Superb II Facelift LED achterlichten in een Pre-Facelift Superb

TooTall

Forumguru
Bij deze is dit ook achter de rug.

ak85.jpg


Deze aanpassing wou ik eerst niet doen, je achterlichten zie je immers nooit. Toen kwam ik een wel heel goedkoop setje achterlichten tegen, en van het een kwam het ander...

De nieuwe achterlichten hebben een nieuwe manier van bevestigen, die qua bescherming van de bouten stukken beter is. Je hebt dus ook 2 plastic kapjes nodig.

Na het plaatsen van de nieuwe LED achterlichten, is een foutmelding op het dash niet te vermijden. Je krijgt meldingen "linker achterlicht, linker mistlicht, linker pinker", etc. Om dit op te lossen kan je ofwel weerstanden tussen de bekabeling beginnen plaatsen, of het nieuwe boordnet uit de Facelift naplaatsen. Dus dat komt er ook weer bij.

Onderdeelnummers en prijzen;

BCM = 1K0 937 087 AN = 83,84€
LED achterlicht L = 3T9 945 095 A = 85,00€
LED-achterlicht R = 3T9 945 096 A = 85,00€
Cover L = 3T9 945 311 = 8,26€
Cover R = 3T9 945 312 = 8,26€

Totaalprijs = 270,36 EUR.

Oude achterlichten voor 75€ verkocht, dus een 200€ is de eindbalans.

De lampen plaatsen is geen probleem, het boordnet wisselen daarentegen...

HANDLEIDING IN HET DUITS INCL FOTO'S KLIK

1. Na het verwisselen van de BCM moeten 2 stekkertjes een overbrugging krijgen. Dit omdat anders de mistlamp aan de verkeerde kant gaat staan. C47 en A6 zijn de nummers.

2. Hierna moet de oude codering overgezet worden naar de nieuwe module.

3. Hierna moet byte 18 (de "landcode" van het voertuig) op HEX 05 gezet worden. Ik verwachtte dat er in de lijst een "05 - Skoda Superb Facelift" ging staan, maar 05 bestond niet. Manueel op 05 zetten werkt echter, dan zijn er geen foutmeldingen meer en de LED-achterlichten branden correct.

Mogelijke troubles;

1. Elektrische achterklep werkt niet meer
2. KESSY werkt niet meer
3. Tankklep sluit niet meer
4. Automatische bagageafdekking werkt niet meer

Deze zijn op te lossen door de wagen aan VAS te koppelen (dealer, helaas) en de functie "BCM wissel" uit te voeren, en dan krijg je een aantal vragen "Kessy voorzien, elektrische achterklep voorzien", etc. Hierop antwoord je ja of nee. Opgelet, de wagen moet ook in VAS staan als "Superb MY 2014"

Hierna gaan al deze problemen opgelost zijn.

Een ander neveneffect is dat de afstandsbediening niet meer werkt, (startonderbreker wel nog, maar ontgrendelen/vergrendelen via de remote werkt niet meer), met VCDS kan je de sleutels echter terug inlezen via DEZE procedure.

Bij mij had ik alleen het probleem met de afstandsbedieningen, tankklep en bagageafdekking, de achterklep werkt wel nog altijd naar behoren en ik heb geen KESSY.

Zou ik het opnieuw doen? Tsja....Geen geld voor een leukere kont, en als ik de wagen nu ontgrendel 's nachts en CH springt aan, staat het wel erg leuk met de LED kentekenverlichting moet ik zeggen.

Meer info? HIER , HIER , HIER en HIER
 

CDK

Forumguru
Jij bent echt goed bezig! Krijg nu alleen nog meer spijt dat ik geen combi gekocht heb....
 

CDK

Forumguru
Er zijn ook LED-achterlichten voor de sedan hoor....:jaja:
Ik heb standaard led verlichting omdat ik een L&K uitvoering heb, dat wás alleen op de sedan, dat was ook de enige reden dat ik voor de sedan gegaan ben ;) ivm gezinsuitbreiding én achteraf ook de looks had ik beter voor de combi kunnen gaan...
 

ertromp

Forumguru
@TooTall : Super gedaan! Verbazend dat een stuur uitwisselen zonder foutmeldingen/hercodering gaat en dit met zoveel aanpassingen gedaan moet worden. Knap uitgevogeld en verzameld :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan