Stadslicht vervangen met Xenon verlichting

rutgerm

Senior Member
Ik zou vanmiddag even mijn stadslichten vervangen door led-exemplaren die ik besteld had. Maar toen ik de lamp uitgebouwd had bleek dat het er allemaal wel heel anders uitziet met xenon dan de reguliere lamp uit het instructieboekje.
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van stadslicht in een xenon lampunit? Zou je me kunnen vertellen wat ik moet doen? Die twee torx schroeven eruit draaien? En die clipjes los en kan ik er dan bij?

ertromp

Forumguru
Bij deze de handleiding:

Bijlagen

• Koplampen uit- en inbouwen.pdf
    176,7 KB · Weergaven: 342
  • Lamp W5W_W5W BL voor standlicht vervangen.pdf
    140,6 KB · Weergaven: 442

Petrolhead

Forumguru
TIP: Duw de hele plastic houder ver genoeg terug na het wisselen!

Ik had dat niet ver genoeg gedaan waardoor het lampje niet helemaal in de koplamp unit uitkwam maar slechts half uit het gat tevoorschijn kwam. Gevolg: gesmolten lampje binnen no time dat helemaal vast zat in de plastic houder. :nailbiting:

Heb met kunst en vliegwerk het gesmolten glas eruit moeten "bikken", is slechts deels gelukt maar nieuwe lampje werkt gelukkig wel!

Petrolhead

Forumguru
Dit waren nog de gewone lampjes alleen dan een stuk witter licht, dus ik bedenk me nu dat dit probleem met LED nauwelijks zal spelen omdat die niet zo warm worden...:bloos:

(LEDjes staan op de nominatie om besteld te worden, stads-kenteken-zijspiegel)

Joske

Forumguru
vergis je niet betreft het niet warm worden van LED's.. ze worden wel degelijk warm hoor!

rutgerm

Senior Member
En dan nu wat foto's van de vervanging.

01_situatievoor.jpg
Situatie vooraf.

05_tweelampjes.jpg
W5W led licht en gewoon lampje

04_uitbouw.jpg
Hier zit dus dat verrekte stadslicht.

03_situatienalichtuit.jpg
Je ziet het ledje duidelijk zitten.

02_situatiena.jpg
Effect achteraf.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het geen spectaculaire verbetering. Het was goed om de auto nog wat beter te leren kennen (uitbouw koplamp), maar ik vind het verschil minimaal. En tip: koop direct een derde of vierde lampje erbij voor als je er ooit eentje stuk hebt, dan kun je "like for like" vervangen.

turboturbo

Forumguru
vind ik het geen spectaculaire verbetering.
Wat valt je tegen? De kleur van het licht is er iig een stuk op vooruit gegaan. Wat ik wel zie is dat de licht'gloed' minder is: het lampje schijnt minder om zich heen, en de unit zelf lijkt daardoor minder verlicht te zijn.

Waarschijnlijk zie je dat mindere effect niet als je recht vooraan de auto kijkt.

rutgerm

Senior Member
Ik dacht dat het veel strakker was als al het licht in 1 kleur was. Maar ik merk dat me dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt. :)

Voor Joske nog even deze foto:

06_situatiena.jpg

Joske

Forumguru
:thumbsup: dat is snel! bedankt!

ik vind het alleszins super staan en ben zelf ook van zin deze upgrade uit te voeren

ertromp

Forumguru
Wellicht als antwoord op de vraag aan @rutgerm :
De koplamp uitbouwen stelt niets voor. Kunststof borgmoer los en schuif open zetten.
Dan klap je het regelapparaat voor de Xenon als het ware open (blijft verbonden dmv twee draadjes aan de lamp)
dan komt het grootste gepruts: Het stadslampje zit in een houder die in de lamp geschoven zit en die houder moet je er met een punttang uit vogelen en bij montage weer goed tegen de aanslag monteren.
Daarna weer de lamp monteren, schuif dichtzetten en kunststof borgmoer weer aandraaien.

ertromp

Forumguru
Hier nog wat plaatjes van mijn LED's die ik vandaag in de Octavia 2 FL heb gebouwd:

P1020828.JPG

Interieur verlichting volledig aangepast.

P1020831.JPG

Waarschuwingslichten in portieren voorzien van LED's

P1020833.JPG

Omgevingsverlichting in Spiegel. Dat is echt een kl%$&te karwei

P1020839.JPG

Stadslichten in LED

P1020840.JPG

Kenteken verlichting in LED. Hier moet bij de FL dus alle O2's vanaf 2009 een lastweerstand extra bij tussen.

De dagrijverlichting heb ik al ca. 3 jaar nu en is incl weerstand om de CAN BUS te misleiden.

Hopelijk geven de foto's een beetje een indruk maar in werkelijkheid ziet het er weer helder uit :D

En natuurlijk met prachtige sticker van @Kiswum

Bijna nog vergeten te melden:

P1020845.JPG

Ook het dashboard kastje gedaan natuurlijk. Ook een Kl%^&te karwei want het risico is groot dat bij demontage het lampje uit elkaar schuift waardoor de veer van de schakelaar losschiet. Dat gebeurde natuurlijk bij mij maar met een klein horlogemakersschroevendraaier (goed Scrabble woord) weer in elkaar gekregn.

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
:thumbsup: !

nu nog een lijstje van wat en waar je het gehaald hebt en Joske kan ook eens een bestelling plaatsen :D

alleen de verlichting in de spiegels vervangen heb ik wel wat schrik voor.. Nogal een duur spiegelglas kant bestuurder :nono: (misschien eerst maar eens oefenen op kant passagier :D )

ertromp

Forumguru
Ik heb de stadslampjes en de lampjes (middelste) voor de plafondverlichting gekocht bij Leddel.
Stadslichtjes:
http://www.leddel.nl/a-125238/6-smd-t10-w5w-6-30v-led-met-3de-generatie-canbus/

Plafondlichtjes:
http://www.leddel.nl/a-15194/c5w-42mm-met-canbus/

Alle overige lampjes dus ook de kentekenverlichting inclusief last weerstand heb ik gekocht bij Hypercolor.de en je hebt dan geen foutmelding! Dat gebeurt wel als je elders zo'n buisledje koopt waarvan ze zeggen dat die can bus geschikt is. Dus met Hypercolor en zo'n lastweerstand erbij niet en super makkelijk te monteren zonder solderen.
http://www.hypercolor.de/LED-Kennzeichenbeleuchtung-fuer-Skoda-Octavia-1Z-Kombi

En zo zien ze eruit:
http://www.hypercolor.de/2er-Set-LED-Kennzeichenbeleuchtung-5000K_2

Alles is in 1 overzicht te zien en te bestellen op deze pagina van Hypercolor:
http://www.hypercolor.de/LED-Skoda-Octavia-2

Daar kun je per deel (buitenspiegels. interieurverlichting etc etc) wat je nodig hebt.

Het dashboardkastje is niet degene die in bovenstaande lijst van Hypercolor staat maar dit type voor de O2 FL:

29mm slim LED Soffitte Hypron Serie (227)http://www.hypercolor.de/29mm-slim-LED-Soffitte-Hypron-Serie

De spiegels (umfeldbeleuchtung) is een heel gepruts en houd goed in de gaten als je de ledjes monteert dat ze naar beneden stralen.

Bovenaan Onderaan