uit mijn hoofd: knopje langer vasthouden), bij de FL alleen ASR. Volgens mij is het knopje ook gewijzigd van "ESP" naar het autootje met de slipsporen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
 

Jee13

Forumguru
Knopje is idd veranderd
Hier fotos van mijn PFL RS

*loopt gelijk naar buiten om knopje lang ingedrukt te houden*


20140718_220041.jpg
 

louigi58

Senior Member
Klopt, had ik ook in gedachte van mijn pfl, hier kon inderdaad door langer vasthouden de ESP uitgeschakeld worden, nu met mijn FL niet meer.
 

louigi58

Senior Member
Deze discussie heeft me verder aan het denken gezet, hierbij kwam in in het groene gedeelte van de piramide en wel bij HBA (Hydrolic Brake Assist)
Mijn 1e diesel 2.0 TDI met DSG en ESP was de eerste auto waar ik HBA op had, fantastisch zoals dat ding remde bij een plotselinge remactie.
Mijn 2e diesel 1.9 TDI Exelence Business Edition had jammer genoeg geen ESP en dus ook geen HBA en dat viel zwaar tegen met remmen.
Nu rijd ik een RS uit 2012 met ESP en weer HBA, alleen de ondersteuning is vele malen minder dan bij mijn 2.0 diesel.
Nu las ik in een ander forum, dat voor de HBA ook verschillende instellingen zijn.
Zie bericht:
In VCDS Select Control Module, go to 03 ABS Brakes, then 10 Adaptation, go to Channel:

Channel 09 Brake Assist
There are 3 settings for this
0-center (stock setting)
1-small
2-hard
I tasted this one and finally locked it in value 2. I think the brake pedal and the whole system are more sensitive. My car was not braking any better but I did not have to push down the brake pedal as low as before and as hard as before to start braking.

Iemand van jullie hier ervaring mee?
 

louigi58

Senior Member
2007proteam.jpg Volgens mij stond die van mij toen op 2-hard, waarschijnlijk omdat hij uit de Tour kwam (ex rabo wielerploeg auto)

Die moesten natuurlijk hard kunnen remmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Die remdruk is inderdaad in te stellen.

Hier nog de mogelijkheden op mijn Octavia (FL 2010 met DSG) zojuist gecontroleerd met VCDS :D

01.jpg

02.jpg
 
Bovenaan Onderaan