Stuurwiel bediening achteraf inbouwen Octavia 2

skodaocavia

Nieuw lid
Ik ben opzoek naar een leuke Octavia 2 met een aantal opties.
1 daarvan is stuurwiel bediening voor volume enzenz. Maar ik kom regelmatig modellen tegen die dit niet hebben, maar wel alle andere opties die ik(wij) willen.
Omdat het dan zonde is om een auto daar alleen voor te laten staan ben ik benieuwd of dit gemakkelijk achteraf is in te bouwen.

Valt dit achteraf gemakkelijk in te bouwen en welke onderdelen heb ik daar allemaal voor nodig? ik vermoed een ander stuur en een kabelboom, en dat daarna heb 1 en andere geactiveerd moet worden via VCDS?
Ik heb zelf al lopen spelen met VCDS dus dat moet geen probleem zijn.

Ik ben van mijzelf op zich redelijk handig. Ik heb ooit een keer een compleet alarm systeem met elektrisch centrale deurvergrendeling in een auto ingebouwd(wat een behoorlijke klus was) dus als dat mij lukt moet deze klus (als dit mogelijk is) moet dan ook wel lukken.
IMAG1036.jpg.089cb32d72dedbd4412132081af53a10.jpg

Dit bedoel ik dus.

ipv dit
skoda_octavia2006_011.jpg



Ik weet niet of het voor dit verhaal relevant is, maar ik wil ook een andere radio gaan inbouwen. Die in ieder geval navigatie en Android Auto heeft.

Nu zit er zoiets in:

car-radio-swing-owners-manual-media-portal-skoda-auto.jpg
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij zou je met de zoekfunctie op het forum een eind moeten komen. Je voorbeeldfoto is niet alleen een stuur met bediening, maar ook nog een stuur van een Octavia 3 ingebouwd in een 2.
 

ertromp

Forumguru
Kijk hier maar eens:


Je moet wel even uitzoeken welke stuurmodule je hebt en wat dan allemaal mogelijk is:

 

skodaocavia

Nieuw lid
@RoelF Ja wel kant en klare instructies... maar er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat je control module wel geschikt moet zijn voor stuurwiel bediening...

Een O3 stuur is dus verder wel compatible met een O2 zie ik dus dat ik fijn. Mits je de juiste computer hebt...
De computer onder het stuur bij mij is een 1K0-953-549-CQ. Van een midline uitvoering. Deze ondersteund helaas geen stuurwiel bediening.
Dus ik zal eerst maar eens opzoek moeten gaan naar de juiste module.

Of eens kijken of hier in de regio een auto sloop is met toevallig een geschikte octavia met stuur en/of module
 

skodaocavia

Nieuw lid
Ja zeker. Ik bedoel de handleiding zelf. Daar wordt niet ingegaan op de juiste module. Waarschijnlijk omdat hij die zelf al heeft.

Maar inderdaad ertromp geeft het hierboven aan. Dus eigenlijk heb je gelijk

Ik heb inmiddels een mooi stuur gevonden en de verkoper heeft ook een geschikte module erbij dus dat is fijn.

Ik vraag mij alleen af de airbag van mijn stuur in het andere stuur past. Weet iemand dit ?
En is de slipring e.d. allemaal gelijk?
 

skodaocavia

Nieuw lid
Ik ben nog wat verder aan het uitgezoeken gegaan. En kom veel info tegen op het Briskoda.net forum.

Ik kom er nu achter dat een Octavia 3 stuur helemaal niet compatible is met een Octavia 2. De O3 draait op het MQB platform en de O2 op het PQ35 ;)
Het stuur past wel maar de knoppen werken niet. Je moet dan de knoppen hebben van een Superb 2 facelift of een facelift Yeti

Maar dan is het in z'n geheel weer handiger om gewoon een stuur van een Superb of Yeti te nemen.


It's not a RS wheel, it's from a MK2 FL Superb or a FL Yeti if I remember correctly.

In short, you'll need:
- a steering wheel
- an airbag
- the wiring loom inside the steering wheel for the airbag

The only tricky part is the MFSW buttons. They need to be from a PQ35 based car such as the MK2 FL Superb or FL Yeti.

You can take the wheel from a MK3 Octavia/Superb, including the flat bottom versions but you'll need to replace the buttons as MQB buttons will not work in a MK2 Octavia. If you have a pre-FL MK2 Octavia, you might need a specific steering controller version but I'm not 100% sure.

It was plug and play, you might need to clear the airbag light and the distance may have changed slightly but I can't say I noticed much.

--------------

- The MK2 Superb was made from 2008-2015 but in 2013 it had a 'facelift' with new styling.
The Yeti was made from 2009-2017 and also had a 'facelift' in 2013.
 
Laatst bewerkt:

skodaocavia

Nieuw lid
Ik heb het stuur inmiddels gemonteerd. Alles lijkt te werken. Het is geen Yeti/O3 stuur geworden maar gewoon een O2 stuur met knopjes. Een O3 stuur met Airbag is mij op dit moment te prijzig. (voornamelijk de airbag....) Met het O2 stuur kan ik mijn eigen airbag gebruiken.


Ik zal hem vanavond nog even met VCDS uitlezen. Maar alle knopjes werken. Ik kwam alleen in eerste instantie een melding tegen die denk ik te maken heeft met de LIN.

Ik had een CQ stuurwiel module en dat is een midline model en ondersteund dus geen MFSW

Control Module Part NumberSlip RingSoftware LevelVariantSteering Angle SensorLIN VersionNotes
K0-953-549-CQType 2SW 0111MidlineNo--

Ik zie dus dat ik blijkbaar een Slip ring versie 2 (van de 3 verschillende die een octavia 2 schijnt te hebben) heb. Dat het op software level SW 0111 draait en dat ik geen Steering Angle sensor en LIN Version (in de module) heb.
Dus mijn eerste gedacht ik moet alles hetzelfde zoeken behalve dat het voor een Highline is ipv een Midline.

Als je de lijst er bij pakt kom je bedrogen uit. Er is namelijk geen module die alles hetzelfde heeft maar dan voor een Highline is. De ene heeft een andere software versie de andere heeft LIN 1.3 en 2.0, de andere weer een Angle sensor.
Dus ik hem maar the next best thing gepakt die ook beschikbaar was op marktplaats/onderdelenlijn.nl
1K0-953-549-CFType 2SW 0111HighlineNo2.0#2

Deze heeft alleen LIN 2.0 en een aantekening:
  • #2: Manual Transmission only, does NOT support Ignition Key Lock.


Ik vermoed dat ik nu een error in VCDS heb omdat de module iets met LIN wil gaan doen maar dat weet ik niet zeker.
Alle knopjes werken en de verlichting werkt op het stuur dus ik denk dat het wel goed gaat.


Mocht je dit ook willen doen let er op dat je een andere kabelboompje nodig hebt met een extra connector voor alle stuurknopjes.
Nummer: 3T0971584A (in mijn geval...)
520ccb4981fd1.jpg
 

Ysbrand

Nieuw lid
Mijn advies is om op YouTube te zoeken naar de gebruiker “the humble technician en India”
Legt dit onderwerp perfect uit met wat je allemaal nodig hebt kwa onderdelen.
Een enorme kennis heeft deze man
 
Bovenaan Onderaan