Ik ben er zelf namelijk nog van overtuigd dat deze kabels niet voor problemen zorgen, zolang je zelf maar weet waar je mee bezig bent. En dat er voornamelijk betaald wordt voor de ontwikkeling van de software en support bij een originele kabel. Terwijl dit, mijn inziens, gewoon bij de ontwikkeling van een auto hoort tegenwoordig.....
Allereerst de software VCDS van Ross Tech of Vag Can Pro wordt niet ontwikkelt door VAG bij de diverse auto's. Deze bedrijven stoppen zelf tijd en geld in de ontwikkeling tot verkoop tot ondersteuning van die kabels dus daar gaat je redenatie al mis. VCDS is geen Skoda product.
Grootste probleem is de stabiliteit in de verbinding. Google er maar op naar en je komt op vele Duitse en Engelse sites terecht. Doordat die verbinding instabiel kan worden dus de beroemde meldingen "interface not found" etc. kan er verkeerd teruggeschreven worden naar je regelaar.
Zo heb ik thuis bezoek gehad van een forumlid die de US knippers weer uitgeschakeld wou hebben van zijn O2.
Normaliter een klusje van niets.
Maar ......................................................... niet voor elkaar te krijgen met mijn originele Ross Tech kabel! Alle control modules stonden geblokkeerd dus niet toegankelijk.
Na overleg met het forumlid bleek dat er met een clone kabel gecodeerd is geweest.
Na contact te hebben gehad met Uwe Ross eigenaar van Ross Tech de ontwikkelaar van VCDS en het toesturen van de logfile was de eerste reactie van de beste man of er in het verleden met een kloon kabel gecodeerd was. Bij hem viel het kwartje al.
Na tijdelijke aanpassingen van enkele software deeltjes in de VCDS programmatuur die ik toegestuurd heb gekregen van Ross Tech kon ik enige tijd later wel toegang verkrijgen tot zijn modules en de boel weer terugzetten.
Op een ouder platform zoals de O2 of de F2 zal het in 9 van de 10 keer goed gaan maar je zult net die ene keer treffen.
Op de O3 (MQB) zou ik er überhaupt niet aan beginnen aangezien daar enorm veel veranderd wordt ook via de adaptiewaarden en dat houdt wel wat meer in als alleen een vinkje zetten.
Als je echt "weet waar je mee bezig bent" dan is het eerste wat je doet legale software aanschaffen voor dit soort activiteiten. De gevolgschade kan vele malen hoger uitpakken dan de investering in een legaal pakket.
Of klop aan bij een forumlid die wel in bezit is van legale software en die wellicht tegen een kleine vergoeding de zaken voor je wil coderen.