Tweeters in GL

Ik weet dat er al veel over geschreven is in verschillende topics, maar ben er toch nog niet klaar mee :-)
Het geluid in mn nieuwe Octavia GL BL is echt bagger, en ik kan er niet meer tegen. Heb er nu bijna 10.000Km opzitten, en kan er echt niet aan wennen.
Het is wel duidelijk dat de (aansturing van) tweeters de veroorzakers van het bagger geluid zijn. Die staan te hard, en dat is niet met een simpele instelling in een menu ofzo op te lossen.
Het geluid is zo "schel" dat je echt de muziek niet al te lang wat harder wil zetten. Muziek die ik in mijn vorige auto ( Passat ) nog prettig vond, klinkt nu al snel als irritant.
Ben nog steeds een beetje verbaasd dat hier geen hot topic over is met massaal klagende mensen.
Uiteraard ben ik er mee naar de dealer gegaan, en ook die hoorde het gelukkig ook. De dealer heeft het bij PON gemeld. Dealer (waar ik overigens verder uitermate tevreden over ben) kwam daarna met onderstaande antwoord:

"We hebben zoals je weet jouw klacht doorgezet naar de importeur. Deze heeft ons laten weten dat er geen upgrade verwacht is en er geen aanpassingen derhalve doorgevoerd zullen worden. Dit betekent dat het geluidssysteem inclusief de tweeters werken zoals ze behoren te werken volgens de Skoda fabriek.
Wat natuurlijk bij jou meespeelt is dat je een betere installatie (in de Passat) gewend bent. Een stap terug is dan een hard gelag.
Uiteraard vinden we het heel spijtig om te horen en lezen dat het systeem niet bevalt. We willen graag meedenken in een oplossing maar dit zal echter niet kosteloos zijn. Wellicht lukt het om zelf e.e.a. aan te passen. We adviseren je in dat geval wel om met uiterste voorzichtigheid te werk te gaan. Niet alleen de montageclips van de portierpanelen zijn bij een onjuiste demontage te breken maar ook met de elektronica dien je natuurlijk zeer voorzichtig om te gaan."


Ben daarna eerst nog gaan twijfelen of Ik dan misschien wel een zeurpiet ben ofzo, ook omdat blijkbaar niet iedereen met een nieuwe Octavia GL BL dit probleem heeft. Maar hoe dan ook, het blijft onprettig.

In een ander topic heb ik nuttige info gelezen over een 4db filter met weerstanden, en inmiddels heb ik de benodigde 4W draadgewonden weerstanden thuis. Ook een beknopte handleiding om de tweeters te benaderen heb ik gevonden, maar toch durf ik niet zomaar de deurpanelen los te trekken om bij de tweeters te kunnen. Weet iemand of er ergens een beschrijving met foto's of tekening ofzo te vinden is??
Ik wil namelijk niets beschadigen, en geen bevestigings punten afbreken ofzo.
Uiteraard heb ik vriend GOOGLE ook al gebruikt, maar vind nog geen duidelijke handleiding. Zou het ook tegen betaling door de dealer kunnen laten doen, maar omdat ik wil experimenteren met verschillende weerstanden, en dat wel een paar dagen kan duren, lijkt me dat een beetje lastig/duur.

Als ik er mee aan de slag ga, dan maak ik er zo veel mogelijk foto's van.
Tips over bijvoorbeeld bedrijven die niet al te dure kant en klare oplossingen kunnen bieden, zijn ook welkom. (ben nog niet van plan om voor € 500,- of meer de speakers te laten vervangen )
 
Je bent niet de enige, en er is hier al iemand op het forum die een filtertje gebouwd heeft voor de tweaters.
Dat weet ik. na aanleiding van die info heb ik de juiste weerstanden besteld. mis alleen nog wat aanvullende info over het demonteren van het deurpaneel, en de tweeters voordat ik er ook mee aan de slag ga :-)
 
Het ligt niet aan jou, het geluid is gewoon bagger.
Ik heb de combo's in de voordeuren vervangen en er een extra versterken aan toegevoegd.
Tevens een extra sub in de kofferbak.
Maar zelfs dat wat niet genoeg om die hoge tonen onder controle te krijgen.
De filters van het compo setje verder moeten aanpassen met bijna -12 db.
De HU stuurt de hoge tonen veel te fors aan.

Dus voor een beter geluid dien je het compo setje in de deur te vervangen en een goede filter te gebruiken die je kunt regelen.
 

serum

Forumguru
Geluid is inderdaad bagger met een kapitale B.

Je hoeft de luidsprekers in de deur echt niet te vervangen; de woofer is een prima en prettig/muzikaal klinkende unit, de tweeters staan domweg veel te hard! ik heb ze nu ook zachter staan dan ik ze in de eerste instantie mee getest heb.

(ik heb een paar jaar terug een paar filterkasten gemaakt waarmee ik ze in de eerste instantie getest heb; hier heb ik ze mee getest. met geripte muziek op de interne hdd speelt het prettig, maar op de radio staan de tweeters nu nog te hard.

Waar woon je @MyAdventures? kan je er wellicht mee helpen. Je hoeft het hele deurpaneel niet te verwijderen.
 
@serum,
Thanks voor je aanbod.
Zag op Topic http://www.skodaforum.nl/forum/i/o3-canton-subwoofer-achteraf-inbouwen-mogelijk.22660/page-2
Hoe het deur paneel los te maken is (niet verwijderen :-) ), en daarna de tweeter.
Ik heb via http://www.12vhifi.nl/filters.html de weerstandwaarden voor een 4db, 5db, en 6 db demping berekend, en de betreffende metaalfilm weerstanden in huis. ( gekocht bij http://www.speakerland.nl/ )
Denk dat ik deze week, of komend weekend de weerstanden voor het 4db filter ga proberen.
Of raad je meer demping aan?
Als ik er niet uit kom (maar ook als het wel lukt) zal ik het laten weten.
Ik woon in een dorpje bij Zutphen. Maar ik ga eerst zelf ff knutselen :-)
 

serum

Forumguru
Dorpje bij Zutphen. Eefde en Gorssel komen bij me op.. :)

Heb de metaalfilmweerstanden ook bij speakerland besteld voor O3-rider en mij.

ik zou inzetten op de -5db. ik had voor de -4db 1,5 en 6,8 ohm gebruikt; ik heb de hoge tonen op -4 staan in het audio-menu. volgens mij de fader 1 of 2 stapjes naar de voorstoelen.

Belangrijkste voor mij is dat ik het nu fatsoenlijk bij kan regelen en dat de radio niet meer uit hoeft voor een prettig geluid ;)

Ik had hiervoor ook een passat (b7) met de standaard audio, en deze klonk veel prettiger. Met deze aanpassing gaat mijn voorkeur weer uit naar de Skoda.
 

Doorus

Lid
Blijft gewoon eigen smaak. Ik heb de tweeters 4db demping gegeven en mn hoge tonen staan +1 en de fader 1 of 2 naar achter. Moet erbij vermelden dat ik de Amundsen heb.

Maar ben redelijk tevreden. Maar het geheel is qua volume enorm geknepen.
Dit hoop ik nog een keer op te lossen door de pp52dsp match van Helix in te bouwen.

Iig heel veel succes
 
Ben de uitdaging aan gegaan, en merk duidelijk het verschil :-)
2014-07-12 14.31.43.jpg

Mijn vingers waren te dik om het deurpaneel aan de scharnierkant bovenzijde een stukje los te trekken. Maar in de brandstof klep zat een prachtig tooltje om te assisteren ( in de winter is zijn taak ijskrabber ).
Daarna met een beetje kracht het paneel (twee bovenste nokken) los trekken, en daarna was het zoals ook elders omschreven redelijk éénvoudig om de tweeter er uit te pakken (nadat het stekkertje los is gemaakt.
Terug plaatsen moet wel ff nauwkeurig gebeuren, maar ook dat was goed te doen.

Ik had een pootje van de condensator los gesoldeerd, en daarna een weerstand in serie daar weer tussen gezet. de andere weerstand heb ik parallel over de tweeter gezet.
Eerst had ik het draadje van de tweeter ook per ongeluk los gesoldeerd, en werkte het niet (gelukkig eerst getest voordat ik de tweeter terug plaatste) Dat draadje laat vrij snel los, en is zo dun als een haartje. Op dat moment werd ik er weer eens aan herinnerd dat ik geen 25 meer ben, en heb met leesbril dat haartje gevonden en weer vast gesoldeerd. :-)

Nu de tweeter wat gedemd is, is de grote speaker in de deur wel weer te horen, en worden de midden en lage tonen niet meer alleen maar door dat kleine tweetertje geduwd. En dat is echt goed hoorbaar een groot verschil.

Bedankt aan iedereen die bruikbare tips hebben gegeven. Mijn buren en familie wil ik niet bedanken omdat zij me hebben uitgelachen omdat ik in een nieuwe auto van wel 30K zelf met een soldeerbout moest knutselen omdat het geluid bagger was, en zowel Skoda, PON en de dealer dat niet (kosteloos) konden verhelpen.
 

VWim

Forumguru
Mijn buren en familie wil ik niet bedanken omdat zij me hebben uitgelachen omdat ik in een nieuwe auto van wel 30K zelf met een soldeerbout moest knutselen omdat het geluid bagger was, en zowel Skoda, PON en de dealer dat niet (kosteloos) konden verhelpen.

:deuk:
 

CDK

Forumguru
Het is erg triestig allemaal, maar je hebt het maar mooi gefixt! #scheeltveelergernis
 

Doorus

Lid
@MyAdventures welke weerstandwaarden heb jij nu gebruikt. ?

Ik heb de tweeters aan de kabel laten hangen en zo gesoldeerd. Ik heb het maar 's avonds laat gedaan zodat niet de hele buurt kon meegenieten.
 
@ Doorus,
Ik heb MOX-4 weerstanden gebruikt van Speakerland.nl
Dus 4W metaalfilmweerstanden. die van 1,5 Ohm in serie met de tweeter, en die van ... Ohm parallel.

Ik woon in zo'n VINEX woonwijk, met vele nieuwsgierige hondenuitlaters. Was bang dat ik mijn frustratie met soldeerbout op zo,n nieuwsgierige hond (of aangelijnde eigenaar) zou botvieren, als ik in de auto zou solderen, dus heb ik geprobeerd om de tweeters stilletjes af te koppelen zodat ik in huis kon solderen.
Is redelijk gelukt...................solderen ook :pardon:

OEPS..........denk dat ik een foutje heb gemaakt.....de parallel weerstand klopt niet :(
Bedoelde jij dat ook Doorus???

Dat betekend dat het geluid nog beter kan als ik dat ook corrigeer. :-) :(
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Doorus

Lid
@MyAdventures Ik was gewoon benieuwd of je ook nog andere setjes had gebruikt. ik heb namelijk ook de MOX 4W 1,5 ohm en de 6,8 ohm gebruikt dus een verlaging van 4db.

Ik heb trouwens op dezelfde manier de weerstanden bevestigd als jij. Wel handig dat het een 3 polige connector was zodat ze een soldeerverbinding overhadden voor de condensator. Idd doorknippen en bakken maar. :D
 
D

Deleted member 13786

Is er iemand die het aandurft om de tweeters in mij octavia gl te voorzien van die filters? Ik durf er zelf niet aan te beginnen..
 

Rhobe

Lid
Ehhmm... Heren! ik ben ook crea bezig geweest en heb het deurpaneel los getrokken. Nu zitten er 2 witte pluggen in de deur vast en 1 in het paneel.. Ik neem aan dat ze alle 3 aan de paneel kant horen te zitten. Enig idee hoe ik de 2 pluggen eruit krijg (zonder de boel te beschadigen)?
 
Bovenaan Onderaan