Spiegel O2 stuk

Octavia Simply Clever

Senior Member
Ik heb vandaag bij het kruisen mijn spiegel in de vernieling gereden.
T.t.z. spiegel is naar binnen geslagen maar er is geen schade aan de spiegelcover of spiegelglas.
Enkel de ingewerkte richtingaanwijzer is een stukje uit (juist het stukje dat uitsteekt) maar de ledjes zelf zijn niet beschadigd, wie verteld me de prijs van de aparte richtingaanwijzer, en hoe open ik de spiegelcover om het hele zaakje te vervangen. Bestel ik bij de skodadealer of via het net.
Alle tips welkom, alvast bedankt voor de feedback.
Octavia II Break 1.6 tdi 24.01.2012

ertromp

Forumguru

Bijlagen

• Buitenspiegelglas en -behuizing uit- en inbouwen voor auto\'s vanaf 11.08.pdf
    132,2 KB · Weergaven: 113
  • Zijdelingse richtingaanwijzers uit- en inbouwen - wagens vanaf MJ 09.pdf
    167,5 KB · Weergaven: 53

ertromp

Forumguru
En dat glas er uit halen is "a hell of a job"
Onlangs heb ik dat gedaan om led omgevingsverlichting te maken in de spiegel maar je moet het glas met een dunne schroevendraaier uit clips forceren.

Joske

Forumguru
spiegelglas volledig kantelen naar boven om het glas te verwijderen. Een beetje "durf" is er wel nodig om het los te wrikken, kan meer af dan je denkt maar leg alvast een setje proper ondergoed klaar voor je aan dit klusje begint ;)

ik zou het onderdeel gewoon bij de dealer halen (imschoot ;) ). Heb het voor mijn schoonbroer ook destijds gehaald, schol niet veel met prijs online. (originele stukken natuurlijk, geen namaak)

Desperado

Forumguru
In de O1 is het makkelijk, die zet je langs de weg en je zorgt dat de vuilniswagen tegen je spiegel aanrijdt. Spiegelglas hangt er dan gelijk naast. :mad:

Cordoba

Forumguru
Ik zou het NOOIT met een schroevendraaier doen, zoals @ertromp beschrijft, de kans is dan vrij groot dat je of de lak van het spiegelhuis beschadigd, óf er een stukje glas van de spiegel springt (begin van doorgescheurd spiegelglas). Met de hand zoals anderen het beschrijven is een optie, of misschien kunststof interieurgereedschap. Ik heb het destijds bij mijn Cordoba nog anders gedaan: stuk vliegertouw met een lus aan de buitenzijde tussen spiegelhuis en achter het glas langs, opschuiven tot tegen de kogel waar de houder op beweegt, en een andere lus vanaf de raamzijde ook naar de kogel toe. Dan vervolgens de 4 uiteinden van de lussen pakken, en hard trekken (richting naar achteren t.o.v. de auto). Doordat het punt waar je kracht uitoefent, vlak naast de gewrichtskogel is, zal het glas niet snel breken (al ben je daar wel bang voor), wel opletten dat de spiegel als ie loskomt niet kan gaan 'vliegen', dus de uiteinden van de lussen kort houden en de andere hand erbij.

Joske

Forumguru
Maar bij een O2 zit het glas op 3 (of 2) punten vast, dus ik weet niet of je er dan hetzelfde voordeel zult uithalen met je stukjes touw. Verder wel een leuke tip :)

ertromp

Forumguru
Met kunststof gereedschap zoals @Cordoba aangeeft ga je het spiegelglas niet loskrijgen. Dus het "NOOIT" gaat hier absoluut niet op. Zie ook de bijgevoegde handleiding van Skoda voor dit werk! Je zult nl. met enige kracht de clips moeten los maken. Ideaal is de schroevendraaier die je gebruikt voor elektrotechnische werkzaamheden. En de schroevendraaier moet dun zijn want het zijn maar kleine clips.
Zie goed de bijgevoegde handleiding want de spiegel ziit niet zoals @Cordoba aangeeft op een of andere kogel maar op de spiegelmotor.
Je moet de spiegel zo ver mogelijk kantelen want dan zet je helemaal geen kracht op spiegelglas of spiegel huis.
Je moet echt de clips op de motor losdrukken.
Het kunststof gereedschap heb ik ook en daar zijn weer legio andere klussen voor te bedenken aan je O2 ;)

Laatst bewerkt:

Octavia Simply Clever

Senior Member
spiegelglas volledig kantelen naar boven om het glas te verwijderen. Een beetje "durf" is er wel nodig om het los te wrikken, kan meer af dan je denkt maar leg alvast een setje proper ondergoed klaar voor je aan dit klusje begint ;)

ik zou het onderdeel gewoon bij de dealer halen (imschoot ;) ). Heb het voor mijn schoonbroer ook destijds gehaald, schol niet veel met prijs online. (originele stukken natuurlijk, geen namaak)

Joske, weet je toevallig nog de prijs...

Cordoba

Forumguru
@ertromp spiegelglas zit toch in een dunne kunststofhouder die kantelbaar is? Ik neem aan dat ook bij de O2 niet de complete spiegelmotor meekantelt, dus dat er nog een mechanisme tussen zit?

Wat ik tot nu toe gezien heb, is spiegelglas (met of zonder verwarming) dat in een dunne kunststofhouder zit, met ongeveer in het midden van de spiegel een kogel die in de 'kom' in het huis wordt gedrukt. Ik kan me in elk geval niet goed voorstellen hoe het volgens jou moet zitten, heb je er misschien een plaatje bij?

Cordoba

Forumguru
@ertromp ik heb de bijlagen bekeken, maar doordat het exact inschatten van de constructie vanaf tekening lastig is, is het moeilijk te zeggen. Ik krijg de indruk dat de uitvoering slechts marginaal afwijkt van wat ik bedoel, maar het is zo lastig te beoordelen. Met de juiste buitenspiegel bij het plaatje, zal het duidelijk genoeg zijn, maar zonder is het een beetje raden, en ook de tekst is niet compleet: ik mis bijvoorbeeld het loshalen van de stekkers van de spiegelverwarming, dus het zou me ook niet verbazen als waar de tekst het heeft over het spiegelglas, dit in feite het glas met houder is (als je een nieuw glas besteld, zit het ook altijd al in zo'n houder, en vervang je het geheel).

ertromp

Forumguru
Neem van mij maar aan dat glas loshalen cfm bijlage dus beschrijving uit ERWIN zo ook uitgevoerd kan worden. Dat heb ik zelf zo al bij de hand gehad voor het aanpassen van de omgeving verlichting in de spiegel.

Octavia Simply Clever

Senior Member
Setje vandaag besteld.
Afhalen en monteren gebeurt later, ik laat wel weten als ik de richtingaanwijzer heb vervangen.
Alvast bedankt voor jullie suggesties en info.

Petrolhead

Forumguru
Gister spiegelglas gedemonteerd om led's te plaatsen.
Beetje huiverig was ik wel door alle verhalen dat het zo'n k*t-klus was.
Is mij heel erg mee gevallen!
Spiegel naar beneden kantelen en dan met een dunne schroevendraaier tussen het glas en de behuizing twee zwarte plastic clipjes aan de bovenkant losklikken.
Toen kon ik het glas voorzichtig verder lostrekken waarbij de ijzeren klemmen makkelijk loslieten.

Het lastigste was nog om de "rubberenfitting" van de t10 lampjes uit de behuizing te trekken!
Voor her-montage deed een beetje vaseline wonderen...:thumbsup:

Octavia Simply Clever

Senior Member
Heb vandaag dan na lang twijfelen de richtingsaanswijzer uit mn linkerspiegel vervangen.
Om het spiegelglas te verwijderen (waar ik meest schrik voor had) heb ik de zuignap van mijn TomTom op het spiegelglas geplaatst, om vervolgens de spiegel van de stelmotor te halen. dat lukte aardig, ik vreesde ervoor het glas te breken bij het wringen achter het glas. Dat was hier niet nodig, daarom plaats ik graag deze tip aan alle forumleden, ik denk dat er nl. al heel wat glaasjes gebroken zijn met het loswringen.
Iedereen trouwens nog bedankt voor de verstrekte info.
Klus geklaard zonder verdere breuken met dank aan jullie.
Groeten Frank

Bovenaan Onderaan