Subwoofer in Octavia EBL Combi

Ik heb van alles geprobeerd, maar ik hoor géén verschil als ik de instelling van de subwoofer verander van minimaal naar maximaal. Ik heb dit zowel bij de radio (FM en DAB+) als media (MP3's) via SD-kaartjes geprobeerd.

Nu heb ik hier en daar wel wat berichten hierover gelezen bij andere topics, maar geen specifiek topic over dit onderwerp gevonden.
Doe ik iets verkeerd?
Zit er maar zo weinig verschil in min. en max. dat het nauwelijks waarneembaar is?
Als ik m'n hand op de subwoofer leg, voel ik wél wat verschil qua trilling, maar daar blijft het dan ook bij.

Iemand enig idee?

Zodra ik de kofferruimte open hoor ik wel degelijk verschil. Alleen door het rolgordijn die de kofferruimte afsluit wordt het effect vele malen minder...... Ik was ook al in de weer met de instellingen geweest. :sterretjes:

Noord26

Forumguru
Een goede subwoofer moet ook alleen het laag ondersteunen en niet de hand overnemen. FM komt nauwelijks 80Hz op lager, dus dan doet de sub nauwelijks iets.

Heb je wel specifiek gelet op hoge bitrate (VBR of 320kbit) mp3's? Anders kun je idd weinig verschil ontdekken.

MaRco2

Forumguru
Subwoofer komt overal wel doorheen hoor. Of het nu op de plek van het reservewiel zit van een afsloten kofferbak van een Sedan of voorin de bagageruimte bij een MR2.:)

De Canton sub werkt uit de kunst, de normale bass instellingen moet je natuurlijk ook goed hebben staan, de sub is een perfecte aanvulling (voor sommigen een beetje te, staat op de middenstand).:)

m@rc

Lid
Ja Canton werkt perfect. Wel het meeste effect bij CD / SD en je moet ff spelen met de specifieke Canton instellingen.

Ik ben vanmiddag bij de dealer langs geweest. Mijn subwoofer blijkt toch niet goed te werken. We hebben mijn muziek in een andere auto geprobeerd en daar hoorde je wel een heel groot verschil. Afspraak gemaakt om hier toch even naar te laten kijken.

floyd2

Forumguru
Een goede subwoofer moet ook alleen het laag ondersteunen en niet de hand overnemen. FM komt nauwelijks 80Hz op lager, dus dan doet de sub nauwelijks iets

FM heeft een bruikbaar bereik van 20HZ tot 15KHZ!
Het één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de gebruikte materialen en hoe het uitgezonden wordt maar het is mogelijk om heel dicht in de buurt van cd-kwaliteit te komen.
De subwoofer heeft ook bij radio ontvangst dus genoeg te doen.

elephtera

Forumguru
Ik ben vanmiddag bij de dealer langs geweest. Mijn subwoofer blijkt toch niet goed te werken. We hebben mijn muziek in een andere auto geprobeerd en daar hoorde je wel een heel groot verschil. Afspraak gemaakt om hier toch even naar te laten kijken.

Dat klinkt alsof ik toch ook echt met mijn sub naar de garage moet, ik heb identieke klachten als jij, namelijk zo goed als geen verschil, en daarom de bos en sub nu op max staan, maar dat heeft meer effect op de boxen voor dan de sub.

Wesly

Senior Member
Dat klinkt alsof ik toch ook echt met mijn sub naar de garage moet, ik heb identieke klachten als jij, namelijk zo goed als geen verschil, en daarom de bos en sub nu op max staan, maar dat heeft meer effect op de boxen voor dan de sub.
Als ik mijn Bass op over de helft zet dan gaat het al naar de teveel bass

floyd2

Forumguru
FM in de buurt van een CD?

Ja,dat kan met de juiste spullen.
Vroeguh had je de cd-show op de donderdagavond op de radio en die haalde alle compressoren,limiters en verdere apparatuur die het geluid beinvloeden er tussen uit.
Dat klonk dus als een klok en ik heb nog opnames die gelijkswaardig waren aan mijn cd's.
Een cd heeft wel een groter frequentiebereik en een grotere signaal/ruisafstand maar dit zegt niet alles.
Als voorbeeld; de cd kan tot 20khz en de radio tot 15khz(bij goede ontvangst)maar ik zit al in de 40lentes en ik kan uberhaupt die hele hoge tonen al niet meer horen zoals de meeste mensen op wat gevorderde leeftijd dus dat exta frequentiebereik is niet aan mij besteed.
En die extra dynamiek is leuk voor klassiek maar wordt bij het gemiddelde popmuziekie niet gebruikt.
Ik had 2 auto's geleden een Blaupunkt Bremen met 2 tuners in de auto en dat ding klonk fantastisch.(ook dankzij de zelfinmetende equalizer)

D_R1978

Senior Member
Hier hetzelfde verhaal, hoor geen verschil. Ook nog maar eens een keer naar laten kijken dus...

Richardkraal

Nieuw lid
Ik zit zelf ook in dubio, heb de auto nu een week en kan bijna geen verschil merken op de bestuurdersplek.
Alleen als hij heeeel hard staat hoor je verschil.
In de kofferbak hoor ik wel verschil tussen -9 en +9, maar daar heb je weinig aan.

ik ben benieuwd wat de TS gaat merken

ik had zelf meer Kick verwacht, het lijkt nu of de filter heel laag staat waardoor je alleen superlage frequenties een steuntje krijgen

Richardkraal

Nieuw lid
vandaad bij de dealer geweest, hij blijkt wel degelijk te werken, je moet alleen erg rommelen met de settings
hoe ik hem het beste hoor:

-canton settings, op voorin ingesteld (dus niet bestuurder)
-canton surround op 6/7
-bass via normale settings vrij hoog zetten

hierna merk je wel degelijk dat de subwoofer volume control werkt
switch maar van -9 naar +9

Ik heb je advies opgevolgd Richard en het werkt. Moest de sub zelfs lager instellen omdat mijn trommelvliezen mijn oren uit trilde! Super gaaf effect!!

Ook ik heb het advies van Richard uitgeprobeerd maar helaas .....
Nog steeds geen verschil. Ik heb a.s. vrijdag een afspraak bij de dealer voor de bandenwissel en dan kijken ze ook gelijk even naar de subwoofer.

Bovenaan Onderaan