sitechris
Donateur
Vanavond een zinvol en leuk avondje gehad . VEEJAY en ik hebben afgesproken en in elkaars auto gereden. VEEJAY in zijn zwaar getunede Octavia 1.9 TDI en ik in mijn 130i. Mijn bevindingen over de Octavia.
Even de gebruikelijke plussen en minnen. Ik begin direct met de grootste plus. De tuning is weergaloos goed gelukt. De 1.9 TDI is ongelooflijk rap. Onder de 2500 toeren aardig koppel maar niet schokkend veel, koppel is wat geknepen om DSG bak te sparen. Vanaf midtoeren (2500) gaat de voelbaar grote turbo echt als een bezetene tekeer. De auto is zeer zeer rap (@VEEJAY, helaas vergeten de stopwatch eronder te hangen). Auto trekt zeer soepel, snel en gewillig naar hoge snelheden. Acceleratie in handmatige modus (6e versnelling) van bv 130 naar 180 zeer indrukwekkend. In 5e versnelling hetzelfde van 100 naar 160. Ook 80-120 sprintjes zeer rap. Ik schat in zo rond de 4,5 seconden. Mss zelfs wel iets rapper.
De tuning is echt vakwerk. De motor loopt prachtig regelmatig en bijzonder knap, het turbogat is er wel, maar lang niet zo sterk als in mijn toenmalige Abt 2.0 TDI 8 klepper. De gasrespons is voor een diesel (pompverstuiver!) verrassend direct. Wel een nadeel van de pompverstuiver, bij hoge toeren klinkt hij rauw. Dan wil je voor het gehoor overschakelen, alhoewel de auto totaal niet doodvalt in hoge toeren. Prestaties zijn ook in hoge toeren echt prima. Verrassend, omdat dit ook een 8-klepper is. Maar toch heb ik voorkeur voor middentoerental. Dan heb je bakken trekkracht en nog steeds flitsende acceleratie. Automaat (DSG6) past goed bij de diesel. Met name de snelle schakeltijden zijn een genot. Wel merk je wat lichte trillingen bij volgas bij lagere toerental, maar als ik diep terug graaf had mijn 2.0 TDI dat ook. Er komt natuurlijk ook nodige koppel los. Dus ook veel knipperende lampjes bij volgas acceleratie in 1e versnelling.
Als ik een schatting doe, denk ik dat de auto ergens tussen de 190 en 200 pk levert. Auto voelt sneller aan als de gechipte diesel die ik zelf heb gereden. Sowieso is de subjectieve snelheidsbeleving hoog, omdat je ook veel koppel voelt. Heerlijk!
Het is alweer een tijdje terug dat ik een ouderwetse pompverstuiver heb gereden. En ik moet zeggen, die bieden toch heel veel fun. Ik rijd nu zelf in een 1.4 TSI en vind de Octavia een wat saaie auto (goed, maar weinig inspirerend). Met deze dikke, enigszins onbehouwen diesel krijgt de auto een totaal ander karakter. Wolf in schaapskleren. Ja, de diesel is niet de stilste, heeft een matige loopcultuur enzovoorts. Maar het is wel een gemene grizzly die even wat verwoesting aanricht. Past mooi imo bij het no-nonsense karakter van de Skoda Octavia. Je voelt je een beetje een houthakker in Canada. Lekker losgaan!
In vergelijking met de 130i. Die is wel een stukkie sneller (265 pk), maar je moet er wel voor werken. We hebben een 100-180 gedaan in 5e versnelling en dan zie je dat de Octavia optimaal profiteert van trekkracht en zeker in begin wegloopt. Pas boven de 160 in 5e versnelling ging ik echt terrein terugwinnen omdat ik boven de 5000 toeren uitkwam. Wil ik de Octavia losrijden moet ik echt in toerengebied 5000 - 7000 blijven.
Terug naar de Octavia, grootste minpunt is dat onderstel het vermogen niet goed aan kan. Rechtuit voldoende, maar in bochten komt het onderstel echt tekort. Zeker in vergelijking met de BMW. @VEEJAY, mocht je ooit de loterij winnen, dan verlaging en grotere banden imo goede investering.
Verder kort over de auto:
Auto ziet en rijdt als nieuw ondanks 120k op teller. Interieur zonder gebruikssporen, automaat voelt prima aan. Mooie uitvoering ook (Business Edition) met xenon, PDC etc etc. Echt een goed onderhouden auto, dat is hem ook aan te zien.
Verder natuurlijk de plussen die we allemaal kennen, ruimte, goede afwerking, mooie materialen, prettig imago, goede uitrusting, prijs-kwaliteit, etcetera.
Ook wat minnetjes die wrsnl wel herkenbaar zijn.:
- Windgeruis in pre-facelift Octavia is echt een stukkie erger als in de facelift versie.
- Rechtuitstabiliteit niet 'je van het'.
Al met al: toppertje!
Even de gebruikelijke plussen en minnen. Ik begin direct met de grootste plus. De tuning is weergaloos goed gelukt. De 1.9 TDI is ongelooflijk rap. Onder de 2500 toeren aardig koppel maar niet schokkend veel, koppel is wat geknepen om DSG bak te sparen. Vanaf midtoeren (2500) gaat de voelbaar grote turbo echt als een bezetene tekeer. De auto is zeer zeer rap (@VEEJAY, helaas vergeten de stopwatch eronder te hangen). Auto trekt zeer soepel, snel en gewillig naar hoge snelheden. Acceleratie in handmatige modus (6e versnelling) van bv 130 naar 180 zeer indrukwekkend. In 5e versnelling hetzelfde van 100 naar 160. Ook 80-120 sprintjes zeer rap. Ik schat in zo rond de 4,5 seconden. Mss zelfs wel iets rapper.
De tuning is echt vakwerk. De motor loopt prachtig regelmatig en bijzonder knap, het turbogat is er wel, maar lang niet zo sterk als in mijn toenmalige Abt 2.0 TDI 8 klepper. De gasrespons is voor een diesel (pompverstuiver!) verrassend direct. Wel een nadeel van de pompverstuiver, bij hoge toeren klinkt hij rauw. Dan wil je voor het gehoor overschakelen, alhoewel de auto totaal niet doodvalt in hoge toeren. Prestaties zijn ook in hoge toeren echt prima. Verrassend, omdat dit ook een 8-klepper is. Maar toch heb ik voorkeur voor middentoerental. Dan heb je bakken trekkracht en nog steeds flitsende acceleratie. Automaat (DSG6) past goed bij de diesel. Met name de snelle schakeltijden zijn een genot. Wel merk je wat lichte trillingen bij volgas bij lagere toerental, maar als ik diep terug graaf had mijn 2.0 TDI dat ook. Er komt natuurlijk ook nodige koppel los. Dus ook veel knipperende lampjes bij volgas acceleratie in 1e versnelling.
Als ik een schatting doe, denk ik dat de auto ergens tussen de 190 en 200 pk levert. Auto voelt sneller aan als de gechipte diesel die ik zelf heb gereden. Sowieso is de subjectieve snelheidsbeleving hoog, omdat je ook veel koppel voelt. Heerlijk!
Het is alweer een tijdje terug dat ik een ouderwetse pompverstuiver heb gereden. En ik moet zeggen, die bieden toch heel veel fun. Ik rijd nu zelf in een 1.4 TSI en vind de Octavia een wat saaie auto (goed, maar weinig inspirerend). Met deze dikke, enigszins onbehouwen diesel krijgt de auto een totaal ander karakter. Wolf in schaapskleren. Ja, de diesel is niet de stilste, heeft een matige loopcultuur enzovoorts. Maar het is wel een gemene grizzly die even wat verwoesting aanricht. Past mooi imo bij het no-nonsense karakter van de Skoda Octavia. Je voelt je een beetje een houthakker in Canada. Lekker losgaan!
In vergelijking met de 130i. Die is wel een stukkie sneller (265 pk), maar je moet er wel voor werken. We hebben een 100-180 gedaan in 5e versnelling en dan zie je dat de Octavia optimaal profiteert van trekkracht en zeker in begin wegloopt. Pas boven de 160 in 5e versnelling ging ik echt terrein terugwinnen omdat ik boven de 5000 toeren uitkwam. Wil ik de Octavia losrijden moet ik echt in toerengebied 5000 - 7000 blijven.
Terug naar de Octavia, grootste minpunt is dat onderstel het vermogen niet goed aan kan. Rechtuit voldoende, maar in bochten komt het onderstel echt tekort. Zeker in vergelijking met de BMW. @VEEJAY, mocht je ooit de loterij winnen, dan verlaging en grotere banden imo goede investering.
Verder kort over de auto:
Auto ziet en rijdt als nieuw ondanks 120k op teller. Interieur zonder gebruikssporen, automaat voelt prima aan. Mooie uitvoering ook (Business Edition) met xenon, PDC etc etc. Echt een goed onderhouden auto, dat is hem ook aan te zien.
Verder natuurlijk de plussen die we allemaal kennen, ruimte, goede afwerking, mooie materialen, prettig imago, goede uitrusting, prijs-kwaliteit, etcetera.
Ook wat minnetjes die wrsnl wel herkenbaar zijn.:
- Windgeruis in pre-facelift Octavia is echt een stukkie erger als in de facelift versie.
- Rechtuitstabiliteit niet 'je van het'.
Al met al: toppertje!